کد خبر: ۴۴۶۵۸
زمان انتشار: ۲۰:۱۹     ۲۰ اسفند ۱۳۹۰
خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی امروز در جمع علما و روحانیون حوزه علمیه به ادامه تفسیر سوره مبارکه شعراء در مسجد اعظم قم پرداخت.

این استاد تفسیر حوزه علمیه گفت: خاور میانه آن روز گرفتار الحاد و وثنیت و بت پرستی بود و انبیاء علیهم السلام هر دو را ابطال کردند. سرسلسله انبیای خاورمیانه وجود مبارک حضرت ابراهیم علیه السلام بود. اول با براهین بعد با تبر به جنگ بت پرستی رفت ولی بخش مهمی از بت پرست ها متنبه نشدند. لکن وقتیکه آتش بر ایشان سرد و سلامت شد، بسیاری از آن ها برگشتند و خاورمیانه تقریبا از الحاد و شرک پاک شد.

وی افزود: شهرهایی که عالمان دینی داشتند که وارثان انبیاء علیهم السلام بودند توحید را حفظ کردند اما بخشی که به عالمان دسترسی نداشتند یا کم کاری کردند توحید و ربوبیت وحیانی در آنجا حفظ نشد. حرف مرحوم ابوریحان بیرونی در کتاب شریف «تحقیق ما للهند» این است که فرق یونان و هند در این است که در یونان مردان بزرگی قیام کردند و برای توحید کشته شدند و بالاخره توحید را حفظ کردند، این سقراط بود که قیام کرد و برای توحید کشته شد و افلاطون و ارسطو را تربیت کرد. ولی هند چون عالمان بزرگی که در راه توحید شهید بشوند نداشت وثنیت و بت پرستی و برهما و بودا در بین آنها ماند و هنوز هم هست. یونان در شمال غربی مصر است و کارهای وجود مبارک موسای کلیم علیه السلام در مصر در کشورهای مجاور اثر می کرد.

این استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به آیه شریفه «قال فعلتها إذا و أنا من الضالین» گفت: منظور از ضال در اینجا ضلالت دینی و فکری و اعتقادی نیست (معاذ الله). حضرت در مورد نجات مظلوم بنی اسرائیلی از دست ظالمی از قوم فرعون که منجر به قتل او شد کار درستی انجام داده و به درستی عمل خویش ایمان دارد اما می گوید اشتباهی نکرده بودم که معذرت خواهی کنم از طرف دیگر اگر می ماندم هم به ناحق مرا می کشتید، مانده بودم که چه کنم برای همین فرار کردم.

حضرت آیت الله جوادی آملی در مورد کشته شدن فردی از قوم فرعون به دست موسای کلیم علیه السلام خاطر نشان کرد: قتل گاهی از طرف قاضی است برای این که به متهم بگوید نباید این کار را می کردی و گاهی هم از طرف ناهی از منکر است برای این که بگوید این کار را نکن و اگر منجر به قتل هم بشود برای جلوگیری از فساد است.

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: برنامه حضرت موسی علیه السلام ارائه توحید و ابطال نظام برده داری بود و به فرعون می گوید ما به خاطر این جنایت ممنون تو نیستیم و این نظام برده داری که راه انداخته ای نعمت نیست که به خاطر آن منت می گذاری.

این استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به آیه شریفه «قال إن رسولکم الذی أرسل ألیکم لمجنون» خاطر نشان کرد: تعبیرات فرعون که می گوید «رسول شما» که به «سوی شما» فرستاده شده «مجنون» است، همه برای استهزاء است. این ها به پیامبران نسبت سفه و جنون می دادند ولی قرآن کریم کسانی را که از راه انبیاء علیهم السلام کناره می گیرند را سفیه می داند.

حضرت آیت الله جوادی آملی پس از توضیحاتی درباره معجزه گفت: معجزه به اراده خدا و قداست روح مربوط است و با درس خواندن و تعلیم به دست نمی آید. اگر کسی بخواهد آن چه را که خدا می خواهد و نخواهد آن چه را که خدا نمی خواهد آن وقت در عالم اثرگذار خواهد بود./
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها