وی ادامه داد: این نظر که برخی اعلام کردند سوالات آزمون در کتابهای کمک آموزشی و موسسات آموزشی وجود داشته است، صحیح نیست چرا که این سوالات، سوالاتی استاندارد و بخشی از آن هم تست ریون بوده اما هیچ کس از اینکه چه سوالاتی در آزمون درنظر گرفته میشود مطلع نبوده است.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه یکی از مهمترین مولفهها در آزمون هوش استاندارد بودن آن است، تصریح کرد: در شرایط فعلی سه یا چهار نوع آزمون استاندارد برای سنجش هوش داریم و در آزمون برگزار شده حتی بنده به عنوان وزیر آموزش و پرورش به جهت رعایت امنیت سوالات تا لحظه آخر از اینکه دانش آموزان چه سوالاتی را پاسخگو خواهند بود، اطلاع نداشتم.
وی در پاسخ به این سوال که وجود سه یا چهار نوع آزمون استاندارد موسسات آموزشی را نسبت به آموزش این سوالات به دانش آموزان سالهای آتی ترغیب می کند تا در آزمونهای آینده موفق شوند تأثیری دارد با خیر، گفت: چنانچه بخواهیم سال آینده هم این روش آزمون را به کار بگیریم چنین شائبهای وجود دارد اما هنوز معلوم نکردیم سال آینده برای پذیرش دانش آموزان چه ساز و کاری را به کار خواهیم گرفت.
ضریب امنیت در امتحانات نهایی را به بالاترین حد ممکن رساندیم
وزیر آموزش و پرورش درباره فرآیند برگزاری امتحان نهایی دانش آموزان بیان کرد: در سال جاری فرآیند 40-50 ساله امتحانات نهایی به نحوی اصلاح شد که امکان لو رفتن سوالات به حدود صفر رسید و به جز امتحان اول که ساز و کار جدید را استفاده نکرده بودیم در سایر امتحانات امکان سوء استفاده و لو رفتن و به صفر رسید.
بطحایی ادامه داد: امتحانات نهایی به نحوی اصلاح شدند که تأثیر عامل انسانی در فرآیند آزمون و تصحیح و نمره گذاری هم به صفر برسد.
وی درباره تأثیر قطعی 30 درصدی کنکور برای داوطلبان سال آینده، تصریح کرد: به عنوان کسی که مسئولیت شرعی و قانونی نسبت به مسائل تعلیم و تربیت دارم تا زمانی که اطمینان پیدا نکنم آزمون نهایی و سوالات آن جایگزین مناسبی برای جلسات کنکور است از توسعه تأثیر قطعی جلوگیری میکنیم اما این تأثیر 30 درصدی در شورای سنجش پذیرش دانشجو به عنوان قانون مطرح شده است و برای کنکور 98 الزام اجرایی پیدا میکند اما در توسعه سهم آزمون تا زمانی که امتحانات از درجه روایی مناسبی برخوردار نباشد، گسترش سهم را نخواهیم داشت.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تغییر نظام آموزشی و آمدن پایه دوازدهم به چرخه تعلیم و تربیت سهم این پایه تحصیلی در کنکور را به 30 درصد رسانده است، گفت: سالهای گذشته 25 درصد سهم سوم دبیرستان و 5 درصد سهم دوره پیش دانشگاهی بود اما امسال پایه دوازدهم به تنهایی سهم 30 درصدی دارد.
بطحایی با تأکید بر اینکه امتحانات نهایی ضریب تمییز بالایی ندارد و در حال رفع این نقیصه هستیم، گفت: اگر محدودیتهای معلم ساخته را در فرآیند امتحانات نهایی رفع کنیم این ارزشیابی امتحانات نهایی به مراتب از آزمون سراسری شرایط بهتری را برای دانش آموزان و داوطلبان ورود به دانشگاه رقم خواهد زد.
وی تصریح کرد: اکنون نه من بلکه همه افرادی که در زمینه علوم تربیتی اندکی تجربه داشته باشند تأثیر سوالات امتحانات نهایی را بر کنکور اولی می دانندچرا که داوطلب به جای آن که در جلسه امتحانی دو یا سه ساعته و تحت فشار عصبی برای تحصیل در رشته مورد نظر خود تلاش می کند به تدریج و در طول سالهای تحصیل میتوانند به رشته تحصیلی مورد نظر خود بنا بر توانمندیهایش دست پیدا کنند.