وی افزود: در این دوره دو کار را باید اولویت قرار دهیم، نخست از کار مشترک، مستمر و مداوم دست برنداریم و دوم انسجام و فرهنگسازمانی را حفظ کنیم؛ همواره سازمانهای بزرگ همچون آموزشوپرورش در معرض تعارض بهجای توافق و تعادل و واگرایی بهجای همگرایی هستند و باید نقطه مقابل تعارضات را نشانه بگیریم.
حسینی بابیان اینکه باید فرهنگ ادراکات ذهنیمان را مشترک کنیم ،گفت: لازم است به فهم مشترک برسیم و شفافیت سازمانی داشته باشیم،در علم مدیریت سازمانها سه مدل کلبهای، قارهای و شیشهای تعریف میشوند که در شکل قارهای فقط نزدیکان مدیر سازمان از سیاستها باخبر هستند، در شکل کلبهای معاونان و مدیران، مطلعین سازمان هستند اما در سازمان شیشهای همه ذینفعان، مطلعین سیاستهای سازمان هستند.
ارتباط مؤثر با شرکای آموزشوپرورش
سرپرست وزارت آموزشوپرورش بابیان اینکه برای فرهنگسازمانی به ارتباط مؤثر و سالم با شرکای آموزش و پرورش نیاز داریم،گفت: باید ارتباط با جامعه را از طریق شرکا برقرار کنیم و خانواده، دولت، معلمان، تشکلهای فعال و شناسنامهدار، هنرمندان، اساتید دانشگاه و صاحبنظران، نخبگان و خیرین... را با خود همراه کنیم.
وی در ادامه اضافه کرد: در فصل تابستان به تغییر و تحول نیروی انسانی نیندیشیم چراکه در بسیاری از مناطق با همین نیروی انسانی تحولات انجام میگیرد و مدیران کل استان و مدیران نواحی باید مرتباً جلسات شورای معاونان را برای هماهنگیهای بیشتر برگزار کنند.
اصلیترین اولویت کاری در آموزش و پرورش اجرای متوازن سند تحول بنیادین
سرپرست وزارت آموزشوپرورش اصلیترین اولویت کاری در آموزش و پرورش را اجرای متوازن سند تحول بنیادین دانست و گفت: برای اجرای سند تحول بنیادین پاسخ به چند سؤال لازم است؛ چرا تحول بنیادین میگویند؟ زیرا نهاد تحول در جامعه آموزش و پرورش است؛ تحول را با چه سازمانی اجرایی میکنند؟ پاسخ مدرسه است و در حال حاضر بهدرستی بر روی رویکرد مدرسه محوری تمرکز شده است.
وی اضافه کرد: در نهاد تحولی آموزش و پرورش، سازمان تحول مدرسه است، باید یادآوری کرد که کارگزار تحول معلمان هستند لذا معلم کارمند نیست، عنصر فعال تربیتی، علمی و اثرگذار است و اگر شأن و منزلت معلم را افزایش ندهیم، سطح جامعه ارتقا نمییابد لذا اگر افزایش انگیزش و صلاحیتها در معلم صورت نگیرد در آموزش و پرورش تحول نخواهیم داشت.
حسینی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین چند جوهره اساسی دارد که عارضههای تعلیم و تربیت است، تصریح کرد: تعلیم و تربیت امروز از آموزش زدگی،کنکور، کلاس زدگی و امتحان زدگی رنج میبرد و برخی از این وضعیت به مدرسه "میرا" نام میبرند لذا باید به سمت مدرسه مانا و زنده حرکت کنیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تعلیم و تربیت تمام ساحتی مهم است،گفت: در ساحت اخلاقی و اعتقادی تلاش بیشتری کنیم چراکه تربیت بر تعلیم مقدم است و ما متولی انسان تمام ساحتی هستیم.
وی درادامه افزود: دومین جوهره سندتحول بنیادین چرخشهای تحولآفرین است که در آن تعلیم و تربیت بهنظام آموزشی فرهنگی و اجتماعی تبدیل میشود و باید بهطور مرتب خلق موقعیتهای یادگیری داشته باشیم.
حسینی جوهره سوم را تعادل بخشیهای هویتی دانست و افزود: قبل از انقلاب بر هویت ملی تأکید میکردند و بعد از انقلاب فقط بر هویت دینی تمرکز کردیم و کمکم به این جمعبندی رسیدیم که هویت ایرانی، اسلامی و محلی مهم است همانطور که در سند تحول بنیادین هم بر تربیت چند ساحتی تأکید شده است.
حسینی تصریح کرد: برای تحقق سه جوهره؛ 131 راهکار در سند تحول بنیادین و 6 خرده نظام دیده شده است که خوشبختانه با تلاش همه همکاران کارهای خوبی صورت گرفته و برنامهها به سطح مناطق هم رفته است.