به گزارش پایگاه 598، رحمت رحمت نژاد در گفت و گو با ایرنا افزود: عملیات بازسازی و نوسازی در
چهار شبانه روز به صورت مداوم انجام شد و در این مدت تمام قطارهای باری و
مسافری از جمله قطارهای محلی و سراسری امکان تردد از مسیر را نداشتند.
وی
اظهار داشت: طول بلاک قارون - بیشه 17کیلومتر است که با توجه به وجود
تونلهای طویل، قوسهای زیاد و عدم دسترسی راه جادهای یکی از سخت گذرترین
مسیرهای ریلی کشور به شمار میرود.
به گفته وی بلاک قارون - بیشه تا
پایان آذرماه امسال به صورت کامل بازسازی میشود که با انجام این مهم
بازسازی 155 کیلومتر مسیر ریلی استان تکمیل خواهد شد.
وی همچنین گفت:
بهطور متوسط برای بازسازی هر کیلومتر از مسیر یاد شده، بیش از 20 میلیارد
ریال اعتبار لازم است و در صورت اجازه مسدودی خط، انتظار می رود تا پایان
آذرماه 97 بازسازی کامل این بلاک انجام شود.
مدیرکل راهآهن لرستان در
مورد دلیل محدودیت در اجازه مسدودی این خط گفت: مسدودیهای درازمدت در این
مسیر موجب اختلال در حملونقل ریلی محور تهران- جنوب میشود و از این رو با
توجه به حجم جابجایی بار و تعداد سفرها، این تصمیم گرفته میشود.
رحمت
نژاد بیان کرد: از مجموع 155 کیلومتر راهآهن ناحیه لرستان واقع در محور
سراسری تهران - جنوب، تمامی مسیرها بهجز این مسیر بازسازیشده که با پایان
این بازسازی، سرعت و ایمنی در این مسیر افزایشیافته و احتمال بروز حوادث
ریلی کاهش مییابد.
وی افزود: بازسازی راه آهن سراسری تهران - جنوب در
محدوده لرستان از سال 92 آغاز و تاکنون با اجرای طرح در 140 کیلومتر مسیر
ریلی، بیش از 2 هزار و 100 میلیارد ریال برای اجرای آن هزینه شده است.
رحمت
نژاد اضافه کرد: قرار بود این مسیر خرداد امسال تا پایان ماه مبارک رمضان و
با وقفه های چند روزه به صورت موقت مسدود شده و کار بازسازی بلاک قارون -
بیشه بطول 17کیلومتر انجام شود اما با توجه به حجم جابجایی بار و شروع
سفرهای تابستانی، این تصمیم تغییر کرد و مقرر شد مسدودی های مسیر در
درازمدت انجام شود تا خللی در حمل و نقل ریلی محور تهران - جنوب ایجاد
نشود.
وی گفت: با توجه به شرایط کوهستانی منطقه، این محدوده فنی ترین
بلاک مسیر در ناحیه لرستان است که دارای 19 دهانه تونل به طول بیش از 9
کیلومتر، 6 دهانه پل به طول 567 متر و 44 دهانه قوس است.
به محدوده بین هر ایستگاه قطار تا ایستگاه بعدی بلاک می گویند.