علی حاجفتحعلی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: سازمان میادین میوه و ترهبار با افزودن یک حلقه واسط دیگر بین غرفهدار تا مصرف کننده باعث شده میوه به قیمت بیشتری به دست مصرف کننده برسد.
دبیر اتحادیه بارفروشان افزود: سازمان مرکزی میادین میوه و ترهبار اخیرا با راهاندازی دو شرکت به نامهای "مهر خراسان" و "شرقگستر" تمام غرفههای تحت نظارت سطح شهر را مجبور میکند که تنها از این دو شرکت خریداری کنند.
وی افزود: این دو شرکت نیز با خرید میوهها از غرفهداران میدان مرکزی میوه و ترهبار در حقیقت یک حلقه واسط اضافی ایجاد میکند و در نهایت قیمتی که به دست مصرف کننده میرسد، بیشتر میشود.
حاجفتحعلی گفت: به عنوان مثال سیبزمینی تازه در سطح میدان 350 الی 400 تومان است که این شرکتها به قیمت 500 تومان به غرفهداران سطح شهر و 600 تومان به دست مصرف کننده میرسد.
وی انگیزه راهاندازی چنین سامانهای را تنها تحصیل سود بیشتر توسط این سازمان عنوان کرد.
حاجفتحعلی گفت: از سوی دیگر قانون سه نرخی در بازار حاکم است و غرفههای سامانهای، نمونه و عادی هر کدام به قیمت خاص خود میوهها را میفروشند و این عاملی برای گرانی در بازار میشود.
وی ادامه داد: 150 میدان سطح شهر تحت نظارت سازمان میادین اداره میشوند و آنها مجبور به تبعیت از طرح اجرایی این سازمان هستند.
حاجفتحعلی گفت: بهرغم صورتجلسههای مختلفی که اتحادیه بارفروشان با این سازمان در خصوص جمع سامانه جدید و اعمال قانون تکنرخی داشته اما به هیچ عنوان اقدامی نمیکند.
وی ادامه داد: پیشنهاد ما این است که مشتری به صورت آزاد و تکنرخی از تمام غرف میادین مرکزی خریداری کند و با سود 19 درصد به مصرفکننده بدهد. در این صورت چون از الگوی خاصی پیروی میشود احتمال سودجویی کمتر شده و مشتری در خرید محصول آزاد خواهد بود.
دبیر اتحادیه بارفروشان تصریح کرد: کارکرد جدید سازمان میادین میوه و ترهبار به نوعی تداخل در کار اصلی صنف بارفروشان است و به نوعی میخواهند این صنف را از عرصه خارج کنند تا به سود بیشتری برسند.