در این اطلاعیه تنها به استفاده از کارت سوخت شخصی از 20 مرداد ماه تاکید شده است و صحبتی از کارت سوخت جایگاههای عرضه بنزین به میان نیامده است.
برخی از کارشناسان انرژی معتقدند، احیای کارت سوخت میتواند در قدم اول موجب به کنترل مصرف بنزین و کاهش قاچاق سوخت شود، به شرط انکه دیگر خبری از کارت جایگاه سوخت نباشد.
زیرا اگر کارت جایگاه سوخت مانند گذشته وجود داشه باشد، نمیتواند انتظار داشت که صاحبان خودرو تنها با کارت سوخت شخصی اقدام به سوختگیری کنند.
در حال حاضر روزانه حدود 95 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف میشود که برخی از کارشناسان معتقدند، حدور 10 تا 12 میلیون لیتر از این میزان به صورت روزانه قاچاق میشود که اگر کارتهای سوخت دوباره فعال شود، میتوان انتظار داشت که این میزان کاهش یابد و مصرف سوخت واقعی شود، هرچند که انتظار میرود در کنار استفاده از کارتهای سوخت سیاست افزایش قیمت و سهمیه بندی نیز اعمال شود تا اثر بخشی آن بیشتر باشد.
به هرحال میتوان از این تصمیم دولت حمایت کرد، زیرا که هم اکنون شرایط مصرف بنزین در کشور به گونهای است که اگر این روند ادامه یابد، نباید انتظار داشت تا ایران در تولید بنزین خودکفا شود و قطعا در ماههای آینده دوباره شاهد واردات بنزین به کشور خواهیم بود، بنابراین با تصمیمی که دولت اتخاذ کرد، میتواند قدمهای نخست را حتی برای صادرات بنزین برداشت.