کد خبر: ۴۴۳۱۰۵
زمان انتشار: ۰۸:۵۴     ۰۹ تير ۱۳۹۷
متخصصان پایگاه‌های هوایی مختلف نهاجا از جمله در پایگاه‎‌های شهید لشکری، شهید بابایی، شهید دوران و همچنین مهرآباد، به چنان توانمندی و تجربه‌ای در زمینه اورهال و بازآماد هواپیما‌های جنگنده و ترابری نیروی هوایی دست یافته‌اند که بدون درخواست نیاز از بیگانگان، امکان اورهال هرگونه تیزپروازی را در درون کشور دارند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از میزان، محدودیت و بحران همیشه هست اما به قول سرلشکر قاسم سلیمانی - سردار دل‌ها - «میزان فرصتی که در بحران‌ها وجود دارد در خود فرصت‌ها نیست اما شرطش این است که نترسیم و نترسانیم».

 نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران پس پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ با مشاهده تحریم‌های شدید نظامی کشور‌های خارجی علیه ایران، دست‌شان را بر روی زانو‌های خود گذاشتند و با یک «یا علی» مردانه، قدم در راه خودکفایی در عرصه‌های مختلفی دفاعی گذاشتند.  

در این مسیر، ساخت انواع جنگ‌افزار‌ها و تسلیحات دفاعی متناسب با نیاز روز و همچنین بازآماد و بازطراحی ادوات نظامی موجود که از گذشته در کشور وجود داشت، دو راهبرد اصلی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران شد.

بازآماد یا همان «اورهال» به انجام تعمیرات اساسی بر روی یک قطعه دارای نقص فنی، اطلاق می‌شود. نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران طی سالیان اخیر با راه‌اندازی قرارگاه‌های جهاد خودکفایی، اقدام به بازسازی، بهینه سازی و بازآماد (اورهال) آن دسته از تجهیزات و ادوات نظامی کردند که یا باید برای انجام تعمیرات به خارج برده می‌شد یا متخصصان خارجی باید برای انجام تعمیرات آن به درون کشور می‌آمدند.

اورهال تجهیزات نظامی سبک، نیمه سنگین و سنگین توسط متخصصان داخلی، مسیری کم هزینه و مطمئن برای ارتقا توان دفاعی نیرو‌های مسلح است؛ شیوه‌ای که در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران نیز به آن اهمیت فراوانی داده شده است.

در میان نیرو‌های ۴ گانه ارتش جمهوری اسلامی ایران، جهاد خودکفایی نهاجا با بهره‌گیری از متخصصان تراز اول کشور در حوزه صنایع هوایی و دفاعی، از جمله پیشتازان در زمینه اورهال تجهیزات نظامی محسوب می‌شود.

اورهال هواپیما

متخصصان پایگاه‌های هوایی مختلف نهاجا در سراسر کشور از جمله در پایگاه‎‌های شهید لشکری، شهید بابایی، شهید دوران و همچنین مهرآباد، به چنان توانمندی و تجربه‌ای در زمینه اورهال و بازآماد هواپیما‌های جنگنده و ترابری نیروی هوایی دست یافته‌اند که  بدون درخواست نیاز از بیگانگان، امکان اورهال هرگونه تیزپروازی را در درون کشور دارند.

اورهال هواپیما‌های نیروی هوایی، هم بخش‌های سخت‌افزاری شامل بدنه و اتاقک و موتور و هم بخش‌های نرم‌افزای شامل پرتابگر‌ها و ... را شامل می‌شود.

امیر سرتیپ دوم خلبان ستاد «مهدی هادیان» فرمانده دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری در خصوص توانمندی بالای متخصصان نهاجا برای اورهال یا ساخت قطعات مختلف هواپیما‌های جنگنده و ترابری نیروی هوایی، به خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان گفت: «آنقدر هزینه‌های ساخت هواپیمای جنگنده بالاست که ما می‌بینیم خود کشور‌های صاحب این تکنولوژی نیز، هواپیماهایشان را خیلی دیرتر از موعد مقرر از رده خارج می‌کنند و مرتباً با بهینه‌سازی و اورهال هواپیماهایشان سعی می‌کنند مدت بیشتری را از آن استفاده کنند. امروز دشمنان به شدت مراقبت می‌کنند که هیچ‌گونه تکنولوژی و فناوری به کشور ما وارد نشود؛ همچنین در برابر فرصت‌های مطالعاتی دانشجویان ما نیز چالش ایجاد می‌کنند. با این وجود، ما دستهای‌مان را روی پا‌های خود گذاشته و با «یا علی» مردانه‌ای که گفته‌ایم به پیش می‌رویم. واژه تحریم شاید چند سالی باشد که به گوش مردم کشورمان آشنا شده، اما ارتش و نیروی هوایی از بدو وقوع انقلاب تاکنون در شرایط تحریم به سر برده است».

گزارش اورهال هواپیما

پیشرفت خیره‌کننده متخصصان صنایع هوایی کشورمان را می‌توان صرفا از طریق مقایسه تعداد اورهال‌های صورت گرفته در تمام سال ۹۶ با ۱۰۰ روز سپری شده از سال ۹۷ به عینه مشاهده کرد. در سال ۱۳۹۶،  یک فروند ایلوشین و یک فروند سوخو ۲۴ در پایگاه شهید دوران شیراز و سه فروند هواپیمای «اف ۱۴»، «اف ۷» و «پی سی ۷» در پایگاه هوایی شهید بابایی اورهال شدند. سال گذشته با اورهال ۵ مورد هواپیمای نیروی هوایی به پایان رسید در حالیکه آمار ۱۰۰ روز ابتدایی سال ۹۷، چهار مورد اورهال را نشان می‌دهد.

بازآماد یک فروند هواپیمای ترابری «سی ۱۳۰» - ۲ اردیبهشت
این هواپیما که سال‌ها زمین‌گیر شده بود، به همت متخصصین و کارشناسان زبده و متدین پایگاه هوایی شهید دوران بازآماد (اورهال) شد و با ۳۰ هزار نفرساعت کار فنی و تعویض کامل دو بال این پرنده، به چرخه عملیاتی نیروی هوایی ارتش بازگشت. این هواپیما به وسیله تجهیزات موجود و به صورت کاملا بومی بازسازی و به آسمان کشور ملحق شد.

بازآماد یک فروند جنگنده «اف‌۴» - ۹ اردیبهشت
این هواپیما که چندسال زمین‌گیر شده بود، در مدت یک سال و شش ماه و صرف ۱۸ هزار نفر ساعت به مرحله عملیاتی شدن بازگشت و پس از تست نهایی در پایگاه مهرآباد به ناوگان عملیاتی نیروی هوایی ارتش پیوست.

گزارش اورهال هواپیما

بازآماد یک فروند جنگنده «اف۴» - ۳۰ خرداد
متخصصان پیشکسوت و جوان نیرو هوایی ارتش در پایگاه شهید لشکری با تکیه بر توان داخلی و با صرف ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر ساعت کار، توانستند این هواپیما را اورهال کنند.

بازآماد یک فروند جنگنده «اف ۲۷» - ۲ تیر
متخصصان و کارکنان فنی گردان اورهال پایگاه شهید لشکری با صرف بیش از ۲۵ هزار نفر ساعت کار و تلاش مستمر، توانستند این هواپیما را پس از سال‌ها زمین‌گیر بودن بازآماد کنند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها