کد خبر: ۴۴۲۹۳۹
زمان انتشار: ۱۹:۵۲     ۰۴ تير ۱۳۹۷
در تجلیل از انتشار کتاب "زندگی و زمانه شهید آیت الله دکتر بهشتی":
ورود قوه قضائیه به پژوهش ها و مطالعات تاریخی آنهم در موضوع شخصیت سیاسی- اجتماعی و اندیشه های بنیادین شهید بهشتی که از ایشان می توان به عنوان بنیانگذار و معمار قوه قضائیه یاد نمود را امری مثبت و مهم در حفاظت از میراث انقلاب اسلامی در حوزه قضاوت و عدالت اجتماعی دانست.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، تاریخ پژوهی و مطالعات تاریخی رویکرد پُرکاربردی برای کسب خودآگاهی مردم است که غفلت از آن می‌تواند به ابزاری جهت اغفال و تحمیق تاریخ تبدیل گردد. به عنوان مثال، عدم ثبت صحیح رویدادهای تاریخی و نیز بزرگ‌نمایی یا اغماض‌های بی‌جا می‌تواند به پشتوانه‌ی فرهنگی و هویتی کشور خدشه وارد کند و منجر به گمراهی کشور شود و رهبر معظم انقلاب نیز توصیه های متعددی را مبنی بر لزوم نگارش صحيح تاريخ جهت كسب تجربه براي مردم و بالا بردن آگاهي ها بیان فرموده اند.

در همین خصوص همزمان با فرارسیدن سالروز بزرگداشت شهادت دکتر بهشتی و 72 تن از یارانشان کتاب "زندگی و زمانه شهید آیت الله دکتر بهشتی" مجموعه ای منحصر به فرد از اسناد و دیدگاه های سیاسی و اجتماعی آیت الله شهید بهشتی با تالیف جعفر شیرعلی نیا رونمایی شد.

این خبر روز گذشته توسط پژوهشگر و نویسنده این کتاب در بنیاد فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی اعلام شد. جعفر شیرعلی نیا به عنوان مولف و مدیر تیم تحقیقات "زندگی و زمانه شهید بهشتی" گفت: تمام تلاش این تیم، تلاش برای جمع آوری تمام اسناد و عکس های موجود و همچنین مصاحبه با افراد از جریانات سیاسی مختلف و همچنین خانواده این شهید بوده است. این مصاحبه ها سبب گردید در نهایت از دل روایت های مختلف از زندگی شهید بهشتی برداشتی جامع از دیدگاه های سیاسی و اندیشه های بنیادین وی به خواننده منقل شود. همچنین راستی آزمایی اسناد و عکس ها نیز یکی از متد بررسی تاریخی است که سعی شده است به طور گسترده در دوره جمع آوری مدارک مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این کتاب به شایستگی به مقام شهید بهشتی پرداخته است، اظهار کرد: شأن و جایگاه شهید بهشتی آنقدر زیاد است که هر کار و فعالیتی درباره ایشان دارای قصور است، اما این کتاب را می‌توان اثری ارزشمند در این زمینه به شمار آورد.

اما نکته قابل توجه در این خبر همکاری و مشارکت قوه قضائیه در این پژوهش تاریخی و منحصر به فرد بود که شیرعلی نیا در این خصوص با اشاره به همکاری خود با قوه قضائیه در راستای تولید محتوای کتاب «زندگی و زمانه شهید بهشتی» افزود: با توجه به همکاری گسترده ای که با نهادها و افراد مختلف داشتیم، هیچ محدودیتی را حس نکردم و تمام اسامی که در شناسنامه کتاب آمده است، در تولید یک اثر تاریخی - پژوهشی به ما کمک کرده اند.

ورود قوه قضائیه به پژوهش ها و مطالعات تاریخی آنهم در موضوع شخصیت سیاسی- اجتماعی و اندیشه های بنیادین شهید بهشتی که از ایشان می توان به عنوان بنیانگذار و معمار قوه قضائیه یاد نمود را امری مثبت و مهم در حفاظت از میراث انقلاب اسلامی در حوزه قضاوت و عدالت اجتماعی دانست و این موضوع در درجه اهمیت بالایی قرار دارد به گونه ای که نگارش تاریخ مستند را میتوان از آرزوها و آرمان های امام خمینی دانست که تاکیدات ایشام مبنی بر رعایت اصول تاریخ پژوهی بدون تکیه بر مشهورات، متشابهات و متواترات، مبتنی بر مستندات، معقولات و محسوسات در بیانات ایشان مشهود است.

در این راستا امام خمینی به لزوم ثبت حوادث و رویدادهای تاریخی، آن گونه که هستند و اتفاق افتاده‌اند، اهمیت خاصی داده‌اند؛ به طوری که طی نامه‌ای در دی‌ماه 1367به سید حمید روحانی، بر ضرورت تدوین دقیق تاریخ انقلاب اسلامی تأکید کردند.

نکته ای که از بیانات حضرت امام خمینی در خصوص تاریخ نگاری میتوان استنتاج کرد این است که تاریخ و به خصوص تاریخ انقلاب را باید حتی‌الامکان با تصاویر و فیلم‌های زنده مستندسازی کرد؛ چرا که با مستندسازی می‌توان حوادث تاریخی را با ادله و شواهد قابل اعتماد، فراوان و محکم برای آیندگان بازگو کرد و ارزش و صحت و سقم آن را بالا برد.

امام علاوه بر اینکه نگارش و ثبت دقیق و صحیح رویدادهای تاریخی را از اصول مهم تاریخ‌نگاری ذکر کرده‌اند، به نقش و جایگاه مردم و علما در تاریخ نیز اهمیت خاصی داده‌اند و تاریخ‌نگاران و نویسندگان را ملزم کرده‌اند که به این امر نیز به مثابه‌ی یک اصل مهم توجه نمایند.

با نگاهی بر اثر ماندگار "زندگی و زمانه شهید آیت الله دکتر بهشتی" می توان پیاده سازی تحقق اصول تاریخ نگاری در منظومه فکری امام و رهبری را مشاهده نمود. امری که موجب استقبال تاریخ نگاران انقلاب اسلامی از تالیف و انتشار این کتاب شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها