کد خبر: ۴۵۰۰۴
زمان انتشار: ۲۰:۳۰     ۲۱ اسفند ۱۳۹۰
دکتر ضرغام صادقی مشاور پارلماني دكتر لنكراني در وزارت بهداشت در دولت نهم و از نزديكان وي توانست بالاترين رأي بعد از انقلاب را در شهر شيراز كسب كند. وي آزاده و فرزند شهيد است و فوق تخصص پزشكي و در عين حال، كارشناسي ارشد حقوق بين‌الملل را دارد. وي مديركل پارلماني دولت نيز بود و در امور مجلس نيز تخصص ويژه دارد. صادقی که با حمایت جبهه پایداری انقلاب اسلامی بیش از 140 هزار رأی شیرازی‌ها را کسب کرد.

مشروح گفت‌وگوي رجانیوز با دکتر ضرغام صادقی در مورد پیام‌های انتخابات مجلس و سيلي محكم ملت به جبهه استكبار در ادامه آمده است:

به‌رغم اینکه جريان فتنه مدعی بود که اگر در انتخابات حاضر نشود، انتخابات کم رونق می‏شود و به دنبال شرط گذاری و باج‌گیری از نظام بود، با این حال، شاهد حضور پر شور و بی‌سابقه مردم در انتخابات پارلمانی کشور بودیم، این حضور پرشور چگونه قابل تحلیل است و چه پیام‌هایی از آن استنباط می‌شود؟

هم دشمنان، مردم ما را خوب نشناختند و هم خیلی از افراد در درون نظام نتوانستند به عمق بینش ملت پی ببرند. یکی از افرادي که روحیات و عمق اعتقاد مردم را به خوبی مي‌شناسد، مقام معظم رهبری هستند که قبل از انتخابات و حتی قبل از راهپیمایی 22 بهمن ماه، هم نوید راه‏پیمایی پرشکوه 22 بهمن و هم نوید حضور گسترده مردم را در انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی را دادند، حضور پرشور در انتخابات نشان دهنده این است که هم رهبر معظم انقلاب خوب مردم را می‌شناسند و هم مردم از ایشان تبعیت کامل دارند و برای ارزش‏ها، مقدسات و کلیت نظام یک اهمیت و ارزش خاصی قائل هستند و از دل و جان نظام و رهبر خود را دوست دارند. همواره هم پیش‏بینی مردم و رهبری انقلاب درست از آب در آمده و پیش‏بینی دشمنان و آن کسانی که شناختی از انقلاب ندارند، غلط بوده است.

چرا به‏رغم آنکه جریان فتنه هنوز بر تقلب در انتخابات سال 88 اصرار دارد و با گذشت بیش از دوسال از زمان آن انتخابات، تبلیغات گسترده‌ای در القای آن کرده و می‌کند، اما مردم به این تبلبغات اعتنایی نکردند، در انتخابات اخیر حضور گسترده و پرشور داشتند؟

این انتخابات به‏رغم تلاش دشمنان برای امنیتی کردن فضای آن و اختلاف افکنی و دل‌سرد کردن مردم و زیر سوال بردن سلامت انتخابات، الحمدلله یکی از بهترین انتخابات‌ها بود، اهمیت این انتخابات از آن جهت بیشتر می‌شود که بعد از انتخابات سال 88 و بعد از بیداری اسلامی برگزار شد و یک نقطه عطف بود. با وجود آنکه این انتخابات یکی از گسترده‏ترین انتخابات‏های کشور بود اما با کمترین میزان شکایات، سالم‌ترین انتخابات را شکل داد. همه پذیرفتند که این انتخابات هم با شکوه بود و هم با سلامت برگزار شد و هم نتایجی که حاصل شد، مورد رضایت مردم بود، مجریان و ناظران به خوبی عمل کردند و کلیت انتخابات در یک فضاي سالم، عقلاني و تفاهمی برگزار شد و نتایج ارزش‌مندی هم داشت. بعد از انتخابات هم شاهد بودیم که هیچ اختلاف قابل اعتنایی نسبت به نتایج آن مشاهده نشد.

عده‏ای از اصول‌گرایان مطرح می‌کردند که اگر رقابت بین جریان اصول‌گرایی شکل بگیرد، این رقابت فرش قرمز برای فتنه و انحراف است. هدف آنها از این این‌گونه اظهارات چه بود؟ آیا می‌خواستند آنهایی را که حرف انقلاب را غلیظ‌‏تر بیان می‌کردند، کنار بگذارند و يا این نشان از انحصارگرایی در میان طیفی از احزاب و گروه‌هایی اصول‌گرا ندارد؟

آنچه که ما دیدیم این بود که یک فضای رقابتی و آرام شکل گرفت. نشانه این رقابت جدی هم میزان آرا بود، میزان مشارکت وقتی بالا باشد، نشان دهنده اقبال زیاد به انتخابات است و تعداد شرکت کنندگان در انتخابات هم به نسبت و با توجه به این که یک مقطع تحصیلی برای نمایندگی بالاتر رفته بود، اما با این وجود رقابتی مشابه رقابت‌های قبلی شکل گرفت و در یک فضای آرام، مردم انتخاب خود را بین خوب و خوب‌تر انجام داده و سعی کردند افرادی را انتخاب کنند که با نگاه خود در شرایط کنونی برای کلیت نظام مفید باشند و آنها انتخابات را یک فضای رقابتی می‌دانستند.

البته رقابتی دانستن انتخابات به معنای تخریبی بودن فضا نیست. در فضای رقابتی هر کس توانمندی‌های خود را بروز داد و مردم هم انتخاب کردند و نشان دادند که انتخابات می‌تواند شبیه یک آزمون كنكور باشد که هرکس میزان داده‌های بیشتری داشته باشد و بیشتر مورد پذیرش مردم قرار گیرد، می‏تواند موفق‏تر باشد.

مردم با حضور و انتخاب خود نشان دادند که نیازی به درگیری و فضای تخریبی نیست، مردم دنبال افرادی هستند که در شرایط کنونی به خواسته‌های‌شان و نیازهای جامعه توجه کند و آنها به فضای آرام در جامعه نیازمند هستند و بیشتر تمایل به این فضا داشتند.

ارزیابی شما از عمل‌کرد اصول‌گرایان خصوصا جبهه پایداری در انتخابات اخیر چیست؟

بنده در انتخابات اخیر هم مورد حمایت جبهه پایداری و هم جبهه متحد اصول‌گرایان در شهر شیراز بودم، خوشبختانه حمایت هر دو گروه موجب اقبال مردم شد، جبهه پایداری که در مدت کوتاهی فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است، توانست در این انتخابات جایگاه قابل توجهي پیدا کند. گفتمانی که اصول‌گرایان حاکم کردند که همان گفتمان امام و رهبری و تبعیت از رهبر معظم انقلاب بود و ما دوست داشتیم در همین فضا حرکت کنیم، کمک شایانی کرد و احساس من این است که در مدت کوتاهی این گفتمان، گفتمان اثر گذاری بوده است و استقبال و اقبال خوبی هم به آن نشان داده شد.

شما به عنوان نفر اول برگزیده شهر شیراز چه تحلیلی از آرای این شهر دارید و چرا شیرازی‌ها هم‌چون گذشته به فامیلی‌ها اقبال نشان ندادند؟

نتایج انتخابات نشان داد که مردم در عین حال که به جبهه‏ها، ليست‏ها و سلایق افراد احترام مي‌گذارند، در کنار آن یک توجه ویژه‌ای هم نسبت به ارزش‌ها و شعارها دارند، شعاری که ما انتخاب کردیم، شعار پاک باش و خدمت‌گزار بود که این شعار همراه با سابقه ایثارگری موجب شد که مردم نماینده مورد نظر خود را انتخاب کنند، مردم نشان دادند که بیشتر از سلایق سیاسی و سوابق خانوادگی افراد، به مباحث ارزشی و خدمت‏رسانی صادقانه اقبال دارند. اهالی شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت علیهم السلام هم با رأی خود نشان دادند علاقه ویژه‏ای به کسانی دارند که بر تبعیت از رهبر انقلاب تاکید می‌کنند، چرا که در همه سخنرانی‏ها و مطالب ما تبعیت از رهبر معظم انقلاب مطرح شد و مردم از این نوع گفتمان که کلیت نظام و انتخاب اصلح را اصل می‏دانند، استقبال خوبی کرده و به این گفتمان جواب مثبت دادند.

چرا مردم به بیش از نیمی از نمایندگان مجلس هشتم اقبال نشان ندادند، آیا عملکرد این مجلس در این نارضایتی تاثیر نداشت؟

معمولا در هر دوره از انتخابات، برای تعداد زیادی از نمایندگان امکان حضور در مجلس بعدی فراهم نمی‌شود و حدود 50 تا 60 درصد نمایندگان جا می‌مانند. شاید در این شرایط بهتر باشد كه ارزیابی عمل‌کرد مجلس شورای اسلامی را به افراد کارشناس محول کنیم، چرا که اگر چه از لحاظ کیفی و چه از لحاظ کمی بخواهیم ورود پیدا کنیم، باید تحلیل جامعی داشته باشیم و در درون آن، هم بحث قانون‌گذاری و هم نظارتی را تجزیه و تحلیل کنیم. اما در کل از لحاظ کمیت، مجلس ورود خوبی داشت اما از لحاظ کیفیت اینکه اثر بخشی داشته و مشکل گشای مردم باشد، چه بسا انتقاداتی وجود داشته باشد و همین انتقادها به مجلس به نوعی در تعیین سرنوشت کاندیداها موثر بوده است.

عمل‌کرد مجلس در بزنگاه‌هایی مثل ماجرای فتنه که با اعتراض مردم روبرو شد، هم در این انتخاب نقش داشت؟

مردم نشان دادند از افرادی که از رهبر معظم انقلاب تبعیت دارند، حمایت می کنند، مردم از فضای تخریب و درگیری کاملا متنفر هستند، هر کس میزان وفاداری‏اش را نسبت به مقام معظم رهبری و علاقه مندی‏اش را نسبت به کلیت نظام بهتر و عملي‌تر نشان دهد، بهتر مورد پذیرش از سوی مردم قرار می‏گیرد. یقینا همین مسائل در تصمیم‏گیری موشکافانه مردم دخیل بوده است. اصل بر این است كه هرکس بهتر وفاداری خود را به مقام معظم رهبری نشان دهد و در مسائل مربوط به سرنوشت مردم بهتر و سريع‌تر وارد شده و در کنار آنها قرار گیرد، مردم در روزهای حساس هم همان‏طور سريع و كيفي به او جواب می‌دهند.

تعامل دولت با مجلس را چگونه مي‌بينيد، تلقی مردم از رابطه دولت و مجلس یک رابطه همراه با تعامل نبوده بلکه ارتباط پرتنش و همراه با مچ‌گیری بوده است، نظر شما درباره این تعامل چه بوده است؟

این یک واقعیت بود که مردم انتظار بيشتري از رابطه مجلس و دولت داشتند، چرا که علاقه‏مند بوده و هستند که در عین حفظ استقلال قوا، مجلس و دولت در اصل سرنوشت مردم مشترک باشند و در کنار هم سرنوشت خوبی را برای مردم رقم بزنند، برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی که امروز به عنوان اهرم فشاری در نظر گرفته می‌شود و اتفاقا دشمن هم بر آن دست گذاشته است، در کنار هم باشند و با تشریک مساعی و اجتناب از تنش در یک فضای آرام مطالبات مردم را پاسخ دهند.

اولویت‌های شما در مجلس نهم چیست؟

ما به تبعیت از مقام معظم رهبری که امسال را سال جهاد اقتصادی نامیدند و شروع اين جهاد را امسال در نظر گرفتند، بايد اين فضا را ادامه بدهيم، معنای سخنان رهبر معظم انقلاب هم این نبود که تنها امسال جهاد اقتصادی داشته باشیم، همچنان که دشمن ما هم اولویت اصلی خود را بر تحریم‏های اقتصادی متمركز كرده است، اگر مبارزه با تحریم اقتصادی و رفع مشکلات اقتصادی مردم در اولویت کاری نمایندگان مجلس قرار بگیرد، بسیار خوب است، مطالبات و نیازهای مردم ما هم در همین راستا است. رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی و بی‌کاری باید در سر لوحه کار مجلس شواری اسلامی و در دل قوانین باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها