کد خبر: ۴۵۴۳۹
زمان انتشار: ۱۲:۰۳     ۲۳ اسفند ۱۳۹۰
متن كامل گفت‌وگوي رئيس سابق موساد با شبكه CBS؛

مئیر داگان رییس سابق موساد است كه در پايان دوره رياستش بر سرويس جاسوسي رژيم صهيونيستي ادعا مي‌كرد كه توانسته سرعت برنامه هسته‌اي ايران را كاهش دهد. وي براي نشان دادن موفقيتش در اين زمينه به‌طور تلويحي به ويروس استاكس‌نت و ترور دانشمندان هسته‌اي ايران اشاره كرده بود.

به گزارش رجانيوز، در عين حال، داگان جزو افرادي است كه به‌ويژه پس از پايان مسئوليتش چندين بار تأكيد كرده است كه حمله به ايران به هيچ‌وجه گزينه مناسبي نيست، چرا كه هم نمي‌تواند ايران هسته‌اي را متوقف كند، هم انرژي‌هاي متراكم بيداري اسلامي را عليه اسرائيل به‌طور ويژه جهت مي‌دهد و از همه مهم‌تر اينكه واكنش‌هاي ايران غيرمنتظره و سخت خواهد بود و مي‌تواند در بدترين حالت حتي به نابودي رژيم صهيونيستي منجر شود.

وي معتقد است كه براي مقابله با ايران ابتدا بايد از ظرفيت‌هاي داخل خود ايران استفاده كرد كه اصلي‌ترين اين ظرفيت‌ها، فعال كردن و تقويت مخالفان است.

داگان وي روز در گفت وگویی با شبکه تلویزیونی سی بی اس امریکا که روز یکشنبه 21 اسفند 1390 (11 مارس 2012) پخش شد، آخرین دیدگاه های خود درباره ایران را مرور کرده است.

متن کامل این گفت وگو چنین است:

مجری: مئیر داگان 10 سال رئیس موساد که معادل سیا در آمریکاست بود. او با حمله پیش‌دستانه اسرائیل به ایران در آینده نزدیک مخالف است. یکی از اولویت های داگان در مدت ریاست موساد جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی بود. او معتقد است که هنوز 3 سال وقت است تا ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند. شما علنا گفته اید که بمباران ایران در حال حاضر احمقانه ترین فکری است که شما شنیده اید.

داگان: حمله به ایران پیش از آنکه دیگر راه ها به طور کامل امتحان شود، راه درست برخورد با ایران نیست. البته من نگفته ام که فرصت زیادی باقی است اما فکر می کنم که هنوز زمان بیشتری داریم.

مجری: در واقع رفتار داگان درباره ایران بر اساس همین فرضیه بود زیرا به تاخیر انداختن برنامه هسته ای ایران و افزایش فرصت برای اقدام علیه این کشور کار داگان بود. مقامات ایران می گویند داگان مامور برای ترور دانشمندانش فرستاد، او همچنین تجهیزات معیوب برای تجهیزات هسته ای ایران فرستاد و در نهایت نیز تاسیسات هسته ای ایران را به ویروس های رایانه ای آلوده کرد تا برنامه هسته ای ایران را تخریب کند. او با دادن اطلاعات بسیار محرمانه درباره رژیم ایران تحسین مقامات اسرائیل را برانگیخته بود.

داگان: رژیم ایران، رژیمی بسیار منطقی و عاقل است.

مجری: آیا فکر می کنید احمدی نژاد فردی عاقل است؟

داگان: پاسخ این سوال بله است. البته عقلانیت آنها دقیقا مثل عقلانیت ما نیست اما در هر صورت او منطقی و عاقل است.

مجری: آیا فکر می کنید او به اندازه کافی عاقل و منطقی است که از این برنامه انصراف دهد؟

داگان: عقلانیت و منطق رژیم ایران با تفکر غرب فرق می کند اما شکی نیست که آنها همه پیامدهای اقدام خود را در نظر می گیرند.

مجری: برخی فکر می کنند که رژیم ایران تا زمانی که به این توانایی نرسیده برنامه خود را متوقف نمی کند.

داگان: آنها مجبور هستند همه پیامدهای این مسئله را بپذیرند و هزینه سنگینی برای آن پرداخت کنند. فکر می کنم در این برهه از زمان، آنها بسیار محتاطانه در برنامه خود عمل می کنند و سریع حرکت نمی کنند.

