به گزارش پایگاه 598، با اشاره به سناریوهای موجود برای نرخ بنزین، گفت: در این زمینه سه سناریو
وجود دارد. نخست اینکه همانند دولت قبل سوخت بنزین را سهمیه بندی کرده و
این سهمیه را به خودروها اختصاص دهیم که طبیعتاً قیمت بنزین دو نرخی
میشود؛ در روش دوم میتوانیم سهمیه بندی سوخت را به افراد اختصاص دهیم تا
همه آحاد جامعه از یارانه اختصاص یافته به بنزین بهره مند شوند و این
امتیاز تنها برای دارندگان خودرو نباشد. در سناریو سوم نیز میتوان بدون
سهمیه بندی، نرخ بنزین را افزایش داده و با استفاده از بخشی از درآمد آزاد
شده برای دولت، یارانه نقدی به مردم داده شود.
زیان دو سویه اقشار ضعیف: محروم از یارانه بنزین؛ تحت فشار تورم
عضو اندیشکده مطالعات حاکمیت و سیاست گذاری در پاسخ به اینکه کدام سناریو
را بهترین روش میدانید که در نتیجه اجرای آن کمترین فشار به سبد هزینه
خانوار وارد شود، اظهار داشت: در روش نخست از عدالت اجتماعی خبری نیست چرا
که یارانه بنزین به همه افراد تعلق نمیگیرد و تنها شامل حال دارندگان
خودرو میشود. این سیاست در واقع ادامه روند فعلی در توزیع ناعادلانه
یارانه بنزین است. چنانچه طبق گزارشی که سازمان برنامه هفته گذشته منتشر
کرد، ثروتمندترین خانوادههای ایرانی ۱۷ برابر بیش از فقیرترین قشر جامعه
از یارانه مستقیم بنزین بهره میبرند. البته این تمام داستان نیست. چرا که
این نوع حمایت دولت از ثروتمندان از طریق تثبیت قیمت، باعث ایجاد کسری
بودجه و تورم مزمن در کشور شده که بیشترین فشار آن باز هم بر دهکهای پایین
جامعه است.
این کارشناس انرژی ادامه داد: در واقع اقشار مستضعف جامعه نه تنها از
یارانه بنزین سودی نمیبرند، بلکه فشار تورمی حاصل از این سیاست را نیز به
دوش میکشند. این در حالی است که تنها ۴۳ درصد مردم دارای خودروی بنزین سوز
هستند و این آمار برای فقیرترین دهک جامعه روستایی تنها ۰.۷ درصد است. پس
مشخص است که اعطای سهمیه بنزین به ماشینها دردی از فقرای جامعه دوا نخواهد
کرد و تنها اثرات تورمی احتمالی توشه آنها خواهد بود. البته باید توجه
داشت که مطالعات تجربی انجام شده در ایران و سایر کشورهایی که افزایش قیمت
بنزین را تجربه کردهاند نشان میدهد که افزایش قیمت بنزین اثر تورمی
چندانی نخواهد داشت و تنها در ماه اول با افزایش سطح قیمتها نسبت به ماه
قبل مواجه خواهیم بود و در ماههای بعد از افزایش قیمت، اثر تورمی چندانی
مشاهده نشده است.
تخصیص سهمیه به افراد به عدالت نزدیک است
این پژوهشگر اقتصادی افزود: در ارتباط با سناریو دوم که تخصیص سهمیه به
افراد است، دهکهای پایین بیشترین بهرهمندی را خواهند داشت و به برقراری
عدالت اجتماعی نزدیک تر میشود. از سویی دیگر در نتیجه استفاده از این روش،
دخالت دولت در این حوزه کاهش مییابد. البته باید بازاری متشکل برای خرید و
فروش سهمیه بنزین افراد وجود داشته باشد. در این حالت دولت باید تمام
زنجیره یارانهای را که در حوزه تولید و فروش سوخت وجود دارد، از میان
برداشته و اجازه دهد بر اساس عرضه و تقاضا در بازار نرخ سوخت معین شود. این
در حالی است که باید سقف ذخیره سهمیه برای سهم بنزین در بازار وجود داشته
باشد تا زمینه ساز احتکار نشود. علاوه بر این خرید سوخت صرفاً در جایگاه و
زمان سوختگیری امکانپذیر باشد تا جلوی فعالیت سفتهبازانه و نوسانات ناشی
از آن گرفته شود.
ضیایی تصریح کرد: یکی از دلایلی که موجب شد در دولت نهم و دهم شاهد افزایش
تورم در نتیجه رشد قیمت بنزین باشیم این بود که یارانه داده شده در طرح
هدفمندی یارانهها از منبعی غیر از محل افزایش قیمت بنزین بود به همین دلیل
در آن دوره با کسری بودجه و در نتیجه تورم مواجه شدیم.
جایگاه دولت در پازل هدفمندی یارانهها
به گفته وی در نتیجه اجرای روش اول قیمت گذاری سوخت، درآمد چندانی نیز به
دولت نمیرسد. بنابراین این سناریو نه از منظر عدالت و نه از منظر ایجاد
درآمد برای دولت و کاهش کسری بودجه مورد تأیید نیست. سناریوی سوم نیز هر
چند از منظر اقتصادی مورد تأیید است، اما به نظر میرسد در حال حاضر مورد
نظر سیاستگذار نیست و اعتماد چندانی نیز از سوی مردم نسبت به دولت برای
چگونگی تخصیص درآمد آزاد شده از آن وجود ندارد. این در حالی است که به
عقیده جامعه شناسان در شرایطی که اعتماد مردم نسبت به عملکرد دولت کاهش
یافته، چنین اقدامی که دولت بنزین را بر اساس نفر تخصیص دهد میتواند در
بازگشت این اعتماد مؤثر باشد؛ چرا که در چنین شرایطی خود مردم برای سهم
بنزین خود تصمیم میگیرند و درآمد حاصل از فروش آن به قیمت بازار نیز توسط
خودشان صرف میشود. ضمن اینکه برای دولت نیز درآمد قابل توجهی به دلیل عدم
تخصیص یارانه به بنزین (به غیر از سهمیههایی که به افراد اعطا میشود)
آزاد خواهد شد.