کد خبر: ۴۳۸۴۲
زمان انتشار: ۱۱:۰۸     ۱۷ اسفند ۱۳۹۰
سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه تاکید کرد که این کشور در آینده با سه جبهه روبرو خواهد شد و از این جهت هنوز خطر سوریه را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار اعزامی فارس به دمشق، "محمدرضا رئوف شیبانی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه با تشریح حوادث سوریه گفت که سه جبهه در آینده در مقابل سوریه قرار دارد.

 

جبهه‌های سه گانه فرا روی سوریه

وی فشارهای خارجی به ویژه فشارهای کشورهای منطقه از جمله قطر و عربستان را یکی از این جبهه های فرا روی این کشور خواند و گفت: این کشورها از این نگرانند که غرب نفعی برای سرنگونی نظام سوریه نداشته باشد و از آن بیم دارند که در صورت باقی ماند نظام سوریه، تمامی پل های مقابل خود را خراب کرده باشند و به همین دلیل بسیار نگرانند و به اقسام و انواع حمایت ها از جمله مالی ، تسلیحاتی و تمامی ابزارها خود متوسل شده اند.

شیبانی که در جمع هیئت رسانه ای ایران به سوریه سخن می گفت، افزود: وجود تظاهرات ها و مطالبات مردمی و واقعیت های مردمی در خیابانها را نمی توان نادیده گرفت برخی از مردم در این تظاهرات ها حضور دارند و در خیابان هستند و مطالباتی دارند.

این دیپلمات کشورمان ابعاد دیگری که سوریه با آن مواجه است را مسائل اقتصادی و تحریم علیه این کشور دانست و افزود: تحریمی که علیه سوریه از نظر اقتصادی وضع شده فشرده تحریم هایی است که علیه ایران استفاده شد و با این اقدام می خواهند به این کشور شوک اقتصادی وارد کنند.

وی با اشاره به اینکه توطئه ای بزرگ علیه سوریه در حال شکل گیری است، تصریح کرد که همه جریان ها در جهت تامین منافع نظام سلطه و آمریکا فکر می کنند که از این فرصت طلایی استفاده کند.

شیبانی با ستایش از روشنگری و مواضع قاطع و شفاف رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران درقبال سوریه گفت: ایشان خطرات و ئوطئه ای که پشت سر این حادثه است را به طور روشن برای افکار عمومی تشریح کردند .

وی افزود: ما در حال حاضر در مواجهه با توطئه ای هستیم که فقط علیه سوریه نیست بلکه علیه کل محور مقاومت است.

سفیر کشورمان در سوریه  به حمایت های دو کشور روسیه و چین از سوریه اشاره کرد و تصریح کرد که طرح اسقاط نظام با موانع جدی مواجه شد و معاله ای که غربی ها طراحی کرده بودند با ورود عناصر جدید کاملا فرو ریخت و بازی را دو طرفه کرد و غرب با شرایط جدیدی مواجهه شد.

 

شرایط سوریه مطلوب است/شکاف بین معارضان سوریه بیشتر شد

شیبانی به نشست اخیر 65کشور در نشست به اصطلاح "دوستان سوریه" که از آن به عنوان دشمنان سوریه تعبیر می شود، گفت: شرایط کنونی سوریه نسبت به گذشته مطلوبتر است . نشست مخالفان در تونس، نشستی ناموفق بود و 65کشور در سطح وزیر خارجه در این نشست حضور پیدا کردند تا معارضه صف واحدی پیدا کند ولی شکاف بین معارضان بیشتر شد.

 

گام‌های میدانی حاکمیت

وی پاکسازی گروهک های مسلح وتروریستی در "حمص" و "درعا" را اقدامی موثر و کاری دانست و افزود: این اقدام به معارضان که رویکرد مسلحانه را در رویکرد خود در پیش گرفته بودند، موثر بود.

