کد خبر: ۴۵۶۹۳
زمان انتشار: ۱۲:۴۱     ۲۴ اسفند ۱۳۹۰
ایرنا، 'علی لاریجانی' درادامه جلسه علنی امروز /چهارشنبه/ مجلس برای چندمین بار به نمایندگان تذكر داد كه مجلس وظایف قانونی خود را در رابطه با نحوه سوال از رییس جمهوری به درستی اجرا كرده است.

وی پس از تذكرها و اخطارهای تعدادی ازنمایندگان خواست كه به این سخنان پایان دهند و اجازه بدهند مجلس وارد دستور كار بعدی خود شود اما برخی از نمایندگاه همچنان بر بیان تذكر و اخطار خود پافشاری كردند.

جواد جهانگیرزاده نماینده ارومیه در اخطار اصل 122 قانون اساسی گفت: مجلس نقص آیین نامه ای دارد كه پس از پاسخگویی رییس جمهوری به سوال ها، موضوع دیگری مطرح نمی شود و به رای گیری گذاشته نمی شود.

وی ادامه داد: برای اولین بار موضوع طرح سوال از رییس جمهوری مطرح شد ولی وی در پاسخ به برخی سوال ها از آنها فرار كرد و برخی موضوع ها مطرح شده در شان مجلس نبود چرا كه به صورت مستقیم پخش می شد و ملت ایران آن را می شنیدند.

وی افزود:رییس جمهوری باید به درستی همه سوال را پاسخ دهد و مسوول است.

عضو فراكسیون اصولگرایان مجلس اظهار داشت: منعی برای شوخی وجود ندارد اما اگر همین بی انصافی در حق دولت مطرح شود، درست است؟

جهانگیرزاده تصریح كرد: رییس مجلس باید از خانه ملت دفاع می كرد و قانون این اختیار را برای آن قایل است و باید حرمت مجلس و نمایندگان حفظ شود.

در این هنگام حجت الاسلام روح الله حسینیان نماینده تهران نسبت به بخشی از اظهارات جهانگیرزاده اعتراض كرد كه

لاریجانی خطاب به جهانگیرزاده گفت: در هر صورت رییس جمهوری سوال ها را این گونه پاسخ دادند و این تذكرها و اخطارها موردی را حل نمی كند چرا كه شكل كار از لحاظ آیین نامه ای درست اجرا شد و هیچ قضاوتی هم در آیین نامه گفته نشده است.

در ادامه سلمان ذاكر نماینده ارومیه در اخطاری به اصل 88 قانون اساسی تاكید كرد و گفت: چرا شفاف سازی در خصوص سوال ها صورت نگرفت؟

لاریجانی نیز پاسخ داد: برداشت ما این است كه سوال چند بند داشته است و اشكالی هم به آن مترصد نیست.

غلامرضا مصباحی مقدم نماینده تهران و از دیگر طراحان سوال از رییس جمهوری در اخطاری به اصل 88 قانون اساسی و ماده 77 آیین نامه داخلی اشاره كرد و اظهارداشت: در این قوانین طرح سوال رییس جمهوری پیش بینی نشده است؛ چگونه است كه رییس جمهوری در چندین مورد از نمایندگان سوال كردند؟

وی ادامه داد: تحریف سوال های نمایندگان در بیانات رییس جمهوری مشهود بود چرا كه نمایندگان اصل هدفمندی یارانه ها را و نه این كه پرداخت نكردن یارانه به بخش تولید و كشاورزی تایید كرده اند.

وی همچنین گفت: مجلس فعلی چند بار احكامی را كه دولت اجراء نكرده به قوه قضاییه ارجاع داده است در حالی كه رییس جمهوری در پاسخ های خود گفت دولت تخلفی نكرده است.

مصباحی مقدم از هیات رییسه خواست تا با تشكیل كمیته ای پاسخ های ارایه شده از سوی رییس جمهوری را ازلحاظ حقوقی بررسی كند.

** لاریجانی: قانون مجلس اگر غیردقیق هم باشد باید در كشور اجرا شود

كاظم جلالی نماینده شاهرود در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز مجلس در اخطار قانون اساسی با استناد به اصل 88 و 122 قانون اساسی گفت: جلسه سوال از رییس جمهوری به لحاظ شكلی بسیار خوب برگزار شد و نمایندگان طراح با متانت از رییس جمهوری سوال كردند و آقای احمدی نژاد هم با متانت پاسخ دادند.

وی افزود: مهم این است كه این جلسه باید آسیب شناسی شود.

وی ادامه داد: مشكل آیین نامه ای كه مطرح شد باید در كمیسیون آیین نامه داخلی مجلس مورد بررسی قرار گیرد، رییس جمهوری بیان كرد كه قوانین كه در مجلس تصویب می شود غیركارشناسی و غیر دقیق است.

رییس مجلس نیز اظهارداشت: اگر قانونی غیردقیق هم باشد باید در كشور اجرا شود ما این استدلال ها را قبول نداریم.

جلالی ادامه داد: رییس جمهوری مسایلی را در قالب شوخی و جدی مطرح كرد كه ممكن است این مسایل انعكاس هایی داشته باشد. ایشان در خصوص شاسی مجلس و فوق لیسانس گرفتن نمایندگان صحبت كردند.

لاریجانی خطاب به جلالی گفت: كسی با شاسی فوق لیسانس نمی گیرد.

رییس مجلس افزود: جایگاه بحث شاسی اینجا نبود و این یك اشتباه است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها