کد خبر: ۴۵۱۲۸۳
زمان انتشار: ۱۲:۳۶     ۲۲ دی ۱۳۹۷
درآمدزایی اصلاح طلبان از شهر سوخته‌ای که تحویل گرفتند
با این دست فرمانی که اصلاح طلبان جلو می روند اگر فشار افکارعمومی نباشد قطعا اندیشه پرهزینه کردن تهران را برای شهروندان عملیاتی می کنند.
به گزارش پایگاه 598-امیر حمزه نژاد: اصلاح طلبان از روزی که سکان مدیریت پایتخت را در دست گرفته‌اند از یک سیاست دم زده‌اند و آنهم گران کردن شهر تهران است. این موضوع تقریبا از سوی اغلب فعالان سیاسی و شخصیت‌های شاخص اصلاح طلبی مطرح شده است. از جمله افرادی که تا به امروز درباره گران شدن شهر تهران صحبت کرده‌اند می توان از «غلامحسین کرباسچی»، دبیر کل حزب کارگزاران، «محمد علی نجفی»، شهردار اسبق تهران، «پیروز حناچی»، شهردار تهران، «محسن صفایی فراهانی» فعال اصلاح طلب، «محمود یرلوحی»عضو شورای شهر تهران، «محمد حسن ملک مدنی» شهردار تهران در دوره اصلاحات، «سید حسین هاشمی» استاندار اسبق تهران، «حسین مرعشی»، عضو حزب کارگزاران سازندگی و ... نام برد.

تز و نظریه اصلاح طلبان این است که بایستی شهر تهران را گران کرد تا کسانی که توانایی مالی را ندارد از شهر بروند و شهر خلوت شود تا بتوان آنرا مدیریت و اداره کرد. اصلاح طلبان در آشکارا از تمرکز زادیی از شهر تهران صحبت می کنند اما به نظر می رسد اهداف پنهانی نیز برای شعار گران کردن شهر تهران وجود دارد. این طرح نوعی اشرافیت گرایی را نیز به نمایش می گذارد و البته درآمدزایی از شهر تهران و جداسازی تهران به عنوان یک تافته جدابافته از کل ایران نیز از جمله اهدافی است که اصلاح طلبان دنبال می کنند. قطعا با توجه به تمرکز سیاسی و خدماتی و اقتصادی که در شهر تهران وجود دارد گرانتر کردن شهر تهران سبب خلوت شدن آن نمی شود و تنها موجب مشقت بیشتر کسانی که کارشان به پایتخت گیر کرده است، می شود.

 در همین رابطه اخیرا، معاونت حمل و نقل و ترافیک پیش‌نویس لایحه‌ای را به معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران ارائه کرده است که بر اساس آن ۵ تونل تهران و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض عبور و مرور می شود. پیش نویس این لایحه در اداره تدوین قوانین و مقررات شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفته و این لایحه از لحاظ کارشناسی و حقوقی بررسی شده که در نهایت لایحه به تایید رسیده و به زودی به شورای شهر ارسال می شود.

بر اساس این لایحه، تونل‌های نیایش، رسالت، توحید، شهدای غزه و امیرکبیر و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض شده و خودروهای عبوری برای هر بار عبور باید رقمی را به عنوان عوارض پرداخت کنند که گفته می شود حداقل عوارض پیش بینی شده حدود ۳ هزار تومان خواهد بود.

پیشتر هم یکی از اعضای شورای شهر تهران درباره بالا بردن هزینه مترو تهران سخن گفته بود.

«محمود میرلوحی»، عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مترو تهران قیمت واقعی بلیط را ندارد گفت: « در حال حاضر تنها با توجه به هزینه های بهره برداری و آن هم تنها هزینه های جاری عدد اعلامی 2300 تومان است که بر اساس آنچه در دنیا مرسوم است قیمت بلیط در تهران چیزی در حدود 10 هزار تومان تمام می شود.»

وی با گلایه از اینکه ما نمی گوییم زندگی در تهران باید گران بشود افزود: باید کسی که در تهران زندگی می کند هزینه های زندگی در تهران را بپردازد وحمل و نقل عمومی همزمان با این حجم خودرو و مصرف روزانه بنزین خودروهای شخصی که اتفاق نمی افتد.

جالب اینجاست که «پیروز حناچی» شهردار جدید تهران نیز در زمانی که معاون فنی و عمرانی شهرداری را بر عهده داشت اعلام کرد احتمال واگذاری اتوبان‌های داخل شهر به بخش خصوصی وجود دارد و قرار است بخش خصوصی برای عبور خودروها از این معابر، عوارض دریافت کند.

حناچی در نشست خبری خود اعلام کرد احتمال دارد برخی بزرگراه های درون شهری تهران به بخش خصوصی فروخته شده و خودروها برای عبور از این بزرگراه ها، عوارض بپردازند. ما ناچاریم حتی خیلی کم به این سمت حرکت کنیم، با این روش، مکانیزم تامین منابع مالی در شهر متفاوت می شود.

اما یک هفته بعد با جنجالی که درباره این سخنان حناچی بوجود آمده بود وی به تصحیح سخنان خود پرداخت و با تکذیب پولی سازی بزرگراه‌های  شهر تهران گفت: « یکی از راهکار‌های تأمین هزینه‌های نگهداشت معابر حمل و نقلی در اکثر کلانشهر‌های دنیا، اخذ عوارض تردد از خودرو‌ها است. در شهر تهران، اما چنین رویه‌ای موسوم نبوده و نیست، اما در حال حاضر به پیشنهاد روشنی در مورد آن دست پیدا نکرده ایم و چنین چیزی در دستور کار نیست، اما به هر حال می‌توانیم به آن فکر کنیم.

وی افزود: در مورد پروژه‌های بزرگراهی که از این پس کار ساخت آن‌ها را شروع خواهیم کرد، می‌توانیم چنین نگاهی را از ابتدا داشته باشیم و به راحتی این کار امکان پذیر است.

هرچند بعد از جنجالی که خبر پولی کردن تونل های شهر تهران برپا شد دوباره اصلاح طلبان نسبت به طرح خود عقب نشینی کردند و «حجت نظری» عضو شورای شهر تهران بیان کرد: «اخذ عوارض از خودروها برای تردد در تونل‌های شهری صرفاً ایده‌ایست که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار مطرح کرده و لایحه‌ای برای آن به شورا نیامده؛ مردم دستگاه پولسازی برای جبران کسری بودجه نیستند و باشناختی که از همکارانم دارم این پیشنهاد در صورت ارائه به شورای شهر رد می‌شود.»

به نظر می رسد با این دست فرمانی که اصلاح طلبان جلو می روند اگر فشار افکارعمومی نباشد قطعا اندیشه ای که درباره گرانتر کردن و پرهزینه کردن شهر تهران برای شهروندان دارند را عملیاتی می کنند. هر چند که در مدیریت اصلاح طلبی راه بینداز و جا بینداز یک روش روانشناسی است که می گوید که ابتدا موضوع را در سطح رسانه‌ها و افکارعمومی بازگو کند و بعد از بازی با افکارعمومی و آماده سازی آنرا را عملیاتی سازی می کند. در ادامه احتمال دارد که اصلاح طلبان سعی کنند پارک‌ها و  معابر عمومی را برای اهداف خود پولی کنند. این درحالی است که اصلاح طلبان درباره مدیریت دوازده ساله «فالیباف» در شهر تهران بیان کردند که شهر سوخته تحویل گرفته اند که حالا شعار پولی کردن تونل ها و بزرگراه‌های شهر تهران نشان می دهد که اصلاح طلبان از زیرساخت‌هایی که قالیباف بنا کرده است می خواهند درآمد کسب کنند. این موضوع اوج ناکارآمدی یک جریان سیاسی در اداره یک شهر را به وضوح نشان می دهد.

* جهان نيوز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها