به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، حجتالاسلام خسروپناه در سومین اجلاس ملی اصحاب عشق گفت: اگر میخواهیم فعالان، گروهها و شبکههای فرهنگی مختلف انقلابی به معنای حقیقی جبهه شوند، باید معرفت خود را تقویت کنیم. شکلگیری جبهه فرهنگی انقلاب بدون تقویت معرفت امکانپذیر نیست. چرا که از طریق احساسات و تهذیب نفس و... تا مقطعی میتوان کار را جلو برد، اما قوام و ماندگاری یک جبهه به اندیشه و فکر آن است و این اختصاص به جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ندارد.
این اندیشمند حوزه و دانشگاه با بیان اینکه آنچه امروز بر دنیا سیطره دارد اسلحه یا استعمارگری نیست، بلکه دانش است عنوان کرد: دشمن خوب فهمیده که کار نظامی دوام ندارد، تنها کاری که دوام دارد داشتن نظام دانشی و نفوذ معرفتی است. اگر از جبههای دانش و معرفت را بگیرند، تهی است. در این حوزه میتوان از قرآن، روایات و تجربه انقلاب اسلامی شواهد بیشماری بیان کرد.
او با تاکید بر اینکه اگر معرفت و دانش نداشته باشیم حضور در سوریه بهعنوان مدافع حرم هم موقتی است، افزود: اگر دانش و معرفت نداشته باشیم اگر به دفاع از حرم هم رفتیم نباید به خود ببالیم. چون امروز ما در حوزه معرفتی با کسانی درگیر هستیم که در جنگ حضور داشتند و برادر چند شهید هستند. خداوند در قرآن در این زمینه شواهد بسیاری میآورند. در سوره نساء میفرمایند: آیا اینهایی که بدون عذر نشستند، با کسانی که با اموال و انفس خود مجاهدت میکنند برابرند؟ در سوره مائده میفرماید: آیا آدم پاک و ناپاک در یک جبهه قرار دارند؟ در آیه دیگر میفرمایند آیا عالم و غیرعالم برابرند؟ معلوم است که برابر نیستند.
خسروپناه اعجار معرفتشناسی قرآن را آیه 21 تا 24 سوره رم دانست و تصریح کرد: چهار آیه سوره رم؛ یعنی از آیه 21 تا 24 آیات معرفتشناسی قرآن هستند. کل فلاسفه دنیا باید در برابر همین چهار آیه دوزانو بنشینند. آیه 21 به اهل تفکر اشاره دارد، آیه بعدی به عالم و اهل علم، آیه بعدی داشتن گوششنوا برای شنیدن حقایق و آیه 24 در مورد اهمیت عقل است. قرآن علاوه بر تقوا بر سمیع بودن، تفکر، علم و عقل تاکید دارد. سمیع یعنی آدم حقایق را بشنود. تفکر یعنی فرد قدرت داشته باشد مجهولات را معلوم کند. علم یعنی از جهل و نادانی بیرون آمدن.
این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به تفاوت عقل فلسفی و عقل قرآنی بیان داشت: عقل فلسفی همان تفکر است، ولی عقل قرآنی یعنی دانش و علمی که فراگرفته شده در خدمت سعادت قرار بگیرد. حاصل این عقل، حکمت است. حکمت محصول تعقل است و تاکید قرآن نیز بر تفکر، تعقل و حکمت است.
حجتالاسلام خسروپناه شواهدی نیز از سیره اهلبیت(ع) در ارج نهادن به معرفت و دانش بیان کرد: اهلبیت(ع) شاگردان زیادی داشتند، ولی سوال این است که آنها چه کسانی را بیشتر دوست میداشتند؟ آیا آنهایی را دوست داشتند که اسلحه به دست بودند یا آنهایی را که متفکر اسلحه به دست بودند؟ اگر جعفر بن ابیطالب عالم به اسلحه تفکر نبود، آیا میتوانست آنگونه حاکم حبشه را متحول کند؟ در جنگ صفین معاویه به سربازهای خود دستور داده بود که مجاهدان متفکر علی(ع) را بزنند. آنها رفتند عمار را زدند... و امام علی(ع) گفت ابن عباس نفر بعدی نوبت تو است و لباس خود را با او عوض کرد و به رزم رفت. آنها مجاهدان متفکر را میزدند تا امام علی(ع) تنها بماند.بهترین شاگرد امام حسین(ع) حبیب بن مظاهر است. همه به شهدای کربلا غبطه میخورند و شهدای کربلا به ابوالفضل عباس. چرا؟ چون ایشان عالم و حکیم است. سیره اهلبیت(ع) هم نشان میدهد آنها نیز به کسانی بها میدادند که از معرفت، شعور و حکمت برخوردار بودند.
او وقتی به شواهد تاثیر انسانهای عالم در انقلاب میپرداخت سر درد دلش باز شد و گفت: آیا در دوران انقلاب تاثیری که شهید مطهری در تقویت انقلاب داشت با دیگر شهدا یکی بود؟ واقعا باید به حال شهید مطهری غبطه خورد. آثار ایشان پاسخگوی خیلی از شبهات فکری و اعتقادی امروز است. من در اینجا باید این درد دل را هم بگویم که در یک ماه، در برابر 30 نفر فعال انقلابی که به من برای سوال در مورد شبههای به من مراجعه میکنند، 300 فعال از جبهههایی میآیند که انقلابی نیستند. من از شبهاتی که مطرح میکنند میفهمم که بیشتر آثار این کمترین را آنها مطالعه کردند.
خسروپناه با مطرح کردن این سوال که چرا برخی از ما از مسائل معرفتی دور هستیم، گفت: انحراف به خاطر نبود مبانی فکری و معرفتی است. اگر مایههای فکری عمیق باشد مسائل را قاطی نمیکنیم. اگر مسائل را قاطی میکنیم به این دلیل است که ریشههای اعتقادی ما ضعیف است. خطری هم که جبهه فرهنگی انقلاب را تهدید میکند ضعف فکری و اندیشهای است. من کسی را از جریان احمدالحسن سراغ ندارم که از جبهه فرهنگی انقلاب نبوده باشد. این آسیب ناشی از بدون پشتوانه تعقل و اندیشه ولایتمدار بودن است. تقویت عقبه فکری با تکیه بر ولایت خوب است، اما ولایت از ما میخواهد خودمان تفکر و تعقل کنیم و بیندیشیم. اگر خودمان نیندیشیم تا به شبهه عدالت و ولایت میرسیم، ولایت را کنار میگذاریم. این خیلی خطرناک است.
سخنران بعدی محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. حجتالاسلام خسروپناه به اشاره به حضور رضایی در سالن عنوان کرد: یکی از امتیازهای ویژه این عزیز همین تفکر است. جبهه انقلاب اسلامی باید این افراد را بشناسد. الان در حوزه مستند، سینما، فضای مجازی، داستان، رمان، شعر و... جبهه فرهنگی انقلاب رشد خوبی داشته است. این ظرفیتها 10 سال قبل نبود. اینها در جای خود مهم هستند، ولی دنیای امروز از ما مستندسازی را نمیخواهد، از ما اندیشه و معارف میخواهد. این را از من کمترین باور کنید؛ دنیای امروز تشنه معارف است. جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی باید از عقبه معرفت، اندیشه، تفکر و تعقل بهره ببرد تا جهانی شود.