حضرت معصومه(س) به «عالمه غیرمعلمه» ملقب بودند
وی در رابطه با علم حضرت فاطمه معصومه(س) تصریح کرد: جنبه علمی این بانوی بزرگوار به حدی قابل اهمیت است که در رابطه با ایشان نقل شده است که در زمان غیبت پدر گرامیشان و هنگامی که امام موسی کاظم(ع) در سفر بودند، حضرت فاطمه معصومه(س) به سوالات مختلف مردم و مراجعات پاسخ میدادند. بنا بر اعتقاد شیعیان، معصومین نه تنها از انجام گناه بلکه از فکر به گناه نیز معصوم هستند، بنابراین، کسی که ملقب به عصمت است، از فکر ارتکاب به گناه نیز مبرا است و حضرت فاطمه معصومه(س) بنابر مقام والا و شامخ خود به این ویژگی مهم و حساس ملقب شده و "معصومه" نامیده شدهاند و در میان بانوان زمان خود به عفت و پاکدامنی شهره شدند.
این کارشناس دینی با اشاره به اینکه صفت کرامت از صفات و ویژگیهای مهمی است که در قرآن به آن اشاره شده است، بیان کرد: کسی که ملقب به این ویژگی است یعنی دارای شخصیتی بزرگوار، دارای متانت نفس، علم والا و برخوردار از رفتار کریمانه با مردم است که حضرت معصومه(س) به دلیل برخورداری از تمامی این ویژگیها به لقب کریمه اهل بیت(ع) ملقب و شایسته شدند.
جعفری در ادامه با بیان اینکه امام صادق(ع) نیز به این لقب حضرت معصومه(س) اشاره کردهاند، گفت: حضرت امام صادق(ع) در پاسخ به درخواست حضرت آیتالله مرعشی نجفی که به دنبال زیارت مزار بی نشان حضرت فاطمه زهرا(س) بودند در عالم رویا به ایشان میفرمایند " برتو باد زیارت مزار کریمه اهل بیت ما" و این امر، نشان از مقام شامخ آن حضرت در میان اهل بیت و همچنین لقب کرامت این بانوی بزرگوار دارد.
زیارت نامه حضرت معصومه (س) از زبان امام معصوم نقل شده است
وی تاکید کرد: مقام شفاعت نیز از دیگر صفات مهمی است که هر کس به آن ملقب نمیشود، در حالی که فاطمه معصومه (س) به این صفت والا ملقب شده و این ویژگی در زیارت نامه ایشان نیز اشاره شده است، به طوری که در زیارتنامه کریمه اهل بیت میخوانیم "یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه" و این خود موید لقب شفاعت فاطمه معصومه (س) است. نقل شده است که در بین بانوان مطهر و پاکی همچون حضرت خدیجه(س) و حضرت زینب (س)، کریمه اهل بیت (س) تنها بانوی بزرگواری هستند که زیارتنامه ایشان ماثور است؛ به این معنا که زیارتنامه ایشان از امام معصوم نقل شده و خواندن آن بسیار دارای ارزش است.
این کارشناس دینی در ادامه با اشاره به این مطلب که نکته دیگری که در رابطه با دخت حضرت موسی بن جعفر(س) بسیار اهمیت دارد و آن سفارش به زیارت این بانوی بزرگوار است که از سوی امامان بزرگواری همچون امام جواد (ع) نقل شده است که پاداش زیارت عمه بزرگوار خود را بهشت برین دانستهاند گفت: در تعالیم دینی، زن و دختر اساسا جایگاه مهمی دارد، نباید این ذهنیت برای برخی ایجاد شود که در تعالیم اسلام جایگاه مرد بر زن غلبه دارد؛ چراکه در بعضی موارد متاسفانه این تصور اشتباه در اذهان شکل گرفته است که مردان به دلیل دارا بودن برخی ویژگیهایی همچون شجاعت و توانایی جسمی بر بانوان برتری دارند که این مساله کاملا اشتباه است و قرآن صریحا در این خصوص میفرماید: " إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَی وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ" و این بدین معنی است که خداوند در قرآن به مرد و زن در کنار هم خطاب میکند و جایگاه هر دو جنس را در کنار هم ذکر میکند.
بانوان بزرگوار در اسلام، الگوی همه انسانهای جامعهاند
جعفری ادامه داد: بانوان به دلیل داشتن روحیه حساس و عاطفی که در آفرینش آنان نهفته است در امور مهمی چون تربیت نسل آینده، مدیریت و تعلیم وعلم بسیار موفق تر از مردان هستند و حتی در برخی مسائل میتوانند الگوی مردان قرار گیرند. بنابراین در جای جای قرآن نه تنها جایگاه مرد و زن در کنار یکدیگر ذکر شده است، بلکه ذکر نام های برخی بانوان بزرگواری همچون حضرت مریم در قرآن کریم نشان از جایگاه رفیع بانوان دارد، بر این اساس حضرات بزرگواری همچون فاطمه زهرا(س)، حضرت مریم(س)، حضرت خدیجه(س) و حضرت فاطمه معصومه(س) تنها الگوی زنان نبوده و در برخی صفات والای خود الگوی مردان نیز هستند.
هجرت کریمه اهل بیت از مدینه
وی در ادامه هجرت تاریخی حضرت معصومه(س) از مدینه را نشان دهنده صفت شجاعت این بانوی بزرگوار دانست ادامه داد: همین تصمیم خروج ایشان همراه با اهل بیت خویش از شهر مدینه، نشاندهنده عدم انزوا حضرت معصومه(س)، شجاعت، آیندهنگری و تاثیرگذاری کریمه اهل بیت(س) است که این ویژگیها از پدر بزرگوار ایشان به این بانوی مطهر رسیده است.
این کارشناس مهدویت در ادامه به تاثیر مزار مطهر حضرت معصومه (س) در قم اشاره کرد و گفت: هجرت حضرت معصومه (س) از مدینه و به خاک سپردن پیکر مطهر ایشان در قم، خود تاثیر بسزایی بر این شهر مقدس داشته است، به طوری که پس از آن که شهر مقدس قم، شایستگی پذیرش پیکر مطهر ایشان را پیدا کرد، موجب هجرت سیل عظیمی از شیعیان از شهرهایی همچون ری، کاشان و ساوه به قم شد و در نتیجه حرم ایشان، پایگاه تجمع شیعیان و محبین اهل بیت(س) میشود وطبق برخی روایات، شهر مقدس قم مرکز ظهور، بروز و نشر معارف دین میشود.
جعفری در پایان با اشاره به روایت امام صادق(ع)، جایگاه علمی و دینی شهر مقدس قم را متذکر شد و تاکید کرد: طبق روایت امام صادق(ع) شهر مقدس قم "عش آل محمد" نامیده شده است که به معنای حرم آل پیامبر صلوات الله علیه است و این مساله نشان دهنده ارزش و مقامی است که شهر مقدس قم، همه را از این بانوی بزرگوار وام گرفته است.