این فرد که معتقد است در دو مرحله با سرنشین داخل هواپیما گفتوگوی تلفنی داشته، تعجب بسیاری را مبنی بر اینکه مگر امکان گفتوگوی تلفنی با سرنشینان هواپیمای حین پرواز وجود دارد، برانگیخت.
تعجب زمانی بیشتر شد که محمد جواد آذری جهرمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم تماس با یکی از مسافران پرواز تهران ــ یاسوج شرکت هواپیمایی آسمان بههنگام خارج شدن از صفحه رادار را تأیید کرد.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه "مطلع شدیم که تلفن همراه یکی از مسافران پس از ناپدید شدن هواپیما روشن بوده و تا ساعت هفت عصر همانروز در دسترس بوده است"، گفت: اما بهدلیل احتمالی اتمام باتری خاموش میشود؛ موقعیت تلفن همراه در سایت روستای کهنگان سمیرم بوده است.
وی افزود: ادعا درباره تماس شهروند یاسوجی با یکی از مسافران و دو مکالمه 30ثانیهای و 72ثانیهای بررسی شد و بنا بر اطلاعات تماس ثبتشده، این ادعا صحیح است.
آذری جهرمی ابراز کرد: تماس اول در ساعت 8:56 دقیقه در شمال پلیس راه نجفآباد بهمدت 31 ثانیه برقرار و مکالمه دوم در ساعت 9:28 دقیقه و در منطقه روستای کهنگان بوده است.
به گزارش تسنیم، با ایجاد این ابهام و سؤال که چطور ممکن است سرنشین داخل هواپیمای در حال پرواز گفتوگو کرده باشد؟! مرتضی طاهریبخش؛ معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول در گفتوگو با یکی از رسانهها که سایت مخابرات ایران نیز اقدام به انتشار آن کرده، پاسخ این ابهام را داده است.
وی با بیان اینکه از نظر اصول انتشار امواج، آنتنهای ایستگاههای فرستنده شبکههای تلفن همراه دارای مدل انتشار افقی و عمودی هستند، اظهار کرد: در انتشار افقی، سطح پوشش افقی تأمین میشود و در انتشار عمودی سطح عمودی، البته توان اصلی فرستنده در جهت افقی است.
طاهریبخش افزود: در همین حال زمانیکه برای پوشش بیشتر، تیلت (تغییر خط عمود بر آنتن با سطح زمین) آنتنها به صفر نزدیک شود، پَترن عمودی آنتن ارتفاع بیشتری تا پنج کیلومتر را پوشش میدهد یا وقتی برای کنترل پوشش، تیلت یک آنتن بر روی پنج یا بیشتر تنظیم شود اصطلاحا بک لوبهایی نیز ایجاد میشود که در جهت عمودی و تا ارتفاع پنج کیلومتر و حتی بعضا بیشتر از پنج کیلومتر هم امکان پوشش در فضای رو به آسمان دارند.
معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول خاطر نشان کرد: ضمن اینکه در شبکههای تلفن همراه، معمولا مشترکان ارتباط مستقیم با آنتن ندارند و از طریق انعکاس امواج با موانع طبیعی و ساختمانها با شبکه ارتباط میگیرند که ارتباط پایداری هم هست لذا به دو دلیل فوق، درباره مکالمه ثبت شده مسافر پرواز تهران - یاسوج، وجود مکالمه پایدار در آسمان در ارتفاعی کمتر از چهار کیلومتر و نبودن تداخل امواج به دلیل مشترک کمتر برای منطقهای که به راحتی موج به کوه برخورد میکند و در هر جهتی میتواند منتشر شود امکانپذیر بوده است.
ضمن اینکه بررسیهای سایت سیتنا نشان داده که دکل آنتن تلفن همراه در حوالی منطقه سقوط هواپیما در ارتفاع 2800 متری و هواپیما پیش از سقوط و در زمان مکالمات ثبت شده مسافران در ارتفاع 3400 متری از سطح دریا بوده است.