آیت الله جوادی آملی گفت: مهم ترین مشکلی
که در جهان می بینید همان تفکر فرعونی است. آن چه اینها پشت سر هم زبان می
چرخانند و می گویند «همه گزینه ها روی میز است» همین است. فرقی بین فرعون
دیروز و امروز نیست. اصرار قرآن کریم بر طرح قصه فرعون اشاره به استکبار
شرق و غرب است. این ها همیشه می گویند گزینه جنگ و تحریم روی میز است.
به گزارش رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی
در جمع علما و روحانیون حوزه علمیه به ادامه تفسیر سوره مبارکه شعراء در
مسجد اعظم قم پرداخت.
این استاد تفسیر حوزه علمیه گفت: در قرآن
کریم بیش از صد جا اسم مبارک حضرت موسی سلام الله علیه آمده ولی هیچ جا
ندارد که ایشان در صحبت کم آورده یا کوتاه آمده باشد چون با فیض الهی همه
آن خوف و ضیق صدر و عدم انطلاق لسان حضرت برطرف شد.
این استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به
آیه شریفه «أن أرسل معنا بنی إسرائیل» گفت: ارسال به این معنی است که اگر
خواستیم در اینجا آزادانه زندگی کنیم و یا از مصر به سرزمین نیاکانمان و
ارض مقدسه برگردیم. سرزمین نیاکان ایشان کنعان بود که وجود مبارک حضرت
ابراهیم و اسحاق و یعقوب علیهم السلام در آن سرزمین زندگی می کردند.
فلسطین سرزمین نیاکان چه کسانی است؟
وی افزود: اما معنایش این نیست که
اسرائیل امروز بگوید این جا سرزمین نیاکان ماست. مثلا نیاکان ما ایرانی ها
قبلا زرتشتی بوده اند و ما اسلام آورده ایم. آیا زرتشتی ها می توانند
بگویند باید از اینجا بیرون بروید؟ این جا سرزمین ماست که هزارها سال در آن
زندگی کرده ایم؛ اسلام آوردیم و همین جا ماندیم. آنها هم اسلام آوردند و
در کنعان و فلسطین و غزه و مانند آن ماندند نه این که از جای دیگری آمده
باشند. شمایی که از جای دیگری آمده اید باید بروید و گورتان را گم کنید.
آباء و اجداد اینها که در فلسطین و غزه و امثال ذلک بودند، وقتی اسلام آمد
با آغوش باز اسلام را قبول کردند ولی یک عده لجاجت کردند.
حضرت آیت الله جوادی آملی خاطر نشان کرد:
بشر همیشه به دنبال بدل سازی و جعلی سازی بوده است. بسیاری از افراد مسرِف
و مترَف قائل به مبدأ و معادی نیستند. انبیاء علیهم السلام که آمدند و
گفتند خدایی هست که ما را تربیت می کند، این یاغیان و طاغیان ایستادگی
کردند. ولی وقتی فکر ربوبیت در جامعه جا افتاد، گفتند ربوبیت حق است ولی ما
ربیم و گفتند «انا ربکم الاعلی».
وی افزود: باز همین مستکبران با مسئله
وحی و نبوت و رسالت مخالفت کردند. اما وقتی با کوشش انبیاء مسئله نبوت در
جامعه جا افتاد، متنبیان (پیامبران دروغین) را راه اندازی کردند و گفتند
وحی و رسالت حق است ولی مثلا «مسیلمه کذاب» پیغمبر است.
حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: در بخش
سوم که مسئله امامت و خلافت و جانشینی پیغمبر صلی الله علیه و آله است تا
توانستند منکر شدند اما وقتی دیدند که نمی شود کسی این همه تلاش و کوشش خود
و این امت را بدون سرپرست رها کند، گفتند خلافت و جانشینی حق است ولی
غدیر نیست و ثقیفه هست.
ابوهریره و شریح نتیجه جامعه اسلام منهای روحانیت است
وی ادامه داد: بخش چهارم مربوط به
روحانیت و علما و مراجع است. مردم نیاز به تقلید، مرجع و روحانی دارند. از
دیر زمان گفته می شد اسلام منهای روحانیت، اسلام منهای مرجعیت و حوزه، ولی
وقتی این فکر جا افتاد که نمی شود مکتب باشد ولی مکتب شناس نباشد، علمای
درباری و مشایخ سوء را تربیت کردند و گفتند روحانی می خواهیم ولی شریح و
ابوهریره و ... روحانی ما باشند.
این استاد عالی حوزه علمیه قم خاطر نشان
کرد: دشمن نه تنها افراد بدنام را به عنوان مرجع دینی معرفی کرد بلکه 150
مرجع و راوی و محدث معدوم العین را جعل کرد. خدا غریق رحمت کند مرحوم علامه
عسکری را که 150 نفر از این ها را کشف کرده است. وقتی افراد جعلی درست
کنند خدا می داند چند حدیث از او جعل می کنند.
وی ادامه داد: بخش پنجم بخش مؤمنین است
که افراد باید مؤمن باشند و به خدا و قیامت ایمان بیاورند. اول با ایمان و
تقلید مخالفت می کردند ولی وقتی فکر ایمان در جامعه جا افتاد و دیدند
جامعه، افراد مؤمن را می پذیرد، منافقین خود را جاسازی کردند و گفتند ما
مؤمنیم.
حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به
سرّ این که ذات اقدس اله جریان موسی و هارون را مکرر ذکر فرمود و نام مبارک
حضرت موسی را بیش از صد بار بیان کرد، گفت: حیف وجود مبارک حضرت موسای
کلیم است که گرفتار این یهودی ها و صهیونیست ها شده است. اوست که اربعین
کلیمی دارد، اوست که اربعین گیری را در جهان باب کرد. چهل شبانه روز نه
خوابید و نه غذا خورد و نه حرفی زد. فقط با ذات اقدس اله گفتگو می کرد. اگر
وجود مبارک کلیم را مسلمانان و شیعیان می داشتند چه کارها که نمی کردند.
قرآن با تفکر فرعونی مخالف است
وی ادامه داد: مهم ترین مشکلی که در جهان
عموما و در خاورمیانه می بینید همان تفکر فرعونی است. آن چه که این ها پشت
سر هم زبان می چرخانند و می گویند «همه گزینه ها روی میز است» همین است.
فرقی بین فرعون دیروز و امروز نیست. اِصرار قرآن کریم بر طرح قصه فرعون
اشاره به استکبار شرق و غرب است. این ها همیشه می گویند گزینه جنگ و تحریم
روی میز است. اگر قصه نمرود و اصحاب أیکه و شعیب و اصحاب مدین در قرآن کم
است، برای این است که قصه های اینها در عالم کم است. اما قصه رایج و دارج
همین داستان فرعون است.
این استاد عالی حوزه علمیه قم خاطر نشان
کرد: این قرآن که کتاب جهانی است و هر روز زنده و به روز سخن می گوید باید
آن چه را که در هر عصر و مصری مکرر اتفاق می افتد، مکرر ذکر کند. امیدواریم
همانطور که ذات اقدس اله این ها را به دریا ریخته، این استکبار و صهیونیست
را هم به دریا بریزد.