همین شکاف قیمت خودرو باعث میشود تا در طرحهای فروش فوری سقف خودروهای
عرضه شده به سرعت پر شده و مردم نتوانند به راحتی محصولات مورد نیاز خود
را خریداری کنند.
علت موج جدید گرانی خودرو احساس خطر مردم برای کاهش روز افزون ارزش پول ملی
و هجوم به بازار خودرو برای تبدیل وجوه نقد و سپردههای بانکی به خودرو
اعلام شده است.
از طرف دیگر بازار خودرو مقصر اصلی بهم ریختگی قیمت ها را خودروسازان در
عدم تحویل محصولات به مردم می داند و معتقد است اگر خودروهای مردم تحویل
داده می شد به طور حتم بازار با این همه تقاضا و افزایش قیمت ها رو به رو
نبود. فروشندگان خودرو باید تأکید براینکه قیمت خودرو متناسب با عرضه و
تقاضا است، می گویند وقتی عرضه ای وجود نداشته باشد به طور حتم تعادل بازار
بهم ریخته و شاهد افزایش قیمتها خواهیم بود.
یک مقام مسئول در یک کارخانه بزرگ خودروسازی میگوید
متأسفانه امروز خودرو به عنوان یک کالای سرمایهای محسوب شده و نقدینگی زیادی را به سمت خود جذب کرده است. به نحوی که به جای آنکه نقدینگی به سمت بازار ارز، سکه یا مسکن هدایت شود به سمت بازار خودرو رفته و هر کس به هر شگردی در صدد خرید خودرو و فروش آن برای سود بیشتر است.
بیش از 100 هزار خودرو در ماههای گذشته از سوی دو خودروساز بزرگ ساخته شده که هر یک معطل چند قطعه بوده و در کف کارخانجات رسوب کردهاند.
این مقام مسئول با اعلام اینکه کسری نقدینگی صنعت خودرو باعث شده تا
تأمین نقدینگی واحدهای قطعه سازی به کندی انجام شود، افزود: شناور بودن
قیمت ارز بر حجم مشکلات ما اضافه کرده است، قیمتهای دستوری عاملی شده تا
نتوانیم شکاف قیمتی کارخانه تا بازار را برطرف نماییم. امروز ما برای تنظیم
بازار پژو 206 تیپ 2 را با قیمت 67 میلیون تومان به فروش میرسانیم در
حالی که این خودرو در بازار 95 میلیون تومان است قرار بود ما خودرو را 5
درصد زیر قیمت بازار به فروش برسانیم اما قیمتهای دستوری دست ما را بسته و
فقط رانت بیشتر در بازار ایجاد کرده است.
وی اضافه کرد: علاوه براین موضوعات قیمت مواد اولیه نیز هر روز در حال
افزایش است و همین امر قیمت تمام شده را برای ما بالا برده است در این میان
نباید از التهابات اعمال تحریم در بازار خودرو غافل شد. نگرانی از اعمال
تحریم ها عاملی شده تا بازار خودرو آشفته تر از روزهای گذشته باشد. در این
رابطه رایزنیهای مختلفی را با وزارت صنعت انجام داده ایم اما تا زمانی که
قیمت خودرو اصلاح نشود نمیتوانیم بازار را مدیریت کنیم.
این اظهارات در حالی مطرح می شود که در واقع مشخص نیست که افزایش مجدد قیمت خودروهای کارخانه ای بتواند به کاهش قیمت ها در سطح بازار منجر شود. مشابه همین اتفاق در بهمن و اسفند ماه گذشته نشان داد که در نهایت دلالان با حضور جدی در بازار، متناسب با افزایش قیمت کارخانه ای، قیمت ها در سطح بازار آزاد را نیز افزایش می دهند و چنین راهکاری به دلیل عرضه اندک خودرو از سوی خودروسازان نمی تواند به کاهش قیمت منجر شود.