به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه 598، نرم افزار اسنپ که طی چهار سال اخیر مورد استقبال مردم واقع شده است، توانسته بخشی از مشکلات حمل و نقل شهری را مرتفع نماید؛ از طرفی طبق آخرین آمار ارائهشده، در بستر این نرم افراز بیش از هزار و ۱۰۰ شغل مستقیم و حدود ۷۰۰هزار شغل غیرمستقیم ایجاد شده است.
طبق قوانین ابلاغ شده در حوزه کسب و کارهای اینترنتی، هر مجموعهای که بخواهد کالا یا خدماتی را از طریق فضای مجازی به فروش برساند و تراکنش مالی داشته باشد، می بایست از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت احراز هویت و تأیید صلاحیت شود. شرکت اسنپ نیز همچون بسیاری دیگر از شرکت های اینترنتی فعالیت خود را در بستر فضای مجازی طراحی کرده است؛ اما ظاهرا نبود نظارت کافی در این حوزه منجر به ترویج رویکردهای ضدفرهنگی و به حاشیه کشیده شدن کسب و کارهای اینترنتی شده است.
اتفاق عجیبی که اخیرا در برخی شهرها گزارش شده است، پیشنهاد راننده خانم برای مسافرین مرد است؛ شرکت اسنپ تا پیش از این به منظور خدماترسانی به بانوان، بخشی را تحت عنوان "اسنپ رز" طراحی کرده بود و بدین گونه بانوانی که قصد داشتند از تاکسی اینترنتی استفاده کنند به این بخش مراجعه می کردند، از سوی دیگر بانوانی که قصد داشتند تحت سامانه "اسنپ" مسافرکشی کنند میتوانستند با خیال راحت در بخش "اسنپ رز" ثبت نام کرده و فقط مسافرین خانم را جابجا نمایند.
با اینحال طی تماسی که
خبرنگار 598 با شرکت اسنپ گرفت، مشخص گردید که مدیران این تاکسی اینترنتی تصمیم به ادغام رانندههای خانم و آقا گرفته و حتی در برخی شهرها از مدتها پیش این سیاست به اجرا درآمده است اما تعداد بانوانی که مبادرت به ثبتنام در اسنپاکو کردهاند فعلا محدود است.
وجود این قابلیت که بخش بانوان از بخش آقایان تفکیک شده باشد یک نقطه قوت در نرم افزار اسنپ به شمار میرفت، حال مشخص نیست که هدف مدیران شرکت اسنپ از حذف "اسنپ رز" چیست و این اتفاق چه پیامدهای اجتماعی بدنبال خواهد داشت.
تجربه اینرا ثابت کرده که تکنولوژی های جدید میتواند برخی از هنجارهای اخلاقی و چارچوب های فرهنگی را دستخوش تغییر گرداند؛ گسترش تاکسیهای اینترنتی طی چندسال گذشته برخی از رفتارهای اجتماعی را با شیبی ملایم تغییر داده است؛ دعوا و جنجال بر سر مسافر، سرکیسه کردن مسافران غریبه بخصوص در ترمینالها و فرودگاهها، معطل کردن مسافران به منظور تکمیل شدن تاکسیهای خطی و ... نمونههایی از رفتارهای ناهنجاریست که با ظهور تاکسیهای اینترنتی رو به نزول گذاشته است.
حال اما ادغام کردن اسنپ بانوان با آقایان (به عبارتی همسفر شدن بانوان با راننده مرد و همسفر شدن آقایان با راننده خانم) میتواند آغازی باشد بر ایجاد حواشی احتمالی در سطح شهرهای مختلف؛ از طرفی اجرای چنین سیاست اشتباهی توسط شرکت اسنپ با بنمایه های فرهنگی جامعه ایران همخوانی ندارد، بر همین اساس در بلندمدت با شکست مواجه خواهد شد.
جوابیه شرکت اسنپ که برای این رسانه ارسال شده است در ادامه می آید:
با سلام
احتراما پیرو انتشار گزارشی با عنوان "گزارشی از اقدام عجیب شرکت اسنپ؛ ادغام اسنپ بانوان و اسنپ آقایان!” به استحضار میرسانیم که نقل قولی که از اسنپ در این گزارش آمده به هیچعنوان مورد تایید شرکت اسنپ نیست و تماسی از سوی خبرنگار آن رسانه محترم با روابطعمومی اسنپ صورت نگرفته است. خواهشمندیم اقدام به اصلاح گزارش فرمایید.
اطلاعات بیشتر در رابطه با سرویس اسنپرز خدمت شما ارسال میشود:
اسنپرُز سرویسی ویژهی بانوان و خانوادهها با همراهی رانندگان خانم در شهر تهران است. به زودی این سرویس در سایر شهرهای محل فعالیت اسنپ راهاندازی خواهد شد.
سرویس اسنپرُز با هدف فراهم کردن موقعیتی برای حضور پررنگتر زنان در جامعه و درآمدزایی آنها راهاندازی شده و در کنار این مهم، حملونقل بانوان و خانوادهها را نیز تسهیل کرده است.
امروز بیش از ۳هزار کاربر راننده خانم در ناوگان اسنپ مشغول به فعالیت هستند و بدونشک این یکی از بزرگترین افتخارات ما در این سامانه است.
در جهت حمایت از فعالیت زنان و کمک به افزایش میزان درخواستهای سرویس اسنپرُز و معرفی آن، تخفیفی برای مسافران این سرویس در نظر گرفتهایم. به طور مثال برای یک مبدا و مقصد واحد هزینه سفر با اسنپرُز ارزانتر از اسنپاکو است. اسنپ این مابهتفاوت را با پرداخت سوبسید به رانندگان خانم جبران میکند. در نتیجه مبلغ این تخفیف از جیب رانندگان خانم کم نمیشود. در عین حال کاربران خانم مختار هستند که در صورت تمایل مسافران خود را از سرویس اسنپاکو انتخاب کنند.
با تقدیم احترام
روابطعمومی اسنپ