حاج علی حاتمیان هستم متولد سال ۱۳۳۰،گرایشی خاصی به عزاداری امام حسین داشتم بچه که بودم مداحها نوحهای که میخواندند ماهم جواب میدادیم و صدای رسایی داشتم، حسینیه که میرفتیم گاهی وقت شعرهایی را من میخواندم و در همین شعر خوانیها علاقهمند به مداحی شدم و این را از لطف خدا وعنایت اهل بیت می دانم، اساتید من حاج آقا موسوی که پیر غلام امام حسین هستند، حاج اقا سپه وند، زنده یاد حاج آقا وجودی، حاج آقا خرم دل، وحاج آقا بابایی که زحمت های زیادی برای بنده کشیدند.
یا علی جان خیزو پنهان/ نان و خرما ببر بر یتیمان
فکر میکنم تا حالا هر چیزی که خواسته ام از اهل بیت دست رد به سینه ام نزده اند.با امام حسین هیچ حساب کتاب دیگری ندارم،چون همیشه بودنش را کنارم احساس میکنم.
اشعاری که مردم دوست دارند و در رادیو و تلویزیون هم پخش شده است برای امام علی خونده ام: یاعلی جان خیزو پنهان/ نان و خرما ببر بر یتیمان؛ و یک شعر دیگر که خودم شاعر آن هستم و بعد از ده سال در کوچهها مردم زمزمه میکنند:من کبوتر عشقم/ خون پیکر عشقم/ خون پیکر عشقم/" لا اله الا الله" /" لا اله الا الله".
تاثیر شعر خوب در امر مداحی چیست؟ کدام یک از منبریهای بزرگ را میشناختید؟ و احیانا با آنها منبر هم داشته اید؟
مداح باید بتواند صحبت چندساعته را در قالب چند بیت شعر زیبا و پر محتوا جا بدهد،بله با زنده یاد مرحوم حضرت آیت الله طاهری خرم ابادی و در خیلی از جاهای مهم از جمله بیت امام جمعه خرم آباد منبر داشته ام.
تکیه گاهی به نام امام حسن مجتبی را اگر خدا قبول کند به یادگار گذاشته ام تا مردم بتوانند هرسال درآن عزاداری کنند و کلاسهای قرآن نیز در این حسینیه برگزار می شود،کرامت از اهل بیت را بسیار دیده ام یه نمونه آن شب ۲۸ صفر در یکی از شهرستانها نذری امام حسن مجتبی (ع) بود ما بالای دیگ نذری دعا کردیم که اگر ما را لایق بداند بعداز چند سال فرزندی به ما ببخشند، یکسال و نیم بعد خدا یک پسر به ما داد (با بغض) امانت دار خوبی نبودیم و چند سال بعدپسرم از دنیا رفت و من هم باز رضا بودم به رضای خدا وصلاح را در این دیدم و بعد ازمرگ پسرم نه تنها از ائمه فاصله نگرفتم بلکه بیشتر از پیش خودم را به آنها نزدیکتر دیدم.
حاج علی حاتمیان مداح اهل بیت در مورد سبکهای که به صورت تقلیدی از روی خوانندگان غربی و همراه با عیا میباشد چه نظری دارید؟ و اینکه چقدر اشعار ما در خور امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) است؟ گفت:مداحها دو دسته اند که دسته اول دسته ما هستیم که مراسم ها را قدیمی برگزار میکنیم و دسته دوم: مداحانی هستند که مورد پسند ما نیستند و بعضی از مداح ها حتی در تلفظ کردن نام حسین گفتن کوتاهی میکنند نام امام مقدس باید کامل گفته شود حتی رهبر و مرحوم امام هم فرمودند که ما باید مانند قدیم عزاداری کنیم، رفتن به سمت مداحی با تقلید از سبک غربی را ناپسند میدانم .همه اشعار در خور امام حسین هستند، اما بعضی شعرها هستند که مقایسه میکنند ما نباید اینکارا را در اشعارمان کنیم، زیرا بعضی مقایسهها در شان اهل بیت نیست و گفتنش درست نمیباشد.
تقوا و مطالعه داشته باشند که وقتی مراسمی رو عهده دار میشوند اطلاعات
کافی برای جواب دادن به سوالات مردم حاضر در جلسه را داشته باشند.
و اما
بانیان باید بدانند که اهل بیت آدمهای معمولی نبودند فرشتگانی بودند،
اینها کسایی نیستند که حقی گردنشان بماند و اگر میتوانند در توانشان
پذیرایی بکنند مطمئنا آنها یک گام برای امام حسین بردارند امام حسین ده
گام برمیدارند،ظاهر مداح بسیار اهمیت دار است، مداح باید ظاهر مناسب داشته
باشد لباس مرتب بپوشد ومداح طرز ایستادن در پشت تریبون را خیلی خوب بداند.
- در شهدای کربلا کدام یک را بیشتر دوست دارید؟
حضرت زینب اسم هیئت من به اسم ایشان است کربلا در کربلا میماند اگر زینب نبود حضرت زینب ام المصیبت هستند داغ همهی اعضای خانواده اش را دیده است.
به شخصی میگویند که تمام عمر خودش را در خانهی امام حسین بدون چشم داشتی سپری کرده است و زندگیش را وقف امام حسین کرده است پیر غلام می گویند و من هم سعادت این را دارم که یکی از پیر غلامان باشم، واما یکی از مشکلات بزرگ ما همین گوش ندادن به حرف بزرگتر هاست که متاسفانه بعضی از جوانان خود را همه چی دانتر از آن میبینند که بخواهند از نصیحت وحرفهای بزرگترها استفاده کنند.
بله متاسفانه تعداد مناجات خوانها در استان ما بسیار کم است وچه خوب است که بشود مناجات خوانهای زیادی را تربیت وآموزش داد، ارتباط هیئتیها با مسجد خیلی کمرنگ شده است بعضیها دیگر به مسجد نمیروند برای عزاداری، و شاید دلیلش را فضای کم مسجد میدانند و به نظر شخص بنده این ارتباط کم بین هیئت ومسجد اصلا خوب نیست وباید بیشتر شود.
علما، فقهاو مراجع مشکلی برای گرفتن پول بابت روضه خوانی ندارد، اما نگرفتنش بهتر از گرفتنش است.هیئت خوب باید مداح و سرپرست خوبی داشته باشد، درست واصولی برگزار شود، هیچ گونه نقطه ضعفی نداشته باشد،
هیئتها نقش به سزایی دارند، اما اگر محیط و امکانات کافی برای این کار را داشته باشند.اما برای این کار نیاز به برنامه ریزی های اصولی ، مداح با سواد واهل مطالعه و جوانان مشتاق است.از مهمترین آفت های هیئتهارا تهدید می کند چند دستگی ویک پارچه نبودن آن است.
وی در پاسخ به این سوال که "هیئتها چگونه میتوانند پرده از نقشه دشمن در تحولات روز بردارند؟" گفت: در واقع هیئت ها میتوانند با صحبت کردن درست و اصولی، رفتار درست، آموزش درست به جوانان در حوزه دینی پرده از نقشه دشمن در تحولات روز بردارند.
اگر جوانی در هیئت هست کاری کنند جذب شود اگه لباس، ظاهر، موی مناسبی ندارد به او طعنه نزنند، بااو دوستانه رفتار کنندتا جذب مسجد شود.
چه اقداماتی در این راستا صورت میگیرد؟
زمینه فرهنگی تبلیغات گستردهتر باشد، تشویقشان کنیم که به هیئتها روی بیاورند، به مناسبتهای مختلف میتوان با دادن کادو بخاطر شرکت در آن مراسم آنها را بیشتر جذب کرد.
گفتگو وتنظیم از سارا بابایی