وی عنوان کرد: این مساله باعث شده تا جلوی اهداف پرورشی دانش آموزان در مدرسه گرفته شود، در صورتی که فرزندان ما در مدارس باید مهارت های اجتماعی فردی را به صورت گروهی تمرین کنند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که این تغییر روش را از دوره های ابتدایی و اول متوسطه آغاز کرده ایم، ادامه داد: یکی از معضلات اصلی در دوران تحصیل مساله کنکور است که از همان سال های نخست تحصیلی، درگیری ذهنی برای خانواده ها ایجاد می کند و مربیان و معلمان هم اگر بخواهند به مسائل پرورشی و مهارت های اجتماعی گروهی بپردازند، فرصت برای این کار ندارند.
بطحایی گفت: سعی داریم تا رقابت های فردی حتی در مسابقات قرآنی را برچینیم و آن را به رقابت های گروهی تبدیل کنیم تا دانش آموزان طمع شیرین برد و طعم تلخ شکست را گروهی تجربه کنند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: بدون شکست با کارهای جمعی، آثار تربیتی توسعه و گسترش خواهد یافت و می توانیم به اهداف و برنامه های خود در سند تحول بنیادین برسیم.
بطحایی تصریح کرد: ما بیش از هفت مدل آموزشی مختلف را ارائه داده ایم، اما برخی افراد که منافع مالی خود را به شدت در خطر می دیدند، همچنان در حال مقابله با مدل های جدید آموزشی هستند و برای ما مصیبت زیاد ایجاد می کنند و ما هم به مانند خودشان مقاومت بر مدل های خود می کنیم.
وی یادآور شد: اهداف تربیتی اصیل در مدارس که همان حرف زدن، کتاب خواندن و تمرین کردن به صورت گروهی و فراگیری مهارت های اجتماعی بوده، کم شده و مدل های ما این فضا و مجال را برای ورود به تربیت اصیل فراهم می کند.