مجری: اگر آنها آنقدر عاقل هستند که شما می گویید، پس چرا شما یعنی اسرائیل و جهان نمی توانید با ایران مجهز به سلاح اتمی کنار بیایید.

داگان: آنها گفته اند که می خواهند اسرائیل را نابود کنند. یکی از نشانه های عاقل و منطقی بودن ایران این است که آنها زیرکانه از طریق دیپلماسی وقت کشی می کنند. به نظر من ایرانی ها استاد مذاکره هستند و اصطلاحا از فرهنگ بازار و چانه زنی استفاده می کنند.

مجری: اگر مذاکراتی شروع شود تا چه حد نگران هستید که مثلا اروپایی ها بخواهند در مقابل تحریم ها را علیه ایران کم کنند؟

داگان: درست است این نگرانی وجود دارد.

مجری: همه می خواهند تنش را کم کنند تا بهای نفت کاهش پیدا کند. آیا فکر می کنید ایران مجهز به سلاح اتمی باعث ثبات در منطقه می شود.

داگان: افزایش بهای نفت به نفع آنهاست زیرا نفت مهم ترین منبع درآمد ایران است. اگر ایران به ظرفیت تسلیحاتی هسته ای برسد، توانایی آنها در ایجاد بی ثباتی در منطقه و در نتیجه افزایش بهای نفت بسیار زیاد است و اوضاع حتی بدتر از حالا می شود. بهترین راه حل این است که با حمایت از دانشجویان و اقلیتها در ایران، ملاها را از قدرت کنار بزنیم.

مجری: بر اساس اسناد فاش شده وزارت خارجه آمریکا، داگان به همتای آمریکایی خود در سال 2007 گفت که باید کار بیشتری برای تغییر رژیم ایران انجام داد.

داگان: این وظیفه ماست که از همه مخالفان رژیم ایران حمایت کنیم.

مجری: آیا اسرائیل برای کمک به گروه‌های جوان مخالف رژیم ایران که پس از انتخابات 2008 علیه رژیم تظاهرات کردند، کاری کرده است؟

داگان: بهتر است به این سوال نپردازیم.

مجری: داگان معتقد است که اگر اسرائیل بخواهد امسال به ایران حمله کند، این حمله می تواند شتاب زده و غیرمسئولانه باشد. دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز معتقد است که هنوز فرصت برای انتظار مانده است.

داگان: اوباما به صراحت گفت که گزینه نظامی روی میز است و اجازه نخواهد داد ایران کشوری هسته ای شود. مسئله ایران مجهز به سلاح اتمی مشکل تنها اسرائیل نیست بلکه مشکلی بین المللی است.

مجری: پس چرا منتظر نمی شوید تا ما این کار را بکنیم؟

 داگان: اگر قرار باشد دیگران این کار را انجام دهند ترجیح می دهیم آمریکا این کار را انجام دهد.

مجری: دیک چنی معاون رئیس جمهور سابق آمریکا در خاطرات خود گفته است که در سال 2007 داگان با اطلاعات محرمانه ای به واشنگتن آمد تا برنامه اسرائیل را برای بمباران راکتور هسته ای سوریه به اطلاع واشنگتن برساند. اسرائیل بعدا در حمله ای غیر منتظره این تاسیسات را از بین برد. البته سوریه هیچ مقابله به مثلی نکرد.

داگان: این بار وضع فرق می کند و ممکن است بارانی از موشک بر اسرائیل ببارد که به اعتقاد بسیاری ممکن است به 50 هزار فروند برسد. به نظر من حمله به ایران جنگی منطقه ای را آغاز خواهد کرد. اصولا شروع کردن جنگ آسان است اما به پایان رساندن آن دشوار است.

مجری: اگر اسرائیل به ایران حمله کند مقابله به مثل از نزدیک اسرائیل خواهد بود یعنی حزب الله از شمال و حماس از جنوب، اسرائیل را زیر آتش خود خواهند گرفت؟

داگان: این رخداد می تواند پیامدی ویران کننده بر توانایی ما برای ادامه زندگی عادیمان داشته باشد. به نظر من اسرائیل تا مدتها در وضع بغرنجی قرار خواهد داشت. نگرانی دیگر من این است که حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران موثر نباشد. گزارش ها نشان می دهد که چهار تاسیسات هسته ای اصلی در ایران وجود دارند که به شدت مستحکم شده اند و در سراسر ایران پراکنده هستند. از بین بردن این تاسیسات بسیار پیچیده تر از این است. در ایران ده ها سایت هسته ای وجود دارد.

مجری: پس اگر اسرائیل بخواهد به ایران حمله کند مجبور است ده ها سایت را از بین ببرد.

داگان: مجبور هستیم تاسیسات بسیار زیادی را هدف قرار دهیم.

مجری: شما گفته اید که هیچ حمله نظامی نمی تواند برنامه هسته ای ایران را متوقف کند و فقط می تواند آن را به تاخیر بیندازد.

داگان: بله همینطور است.

مجری: عجیب است که داگان می گوید اسرائیل باید خویشتنداری نشان دهد در حالی که او شهرت خود را در استفاده از نیروی خشن نظامی و خشونت وحشیانه پیدا کرده است. داگان فردی افسانه ای در اسرائیل است و 44 سال به عنوان ماشین کشتار موثر عمل کرده است. پیش از ورود به موساد ریاست جوخه های مرگ را برای قتل اعضای سازمان آزادیبخش فلسطین در غزه و بعد از آن قتل شبه نظامیان شیعه را در جنوب لبنان برعهده داشت. آریل شارون درباره داگان می گفت که تخصص داگان در بازکردن عرب ها از سرش بود.

داگان: من هرگز کسی را نکشته و نخواهم کشت یا در کشتن فرد بی دفاع دست نداشته ام. من هیچ لذتی از کشتن مردم نمی برم.

مجری: وقتی ایرانی ها، احمدی نژاد درباره محو اسرائیل صحبت می کنند چه احساسی پیدا می کنید؟

داگان: شکی نیست که من باید به این مسئله توجه داشته باشم که ممکن است در حمله هسته ای ایران به اسرائیل اکثر اسرائیلی ها کشته شوند.

مجری: داگان با این تفکر به موساد آمد که هرگز اجازه ندهد هولوکاست دوباره تکرار شود. مدت کوتاهی پس از آن، هواپیمای باری ایران سقوط کرد، آتش سوزی هایی در آزمایشگاه های هسته ای ایران رخ داد، برخی از سانتریفیوژها درست کار نمی کردند و بعد از این دانشمندان هسته ای ایران یکی پس از دیگری ترور شدند. اما وقتی ما درباره هر کدام از این اتفاقات از داگان پرسیدیم او حاضر نشد درباره این رخدادها صحبت کند. در دوران ریاست داگان در موساد این سازمان به ماموریت های مخفی ترور شهرت پیدا کرد که دامنه آن از دمشق تا سودان گسترده بود. اما ترور فرمانده نظامی حماس در هتلی در دبی بود که شرایط را برای موساد دشوار کرد و در نهایت به کنار رفتن داگان از ریاست این سازمان منجر شد. در این ماجرا تصاویر ماموران موساد که با گذرنامه های جعلی برخی کشورهای اروپایی وارد امارات شده بودند در سراسر جهان پخش شد.

داگان: من نشنیدم در این ماجرا هیچ اسرائیلی بازداشت شود.

مجری: اما رئیس پلیس دبی خواستار بازداشت شما شد. آیا فکر می کنید این ماموریت باعث شد تا شما از ریاست موساد کنار بروید؟

داگان: نه، اصلا این طور نیست. من به این نتیجه رسیدم که پس از بیش از هشت سال دیگر باید کنار بروم و از نخست وزیر خواستم با استعفای من موافقت کند.

مجری: داگان می گوید که او از سمت خود استعفا کرد اما بسیاری در اسرائیل بر این باورند که نتانیاهو با تمدید دوره او در ریاست موساد مخالفت کرد و این یکی از عللی بود که داگان سکوت خود را شکست و از موضع نتانیاهو علیه ایران انتقاد کرد. برخی در اسرائیل می گویند که شما باید به علت خیانت به نخست وزیر محاکمه شوید.

داگان: بدم نمی آید محاکمه شوم. یک جور تفریح است.

مجری: آیا فکر می کنید در ماموریت خود در موساد برای جلوگیری از هسته ای شدن ایران شکست خوردید؟

داگان: فقط یک جمله بگویم وقتی کارم را در موساد پایان دادم ایران هنوز بمب نساخته بود.

کد خبر:119828 -
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها