کد خبر: ۴۵۱۳۶
زمان انتشار: ۱۲:۴۳     ۲۲ اسفند ۱۳۹۰

نقش علوم انساني در پيشرفت فكري و فرهنگي كشورها امري ست كه در روزگار ما بيش از پيش جايگاه خود را باز مي يابد. انديشمندان بسياري بر ضرورت نقش آفريني علوم انساني در تحول جامعه تاكيد مي كنند و بر جايگاه ويژه‌ي آن تاكيد دارند. اما به راستي علوم انساني كه مولود جوامعي ديگر با مختصاتي متفاوت از جامعه‌ي ماست مي تواند راه‌گشاي جامعه‌ي ما باشد و تعالي فرهنگي و فكري ما را موجب شود؟

تا به امروز چيرگي علوم انساني غربي بر فضاي علمي كشور ما از سويي و فراهم نبودن زمينه هاي ايجاد تحول در اين علوم از سوي ديگر سبب شده بود تا جهان اسلام نتواند از علوم انساني برگرفته از مباني نظري و معرفت شناسانه‌ي خود بهره مند شود. رسيدن به خودآگاهي تاريخي و احساس ضرورت براي درانداختن طرحي نو در ساحت علوم انساني غربي، اولين گام موئر در اين مسير بوده كه به لطف خداوند محقق شده است.

در سال‌هاي اخير، در برخي حوزه هاي علوم انساني آثاري توليد شده اند كه نشان از ظرفيت هاي انديشمندان ما براي توليد علوم انساني بومي دارد. فلسفه ي تعليم و تربيت در زمره‌ي اين رشته هاست كه صاحب نظران آن تاكنون تلاش هايي را در جهت رسيدن به فلسفه‌ي تعليم و تربيت اسلامي كرده‌اند.

اين رشته بنا دارد با استفاده از مباني نظري و فلسفي، به تاثيرگذاري بر ساحت عملي تعليم و تربيت بپردازد. نسبت فلسفه و تعليم و تربيت را مي توان نسبت ريشه هاي درخت و ثمرات آن دانست كه هر قدر ريشه هاي غني تري داشته باشد، ثمرات آن بالنده تر خواهد بود.

«فلسفه‌ي تعليم و تربيت اسلامي» نام كتابي‌ست كه به تازگي در اين حوزه به چاپ رسيده و حكايت‌گر تلاش ارزشمندي ست كه حجج اسلام«مجتبي مصباح»، «محمود فتحعلي» و «حسن يوسفيان» براي تدوين فلسفه‌ي تعليم و تربيت اسلامي به گونه اي نظام دار و عالمانه، انجام داده اند.

اين كتاب زير نظر آيت الله محمدتقي مصباح يزدي تاليف شده و محصول  60 سال مطالعه‌ي ايشان قلمداد شده است. در بخش اول اين كتاب، مفاهيم تعليم و تربيت و فلسفه‌ي آن وهمچنين تعليم و تربيت اسلامي و فلسفه‌ي آن بررسي شده اند.

در بخش دوم به مباني معرفت شناختي، هستي شناختي، الهياتي، انسان شناختي و ارزش شناختي تعليم و تربيت اسلامي پرداخته شده و در بخش سوم اهداف، اصول،ساحت ها، مراحل،عوامل، موانع و روش هاي تعليم و تربيت اسلامي تبيين گشته اند.

اين كتاب توسط انتشارات مدرسه (وابسته به سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي) در 540 صفحه و به بهاي 70000 ريال به چاپ رسيده است.

تحريريه‌ي تارنماي تخصصي علوم تربيتي رب، قصد آن دارد تا در دومين جلسه ي رونمايي كه برگزار مي كند، به اين كتاب پرداخته و جايگاه آن را از نگاه جامعه ي علمي كشور تبيين كرده و همچنين به بررسي نسبت اين كتاب در مقايسه با آثار مشابه بپردازد.

نويسندگان كتاب- حجج اسلام،«مجتبي مصباح»،«محمود فتحعلي» و «حسن يوسفيان»- در اين جلسه به ايراد گفتارهايي مي پردازند.

اين جلسه در روز سه‌شنبه 23 اسفندماه ساعت 10 صبح در اتاق شورای دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران؛ واقع در تقاطع بزرگراه چمران و جلال آل احمد، روبروی كوی نصر، نبش خيابان نسيم برگزار می‌شود.

حضور اساتيد و دانشجويان علوم تربيتي و ساير علاقمندان مايه‌ي امتنان است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها