کد خبر: ۴۵۶۳۱
زمان انتشار: ۰۹:۲۱     ۲۴ اسفند ۱۳۹۰
بهای بنزین در ایالات متحده ظرف دو هفته گذشته بیش از ۱۲ سنت افزایش داشته و هم‌اینک به طور متوسط به 81/3 دلار در هر گالن رسیده ‌است.

به گزارش بولتن نيوز به نقل از خبرگزاری رویترز، در همين حال باراك اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در این زمینه روز دوشنبه به شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی» آمریکا گفت: «بزرگ‌ترین محرک برای افزایشی که در قیمت بنزین شاهدیم گمانه‌هایی است که درباره احتمال وقوع جنگ در خاورمیانه زده می‌شود و برای همین است که سعی داشته‌ایم از حرف‌های نامرتبطی که درباره جنگ در آنجا زده می‌شود بکاهیم.»

اوباما در این مصاحبه افزود که شرایط جهانی به‌ویژه صحبت در مورد جنگ احتمالی با ایران، و افزایش تقاضای خرید نفت از سوی چین و هند قیمت‌ها را بالا می‌برند و بهترین راه کاهش بهای نفت در درازمدت این است که از مصرف کاسته شود.

نظرسنجی‌ها حاکی از افزایش نارضایتی رای‌دهندگان آمریکایی در ارتباط با شیوه برخورد دولت باراک اوباما با مسئله قیمت نفت است و رقبای انتخاباتی وی از حزب جمهوری‌خواه نیز هم‌اینک حملات لفظی گسترده‌ای را به دولت اوباما آغاز کرده‌اند.

کاخ سفید تلاش های گسترده‌ای را برای دفاع از سیاست‌های انرژی باراک اوباما آغاز کرده است که یکی از این تلاش‌ها، کاستن از گمانه‌زنی‌ها در پیوند با جنگ احتمالی علیه ایران است.

باراک اوباما هفته پیش نیز در یک سخنرانی نسبت به آنچه «اظهارنظرهای نامرتبط» برخی کارشناسان و سیاستمداران در مورد جنگ با ایران نامید انتقاد کرد و به تازگی در سخنرانی دیگری در همایش «ایپک»، پرقدرت‌ترین نهاد آمریکایی‌های دوستدار اسرائیل، نیز گفت: «پرگویی درباره جنگ با ایران، تنها در راستای منافع ایران خواهد بود.»

گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی است که روز سه‌شنبه بهای نفت در بازارهای آسیایی نیز افزایش یافته و به نوشته این خبرگزاری، تحلیلگران علل اصلی این افزایش قیمت را بهبود چشم‌انداز اقتصاد ایالات متحده و تداوم نگرانی‌ها در قبال تنش میان ایران و غرب عنوان می‌کنند.

هانی حسین، وزیر نفت کویت، روز یک‌شنبه در مصاحبه‌ با تلویزیون دولتی کویت گفت که «تهدیدات مربوط به بستن تنگه هرمز، بحران حوزه یورو، گمانه‌زنی‌ها و افزایش بهای نفت، وضعیت را پیچیده کرده‌اند و این جای نگرانی دارد.»

از طرف ديگر همزمان با افزایش بهای بنزین و گازوئیل، برای اولین بار طی دوران ریاست جمهوری باراک اوباما حدود دو سوم از پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی با عملکرد رئیس جمهور به شدت ابراز مخالفت کرده‌اند.

طبق نتایج این نظرسنجی حدود ۵۰ درصد از پاسخ‌دهندگان «به شدت» با عملکرد اقتصادی باراک اوباما مخالف‌اند. از مجموع پاسخ‌دهندگان حدود ۵۲ درصد با عملکرد رئیس جمهور آمریکا در مورد بهای بنزین و گازوئیل «به شدت» مخالف‌اند و فقط ۱۴ درصد از عملکرد وی در این زمینه دفاع می‌کنند. در مجموع حدود ۵۹ درصد از پاسخ‌دهندگان در مورد عملکرد اقتصادی باراک اوباما نظر منفی دارند.

به نظر می‌رسد که واکنش افکار عمومی در آمریکا تا حدی به مواضع سیاسی احزاب نیز بستگی داشته باشد. این نظرسنجی نشان می‌دهد که طرفداران حزب دموکرات در آمریکا کمتر از طرفداران حزب جمهوری‌خواه در این کشور از تصمیم مربوط به افزایش بهای بنزین و گازوئیل شکایت دارند.

طبق نتایج این نظرسنجی، موقعیت و محبوبیت رئیس جمهور آمریکا در زمینه‌های دیگر نیز به نسبت نظرسنجی‌های قبلی بد‌تر شده است. حدود ۶۳ درصد از پاسخ‌دهندگان در مورد عملکرد باراک اوباما در زمینه کسری بودجه کشور نظر منفی داده‌اند و فقط ۱۶ درصد به شدت از عملکرد وی در این زمینه دفاع کرده‌اند. حدود ۴۸ درصد نیز با سیاست انرژی دولت باراک اوباما مخالفت کرده‌اند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها