وی با بیان اینکه بر اساس تعالیم ائمه هدی(ع) ما توانستهایم روحانیت شیعه را مستقل از حکومتها قرار بدهیم، تصریح کرد: حتی در حکومت اسلامی ما حامی حکومت اسلامی هستیم نه وابسته به آن.
آیت الله مکارم شیرازی افزود: اگر بنده در مقابل دولت، مجلس و افراد مختلف میایستم و درباره FATF سخنی می گویم و فتوایی میدهم، به دلیل استقلال ما از دولت است و ما میتوانیم تمام حرفهای خودمان را بزنیم، بدون اینکه هیچ نیازی به آنها داشته باشیم.
وی با بیان این که کنوانسیون FATF یک کنوانسیون استعماری است، چون سه چیز در آن روشن نیست، گفت: اخیراً مجدداً این کنوانسیون را مطالعه کردم، دیدم سه مطلب در آن روشن نیست، یکی این که می گویید منابع مالی تروریستها باید مسدود شود، اما مصداق را چه کسی تعیین میکند؟ اگر آنها مصداق را تعیین کنند حزب الله لبنان را تروریست میدانند اما داعش را نه، که قطعاً آنها میخواهند مصداق را تعیین کنند.
این مرجع تقلید افزود: مطلب دومی که باید روشن گردد این است که ارباب کنوانسیون میخواهند حسابهای بانکی را تفحص کنند که مبادا به تروریستها کمکی شده باشد یا پولشویی صورت گرفته باشد. اما منظور از دیدن حسابها چیست؟ آیا تمام حسابها را میخواهند ببینند که منظورشان تمام حسابهاست. یعنی تمام هزینهها و درآمدهای مالی را در اختیار ما بگذارید و ما از همه ما باخبر باشیم. آیا هیچ عاقلی این کار را میکند که تمام اسرار مالیاش را در اختیار دشمنانش بگذارد.
وی اظهار داشت: نکتۀ دیگر این است که باید شفاف سازی شود اگر کسی به تعهدات عمل نکرد چه میشود؟ آنچه میبینیم این است که اینها تصمیماتی برای تضعیف ما میگیرند و میخواهند به کشورهای مستقلی مانند ایران تحمیل کنند، چرا آنها باید کنوانسیون تنظیم کنند و به دیگران پیشنهاد بدهند؟ چرا ایران کنوانسیون تنظیم نکند و در اختیار آنها قرار ندهد؟
وی افزود: بر فرض که این کنوانسیون را قبول کردیم، از مسألۀ موشکی صرف نظر کردیم، اسرائیل را هم به رسمیت شناختیم، باز هم آنها قانع نمیشوند، چرا که می گویند قدرتی به نام ایران در منطقه نباید در مقابل ما باشد که بتواند سرنوشت داعش را در عراق، در سوریه و در جاهای دیگر تعیین بکند. اینها می گویند بودن چنین قدرتی در منطقه، آرامش ما یعنی آن چیزی که به نفع ما است را بر هم می زند.
آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که حرف اصلی آنها این است که ما تسلیم آنها باشیم، افزود: میخواهند تسلیم آنها باشیم و قدرتی در مقابل آنها نداشته باشیم، اگر کنوانسیون FATF را بپذیریم، نوبت حقوق بشر است، آن هم اگر پذیرفته شود، نوبت رسمیت اسرائیل است، سپس نوبت این است که ما باید برای همه چیز اجازه بگیریم.
وی افزودند: خواسته آنها این است که ما اجازه بدهیم تمام حسابهای بانکی ما مورد بررسی آنها قرار گیرد، بلکه آنها در ادعای دیگری مایل هستند مراکز نظامی ما را بررسی کنند. ما می گوییم شما چرا اجازه نمیدهید که ما بیاییم مراکز نظامی شما را بررسی کنیم؟ در هر صورت این کنوانسیون یک طرفه به نفع دشمنان است و اگر ماده و شرطی بر آن بیفزاییم آن هم تشریفاتی است که از نظر آنها قابل قبول نیست.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: پذیرش چنین کنوانسیونی خطرناک است. هم مصداق را آنها تعیین کنند، هم تمام حسابهای ما را آنها بررسی کنند. همه کار یک طرفه باشد، آنها تصمیم بگیرند و ما قبول کنیم و ما تصمیم بگیریم آنها قبول نکنند. این غیر از ذلت چه میتواند باشد؟ بنابراین اگر ما ایراد و اشکالی داریم دلایل روشن و شفاف دارد.
آیت الله مکارم شیرازی افزود: اگر قبول کردند که مصداق تروریسم را دو طرفه تعیین کنیم، و اگر حزب الله لبنان، الحشد الشعبی، سپاه پاسداران را جزو گروههای تروریستی ندانستند، و اگر گفتند که فقط حسابهای مشکوک را باید ببینیم و اگر گفتند این کار یک طرفه نیست بلکه دوطرفه است و شما هم میتوانید حسابهای ما را ببینید، در این صورت میتوان قبول کرد.
وی با بیان این که دشمنان گام به گام میخواهند انقلاب ایران را از بین ببرند، و این یک گام است، خاطرنشان کرد: اینها میخواهند مثل عربستان که تسلیم است، نفتش را میدهد، حکومتش را میدهد و به قول آنها اگر دو هفته دست از حمایت حکومت سعودی بردارند، سقوط میکنند، میخواهند در مقابل آنها یک قدرت نباشد. مشکل این است که ایران به قدرتی در مقابل منافع نامشروع آنان در منطقه تبدیل شده است و آنها این را نمیپذیرند.
وی افزود: ما نیز چاره ای جز قوی بودن نداریم، زیرا دشمنان منطق ندارند، یک سال و نیم طول کشید تا برجام را تصویب کردند، حال می گویند ما میخواهیم نباشد و از شورای حقوق بشر چون مخالف اسرائیل است خارج میشوند. یعنی تمام عهد نامهها و پیمانها از نظر آنها یک طرفه قابل نقض است.
آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که در زمان جاهلیت هم به پیمانهایشان احترام میگذاشتند، افزود: در این جاهلیت مدرن به پیمان هایشان پایبند نیستند و یک طرفه خارج میشوند. الان می گویند بشینیم مذاکره کنیم و دوباره تصویب کنیم، چه اعتمادی به شما وجود دارد که دوباره زیر عهد خود نزنید. واقعاً دنیایی است که زور بر آن حاکم است. نام تمدن و حقوق بشر بازیچه است و در چنین دنیایی باید زورمند و قوی بود.