 

نقش رسانه در تصمیم گیری‌ها

این دیپلمات کشورمان نقش رسانه ها را در شرایط کنونی حیاتی و تاثیرگذار در تصمیم گیری ها دانست و گفت: نقش رسانه در تصمیم گیری های بین المللی ومراکز حقوق بشر تاثیرگذار است و ما این را در صحنه سوریه شاهدیم که الجزیره، العربیه و فرانس 24 مخالفین سوریه را مدیریت می کنند.

وی از مدیران رسانه های کشورمان خواست که با تدبیر خاص و فعالیت بیشتر به عنوان یک جبهه در مقابل توطئه ها عمل کنند.

 

اهمیت و جایگاه سوریه در منطقه

شیبانی نقش سوریه را در تحولات منطقه به ویژه در زمینه وحدت و تقویت گروههای فلسطینی برای مقابله با روند سازش با اهمیت ارزیابی کرد و گفت: این کشور در وحدت و متحد کردن و تقویت فلسطینیان در مواجهه با روند سازش و مقابله با سلطه جهانی به خصوص آمریکا و تحولات عراق و اشغال این کشور نقش و جایگاه مهم و تاثیرگذاری ایفا کرد.

 

نگاه ایران به تحولات سوریه

این دیپلمات کشورمان نگاه و رویکرد ایران به تحولات سوریه را در دو بعد دانست و تصریح کرد که یک بعد آن مطالبات واقعی مردم است که امری طبیعی است که نیازمند اصلاحات است و همانند دیگر جوامع در زمینه مطالبات مردمی موفق عمل نکرده است و منحصر به حال هم نمی شود بلکه به گذشته تعلق دارد.

 

ایران از اجرای اصلاحات در سوریه حمایت می‌کند

وی با بیان اینکه "بشار اسد طرفداراصلاحات است" درباره اقدام دیرهنگام دولتمردان این کشور برای اجرای اصلاحات گفت: مشکلات بین المللی این کشور را تحت فشار قرار داد و اولویت های این کشور را تغییر داد اما مسئولین سوریه آمادگی خود را برای اجرای اصلاحات اعلام کردند.اصلاحات باید به طور جدی انجام شود و جمهوری اسلامی ایران هم از اصلاحات مورد نظر حمایت می کند ولی پروسه سیاسی روش خودش را دارد.

شیبانی همه پرسی قانون اساسی این کشور که با رای ملت به تصویب رسید، رای به مشروعیت نظام دانست و گفت: اگر مردم به حاکمیت اعتماد نداشتند باید ساختارهای جدید نیز مورد موافقت مردم قرار نمی گرفت.

این دیپلمات کشورمان با اشاره به حضور 75درصد واجدین شرایط در رای گیری همه پرسی قانون اساسی سوریه تصریح کرد که حاکمیت در شرایطی نبود که مردم را وادار به حضور در پای صندوق های رای کند بنابراین این حاکمیت مقبولیت و جایگاه خود را دارد و جریان غربی در مواجه با این مقوله دچار تناقض شد. 

 

آمریکا طرف اصلی خسارت دیده از تحولات منطقه است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه ، طرف اصلی خسارت دیده از تحولات منطقه را نظام سلطه و آمریکا دانست و افزود: آنها برای مواجه با این تحولات ونیز کاهش خسارت های آن تلاش های متعددی را آغاز کرده و با سوار بر موج قصد دارند آن را به سمت منافع خود هدایت کنند تا از میزان خسارت های خود بکاهند.

 

تناقضات جدی غرب در قبال تحولات منطقه

شیبانی در ادامه به رفتارهای دوگانه غرب در قبال انقلاب های منطقه اشاره کرد و گفت: غرب در یک  نقطه بر تحقق به اصطلاح خواسته های مردم دست به بسیج نظامی می زند ولی در مورد بحرین سکوت می کند و این تناقضی آشکار است.

وی در پایان تاکید کرد که غرب در اقدمات خود سیاست حاکم کردن معارضان را دنبال می کند ، اقلیتی حرکتی انجام می دهند و آنها درصدد حمایت و مسلح کردن معارضان بر می آیند که این اقدام برای آینده بشریت خطرناک خواهد بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها