به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، نوشتافزار اسلامی ایرانی در آستانه هفتمین سال فعالیت خود توانسته علاوه بر ارتقای کیفی آثار و افزایش میزان تولیدات خود از 500 هزار نسخه به 7 میلیون عدد تیراژ، علاوه بر جلب توجه خانوادهها، بیانگر ظرفیت کار در این حوزه باشد.
با وجود این، تولیدکنندگان و فعالان این حوزه با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم میکنند؛ از واردات بیرویه اقلام مختلف نوشتافزار گرفته تا نبود طرحهای متناسب با مخاطبان کودک و نوجوان امروز. با توجه به این موضوع، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در سالهای اخیر تلاش کرده تا با برگزاری جلسات مختلف با نهادها و مسئولان ذیربط در این زمینه، شرایط کار برای تولیدکنندگان را تسهیل کند.
نصراله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در گفتوگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به اقدامات صورتگرفته در سالهای گذشته از سوی مجلس در این زمینه گفت: مجلس تلاش کرده در سالهای گذشته تا با بررسی مشکلات تولیدکنندگان نوشتافزار اسلامی ایرانی، شرایط کار برای این دسته از تولیدکنندگان را تسهیل کند. گردش مالی قابل توجهی در حوزه لوازمالتحریر در کشور وجود دارد که سودش بهدلیل کوتاهی برخی از مدیران به جیب افراد غیر تولیدکننده داخلی میرود. علاوه بر بُعد اقتصادی که سود چشمگیری دارد، اقلام نوشتافزار از نظر اجتماعی و فرهنگی نیز حائز اهمیتاند. طرحهای غربی که در برخی از این کالاها استفاده میشود، آثار فراوانی را بر جامعه مخاطبان دارد.
وی به بعد محتوایی این آثار و تأثیر آن بر مخاطب امروز اشاره و تصریح کرد: علاوه بر حمایت از تولیدات داخل کشور، توجه به زیرساختها مانند فراهم کردن مواد اولیه مانند کاغذ و ... نیز مهم است. از سوی دیگر، محتوای این آثار نیز حائز اهمیت است. نهادها و مؤسساتی مانند صدا و سیما، کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان و... بهمنظور رسیدن به شرایط مطلوب در حوزه فرهنگی و ایجاد تعلق خاطر دانشآموزان نسبت به نوشتافزارهای تولید داخل سهم بسزایی دارند. در حال حاضر، با استفاده از برندهایی همچون باربی اقلام مختلف از دفترمشق و دفترچه گرفته تا کتاب و فرش و ... تولید میشود. برای رسیدن به اهداف فرهنگی در این زمینه، نیازمند برنامهریزی منسجم میان مسئولان ذیربط در این زمینه بهویژه وزارت ارشاد هستیم. در حال حاضر متأسفانه کمتر از 10 درصد لوازمالتحریر مصرفی در داخل کشور تولید میشود و مابقی بازار را کالاهای وارداتی پر کرده است.
بهگفته عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی؛ اینطور نیست که صفر تا صد فرهنگسازی در این زمینه بهعهده یک یا دو نهاد باشد. با توجه به این موضوع، کمیسیون فرهنگی مجلس در سالهای گذشته تلاش کرده تا همگرایی لازم میان نهادهای مرتبط مانند وزارت ارشاد، وزارت صنعت، صدا و سیما و ... ایجاد کرده و آنها را ملزم به رعایت قانون و تکالیف خود کند.
پژمانفر با بیان اینکه "متأسفانه داریم فرصتها را از دست میدهیم"، به کمکاریها در برخی از نهادهای مرتبط بهویژه وزارت آموزش و پرورش اشاره و تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش از نظر قانونی موظف است نسبت به حمایت از کالای ایرانی از ظرفیت خودش استفاده کند. متأسفانه تعللهایی میان برخی از مدارس نسبت به ورود نوشتافزار اسلامی ایرانی و استفاده دانشآموزان از این کالاها وجود دارد که حتماً پیگیری خواهد شد، گاه نیز بهانههایی مطرح میشود مبنی بر اینکه مقدار تولیدات داخل منطبق با نیازهای دانشآموزان نیست.
وی تأکید کرد: تلاش داریم تا امسال با پیگیریهای لازم نسبت به ورود این کالاها به مدارس تسهیلاتی ایجاد کنیم و مدارس استفاده از کالاهای تولید داخل را در اولویت خرید خود قرار دهند.