کد خبر: ۴۴۱۸۰
زمان انتشار: ۱۱:۱۳     ۱۸ اسفند ۱۳۹۰
روزهای آخر اسفند است و گرد و خاکی که از زمین و آسمان و سر و کله اهالی این شهر تب دار بی قرار به هوا بلند شده، همه می تکانند، بیشتر خانه ها شان را و کمتر خودشان را! کمتر کسی پیدا می شود که...

فاطمه حسینی در سایت نمانیوز نوشت: روزهای آخر اسفند است و گرد و خاکی که از زمین و آسمان و سر و کله ی اهالی این شهر تب دار بی قرار به هوا بلند شده، همه می تکانند، بیشتر خانه ها شان را و کمتر خودشان را!

کمتر کسی پیدا می شود که یک تکان حسابی به سر و کله خودش بدهد و بنشیند همه سیصد و شصت و پنج روز گذشته را سبک سنگین کند ببیند چه کاری، باید بوده و چه کاری نباید!

تکانی بدهد و مدفونین یک سالِ دور و دراز را نبش قبر کند تا یادش بیاید آرزوهایی را که محقق شده و حواس پرتی اجازۀ شکر گذاری نداده... یادش بیاید آرزوهایی را که مسکوت مانده و حالا بعد از این همه روز خوب می داند که مسکوت ماندنشان جای هزار سجده دارد و شکر.

آدم بزرگ ها عجیب فراموش کارند، شاید هم تقصیر گرد و خاک خانه ها باشد که هر وقت تکانده می شوند روی پس کوچه های ذهن آدم ها خانه می کنند! روزهای آخر سال مغازه ها از هجوم آدم به مرز انفجار می رسند - یک جورهایی دچار تورژِسانس می شوند- و باز خالی می شوند – دوباره دچار پلاسمولیز!- همه می خواهند نو شوند.

اما خیلی ها فقط ظاهرشان را نو می کنند تا گول بزنند، اول دیگران را و بیشتر خودشان را! ظاهرشان که عوض شود، پشت بندش دو تا عهد و چند تا فکر برای روزهای نیامده و خلاص! بعضی از وجدان ها چقدر زود خواب می شوند! بعضی های دیگر ظاهرشان را نو می کنند، اما نیم نگاهی به اندرونی هم می اندازند، یک تکانی می دهند! بسته به گرد و غبار نشسته! ریشتر اش فرق می کند! اما مهم تکان است...

فکر می کنند و بررسی، گاهی گوشه لب هاشان رو به آسمان می شود و لبخندکی نقش می بندد، اما بیشترش شرمندگی ست و حسرت! به قول شهریار: "زین عمر دو روزه کس نبینی / هرگز به مراد خویش پیروز/ دیروز همه امید فردا/ فردا همه آرزوی دیروز"

به هر حال تصمیماتی گرفته می شود و دو سه ماهی هم دوام دارد، اما از اواخر بهار می شوند همان که هستند و غیر قابل تغییر! گروه سوم اهل تفکرات دقیقۀ نود نیستند، اول هر سال هم تصمیمی بر نو شدن نمی گیرند. اینها همیشه تازه اند و در حال بررسی! تنظیمات روزهای روزگارشان چنان است که نمی شود یکی را پیچاند و یکی را نجویده قورت داد! ظاهرشان نیاز به تجدید حیات ندارد و باطنشان هم که ... بعضی وجدان ها را هر چه بپیچانی بازتر می شوند!

حالا چند روز است که دائم دارم دنبال یک میانبر می گردم تا خودم را برسانم به سومی ها! به نظر شما از گروه اول تا سوم چند روز راه باید پیمود؟!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها