کد خبر: ۴۵۴۹۳
زمان انتشار: ۱۳:۱۴     ۲۳ اسفند ۱۳۹۰
حجت الاسلام سالک سخنگوی مجمع روحانیون مبارز و نماینده منتخب مردم اصفهان در مجلس نهم در گفتگو با هم اندیشی به نکاتی پیرامون انتخابات مجلس نهم پرداخت.

 هم اندیشی: انتخابات مجلس نهم به اعتراف همه متفاوت و مهمتر بود. از نظر شما خصوصیات و نکات مهم این انتخابات چه مسائلی بود؟

 حجت الاسلام سالک: اولا باید از مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای با همه وجودمان تشکر کنیم و از خداوند نیز تشکر کنیم که چنین هدیه ای را برای ما قرار داده است.

واقعا بایستی از تدبیر ایشان از "نماز عید فط"ر که بحث امنیت انتخابات را مطرح فرمودند تا "روز 12 اسفند" که پیام آخرشان را برای انتخابات فرمودند وسپس در جمع  "خبرگان رهبری" تحلیل بسیار واقعی ا انتخابات مطرح فرمودند، نهایت تقدیر و تشکر را بنماییم.

ثانیا از مردم ما که به ندای رهبری در مورد حضور حداکثری پاسخ مثبت دادند بایستی از تک تک این ملت تشکر و تقدیر نمود که علی رغم تمام مشکلات و مسائل موجود، ولی حضور پای صندوق‌های رای به عنوان رای به نظام را با مشکلات و معضلاتشان مصالحه نکردند و این حضور بسیار قابل تقدیر بود.

ثالثا این که مردم این بار باوجود لیست‌های متعدد در سطح کشور که حدود 67 جبهه و تشکل و لیست وجود داشت که 24 تای آن در تهران بود و ترکش‌های آن سایر استان‌ها را نیز گرفته بود - علی رغم همه این حرکت بسیار وسیع که در جهت رقابت سالم و حضور ملت پای صندوقهای رأی نقش مثبتی داشت- به دلیل عمق فهم و هوشیاری وبصیرتشان افرادی را با مطالعه و شناخت و معرفت انتخاب کردند.

این شعور بالای ملت ما را نشان می دهد. این آن چیزی است که وسیله رشد و اقتدار نظام و ملیت و مکتب و حرکت نظام است.

نکته بعد این که پیام 12 اسفند عمق یأس استکبار را بیشتر کرد و باید آیه شریفه "الیوم یئس الذین کفروا من دینکم" را برای آنها  قرائت نمود.

اثر دیگر این انتخابات  این بود که حضور مردم پای صندوق‌های رای چنان قدرتی داشت که بین ابرقدرت‌ها ایجاد اختلاف کرد و ما شاهد گفتمان اختلاف انگیز بین اوباما و نتانیاهو بودیم.

و جالب‌تر این که نتانیاهو درجلسه اخیرش اعلام کرد، "در جریان بیداری اسلامی ما هرچه می‌بینیم خمینی و خامنه ای است" و مشخص است که این واقعه بسیار مهم است.

و در خصوص بحث‌هایی مثل حمله نظامی به ایران که در ابتدا بین آنها مطرح بود، اختلاف را در بین آنها می بینیم. همانطور که حضرت آقا اشاره فرمودند اوباما از این توهم بیرون رفت و لی گرفتار توهم دیگری شد که همان تحریم بود.

پیام دیگر این حرکت این بود که مایع قوت قلب مردم و جوان‌هایی بود که در منطقه خاورمیانه در جریان بیداری اسلامی فعالیت خودشان را انجام می‌دهند و این انسجام تشکیلاتی در ایران  سبب شد که آنها محکم‌تر بایستند و مقاومت کنند و ما رشد جریان مقاومت را حتی در عربستان شاهد هستیم که از شمال و جنوب و شرق آن حرکت‌های بسیار مثبتی صورت گرفته است.

مسئله دیگر این که این انتخابات به دنبال بیست و دو بهمن موجب تقویت بنیه های وحدت امت ما در داخل کشور حول مسئله ولایت شد و این مسئله برای ما بسیار قیمت دارد و بسیار مهم است.

این در شرایطی است که کشور ما در انتخابات اخیر، معضلات انتخابات مجلس اول و دوم را نداشت که جایی برای نا امنی باشد، بلکه مردم با کمال آرامش و آسایش پای صندوق‌های رای آمدند.

البته تخلفاتی در برخی جاهای کشور بود که آنها را شورای نگهبان انشاء الله رسیدگی خواهدکرد.

مسئله بعد اجرای قانون بود. این مسئله وقعا مهم است. مردم ما به قانون احترام گذاشتند و به اصل نظام و حفظ آن رای دادند و این رای آنها به اصل حفظ نظام که از اوجب واجبات است بود و قیمت بسیار بالایی دارد.

دیگر اینکه به میزان اقتدار و قدرت ملت را حول محور ولایت در زمینه ها و عرصه های مختلف هسته ای و علمی و . . . رشد بیشتری داد و باید به این مطلب توجه داشت.

نکته بعد اینکه اگر مردم پای صندوق‌های رای نمی‌آمدند به ندای دشمن پاسخ داده بودند و ممکن بود در مسئله نفت آثار بدی داشته باشد.

اما این حضور و اقتدار باعث شد که در بحث نفت تمام کسانی که دنبال روی تحریم آمریکا هستند، با او اختلاف پیدا کنند.

امروز ما شاهد هستیم که رژه کشتی‌ها و نفت کش‌ها در خلیج فارس برای خرید نفت ایران شاهدیم. شاهد درخواست نفت ایران از سوی چین و هند و ژاپن که نوعی مخالفت با آمریکا هست.

مجموعا این انتخابات بسیار مهم و سرنوشت سازی در شرایط فعلی بود و ما مطمئنیم که این حرکت ادامه پیدا خواهدکرد.

نکته آخری را که می خواهم عرض کنم، این حضور مردم در انتخابات مجلس، چهار سال آینده را که ما در آن انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراها را داریم، تضمین کرد.

البته یک سری مسائل داخلی را نیز داریم که تحت عنوان بحث اصولگرایی است.

در حقیقت چتر اصولگرایی با تعدد لیستهای اصولگرایان به گونه ای پخش شد که باعث شد انگیزه حضور مردم را تقویت کند.

 هم اندیشی: به نظر شما مجلس نهم با چه چالش‌هایی مواجه است؟

 حجت الاسلام سالک:

قضاوت راجع به مجلس نهم در شرایط کنونی زود است. زیرا باید ابتدا مجلس نهم شکل بگیرد تا با یک نگاه عمیق و جامعی بتوانیم قضاوتی داشته باشیم. چون اگر بخواهیم بحث چالش‌های مجلس نهم را مطرح کنیم ناچاریم به بحث فتنه و انحراف و مسایل دیگر بپردازیم و بگوییم مجلس در سایه آن مسایل چالشی خواهد بود.

در صورتی که ما نمی‌دانیم چه تعدادی از نمایندگان اینگونه خواهند بود. ولی آمار نشان داده که این گروه‌ها در مجلس نهم کمتر هستند و جبهه اصولگرایی به جمیع جهاتش قوی تر است بنابر این میزان چالش مجلس نهم نیز بایستی کمتر باشد.

اما آن چیزی که در مجلس نهم مورد توجه است این است که بایستی قانونهایی را مورد توجه قرارداد که راه‌گشای مشکلات جامعه ما باشد.

اگر بخواهیم مشکلات را در ابعاد اقتصادی بشماریم بسیار زیاد است. یکی از آنها تورم است. گرانی و کمبودهایی که در این زمینه است. مسئله یارانه‌ها وبالابردن قدرت خرید مردم و قوانینی که بتواند راهگشای دغدغه مردم در این زمینه باشد.

امیدواریم مجلس نهم با تدبیر و آینده نگری بتواند تمام مسائل را در راستای تحقق مطالبات مردمی حل و فصل نماید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها