کد خبر: ۴۳۸۳۱۵
زمان انتشار: ۱۰:۱۲     ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
دومین روز تلاش برای یافتن هواپیمای تهران-یاسوج؛
ساعت 8 صبح روز گذشته یک فروند هواپیمای ای‌تی‌آر 72 متعلق به هواپیمایی آسمان پس از پرواز از فرودگاه مهرآباد به سمت یاسوج، در منطقه سمیرم اصفهان از رادار خارج شده و در شهرستان سمیرم در جنوب استان اصفهان سقوط کرد.
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه 598، به فاصله ۲۴ ساعت از شروع پرواز هواپیمای ای‌تی‌آر شرکت آسمان به رجیستری EP-ATS و اعلام خبر خروج آن از رادار و سپس انتشار خبر سقوطش، تلاش برای پیدا کردن محل حادثه ادامه دارد. به گزارش تابناک، بارش برف، برودت و مه آلودبودن هوا که گفته می‌شود از عوامل بروز این حادثه هستند، کماکان سد راه نیرو‌های امدادی و جست‌وجو شده است. شرایط جوی نامساعدی که در ارتفاع زیاد محل حادثه حاکم است و مانع از انجام پرواز‌های جست‌وجو شده و تلاش به یافتن محل حادثه را به کوهنوردی در شرایط نامساعد تبدیل نموده است.

به این موارد، خاموش بودن رادار هواپیما را هم باید افزود که مسئولان شرکت آسمان معتقدند احتمالا ناشی از برخورد حادث شده چراکه باتری مناسب و معتبر داشته و می‌بایست فعال باشد.

 


اخبار ضد و نقیض از پیدا شدن لاشه هواپیما

مدیرکل حوزه استانداری کهگیلویه و بویراحمد: دقایقی پیش لاشه هواپیمای سقوط‌کرده تهران ـ یاسوج در محدوده نوقل و دنگزلو پیدا شد.

مدیرعامل هلال‌احمر اصفهان گفت اخبار منتشر شده درباره پیدا شدن لاشه هواپیما صرفا مشاهدات یک نفر بوده و قطعی نیست.

سخنگوی سازمان هواپیمایی می‌گوید پیداشدن لاشه هواپیما را تایید نمی‌کند.

تکمیلی/

معاون امدادونجات اصفهان و فرمانده میدان حادثه سقوط هواپیما:
بالگرد به منطقه‌ای که ادعا شده لاشه وجود دارد اعزام شده و نتیجه تا دقایقی دیگر اعلام می‌شود.
گفته شده بود لکه‌ای سیاه همانند چرخ دیده شده که این موضوع تایید نشده است.


امکان تصویربرداری پهپادها از محل سقوط هواپیما وجود ندارد

مهرعلیزاده استاندار اصفهان گفت: پهپادهای متعددی نیز در حال تصویربرداری از محدوده‌های مورد نظر هستند که البته به دلیل مه‌آلودی هوا امکان تصویربرداری پهپادها از محل سقوط هواپیما وجود ندارد.

وی افزود: همه امکانات برای انجام اقدامات لازم فراهم است و اگر شرایط جوی اجازه دهد، نیروهای امدادی می‌توانند وارد منطقه شوند.

مسئولان دست به دامان چینی ها و اروپایی ها شدند

رئیس سازمان فضایی کشور گفته است: از اروپا و چین درخواست کرده‌ایم اگر ماهواره‌ هایشان لاشه هواپیما را رصد کردند به ما اطلاع دهند!

فرودگاه یاسوج قابلیت نصب رادار را ندارد

مدیرعامل اسبق شرکت فرودگاه‌های کشور در گفت‌وگو با ایلنا گفت: فرودگاه یاسوج قابلیت نصب رادار را ندارد چرا که خرید رادار برای فرودگاه‌های کوچک صرفه اقتصادی ندارد.


وزیر راه: در یک ابهام کامل هستیم

وزیر راه به رسانه ها گفت: هیچ چیزی تاکنون از لاشه هواپیما سانحه دیده دیروز مشخص نیست.

آخوندی افزود: در یک کلام بگویم که در یک ابهام کامل هستیم و هیچ چیز برای ما مشخص نیست. 

وی ادامه داد:در مسیر تهران به یاسوج، شخصا به کابین هواپیما آمدم و همه شرایط را بر فراز کوه دنا دیدم و اکنون هم به اتفاق استاندار در حال رفتن به محل احتمالی حادثه هستم

اثری از هواپیمای سقوط کرده در پنج نقطه پیش بینی شده نیست

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویر احمد به رسانه ها گفته است: اثری از هواپیمای سقوط کرده یاسوج در پنج نقطه پیش بینی شده نیست.

وی افزود: پنج نقطه که اطلاعات آن از قبل داده شد جستجو شد ولی هیچ اثری از سقوط هواپیما نبود.

کوه نوردان در ارتفاع 3هزار متری مستقر هستند

بر اساس اطلاعات دریافتی، هم اینک کوهنوردان و نیروهای امدادی در ارتفاع 3 هزار متری مستقر و در حال گشت زنی هستند اما هنوز هیچ اثری از لاشه هواپیما نیست.

لاشه هواپیما در مناطق احتمالی یافت نشد

حاضران در صحنه می‌گویند لاشه هواپیمای آسمان در مناطق احتمالی سقوط پیدا نشده و نیروهای امدادی همه‌جا را گشته‌اند. احتمال می‌رود هواپیما اصلا در این مناطق سقوط نکرده باشد. ممکن است باد این هواپیما را به جای دیگری منحرف کرده باشد یا هواپیما با صخره برخورد کرده باشد.

در حال حاضر نیروهای امدادی در حال عزیمت به منطقه‌ای معروف به «بازندپیر» هستند، چون ممکن است لاشه هواپیما در اینجا باشد. گفتنی است وضعیت آب و هوای منطقه بد است باد شدید و مه بسیار بالاست.



تلاش بی وقفه نیروهای هلال احمر برای ادامه عملیات جست و جو

حسین درخشان - مدیر کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات کشور در رابطه با آخرین وضعیت امداد رسانی نیروهای هلال احمر در منطقه سقوط هواپیمای تهران - یاسوج به «تابناک»، گفت: در حال حاضر تیم های امدادی این سازمان در منطقه  و حوالی روستای نقل دهستان پادنا حاضرند و به صورت زمینی و هوایی در حال انجام عملیات جست و جو برای یافتن لاشه هواپیما هستند.

درخشان ادامه داد: هلال احمر برای انجام موفقیت آمیز عملیات خود ضمن استفاده از بالگرد، نیروهای خود را به تجهیزات ارتباط رادیویی و بی سیم مجهز کرده است و مرکز فرماندهی عملیات به صورت مستمر با نیروهای اعزامی به ارتفاعات ارتباط دارد. تا کنون نیز مشکلی برای نیروهای هلال احمر پیش نیامده است.

مدیر کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات کشور افزود: شعال ارتباط بی سیم های این مرکز بین 5 تا 10 کیلومتر را پوشش می دهد که در صورت مساعد شدن شرایط جوی تا میزان 15 کیلومتر قابل افزایش است.

درخشان افزود: بالگرد هلال احمر هم اکنون در حال گشت زنی است.

وی تأکید کرد: علی رغم تلاش های فراوان برای توفیق در عملیات، سرمای هوا به مانعی بزرگ برای به نتیجه رسیدن تلاش ها تبدیل شده است و متأسفانه هنوز نیروهای امدادی موفی به یافتن لاشه هواپیما نشده اند.

اعزام تیم‌های «دی‌وی‌آی» تشخیص هویت به منطقه

کریمی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت:  محور سی‌سخت به بیده مسدود شده و برای خودروهای امدادی باز است.

وی افزود: درسایر محورهای مواصلاتی به منطقه پادنا نیز اعمال محدودیت شده و توصیه ما به هم‌وطنان این است که از ترددهای غیرضروری خودداری کنند.

کریمی ادامه داد : بالگردها و پهبادها از صبح امروز به پرواز درآمده و در حال گشت‌زنی در منطقه هستند.

فرمانده انتظامی استان اصفهان نیز از تشکیل قرارگاه خدماتی و انتظامی پلیس استان اصفهان و نیز اعزام تیم‌های «دی‌وی‌آی» تشخیص هویت پلیس آگاهی استان اصفهان برای شناسایی و هویت جان‌باختگان حادثه به سمیرم خبر داد.

شناسایی محل دقیق سقوط هواپیما تا ساعت 14

اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی امروز به فارس گفت: شانس پیدا شدن محل حادثه هواپیمای تهران-یاسوج با روشن شدن هوا و با استفاده از بالگرد بیشتر شد که تیم‌های امداد و نجات استان‌های اصفهان، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد و چهارمحال بختیاری و از ساعت 5 صبح امروز وارد عملیات جست‌وجو شدند تا بتوانند هرچه زودتر محل حادثه را مشخص کنند.

وی افزود: محدوده سقوط هواپیما تا حدود زیادی براساس کارشناسی‌های انجام شده تقریباً مشخص شده است، شب گذشته به دلیل شرایط نامساعد جوی، برف و سرما و همچنین صعب‌العبور بودن منطقه، عملیات به کندی پیش می‌رفت. گذر از کوه‌ دنا و کوه‌های مجاور آن حتی در شرایط مساعد جوی و در فصل تابستان نیز به سختی صورت می‌گیرد؛ قطعاً با حضور بالگردهای امداد و نجات برای گشت هوایی، عملیات شناسایی سرعت خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم محل دقیق حادثه سقوط هواپیما تا ساعت 2 الی 3 بعد از ظهر امروز توسط نیروهای متخصص به صورت کامل شناسایی شود؛ به احتمال زیاد لاشه هواپیما در نزدیکی روستاهای نقل و دنگزلو منطقه پادنای اولیا و بالای کوه دنا بوده است. با توجه به برخورد هواپیما به کوه و سرمای شدید هوا در ارتفاع 2 هزار متر، بعید است هیچ یک از سرنشینان هواپیما جان سالم به در برده باشند.

بالگردهای ارتش به کمک امدادگران شتافتند

پس از آنکه تلاش های مکرر بالگردهای امدادی برای تجسس کامل منطقه به دلیل شرایط جوی به ثمر ننشست، از بالگردهای هوانیروز ارتش درخواست شد تا در محل حادثه حضور یافته و این کار را عهده دار شوند.

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور در این خصوص به ایرنا گفت: صبح امروز با روشن شدن هوا یک فروند بالگرد اورژانس برای جست و جوی هواپیما یا نشانه ای از مسافران آن در منطقه کوهستانی حادثه به پرواز درآمد، اما به علت وضعیت نامناسب جوی و کوهستانی بودن منطقه نتوانست ادامه دهد و قرار است تا دقایقی دیگر بالگرد ارتش برای ادامه جست و جو به منطقه برسد.

با توجه به شرایط، این پرواز نباید انجام می‌شد

سیداحسن علوی، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با تسنیم درباره آخرین وضعیت هواپیمای ای تی آر آسمان، اظهار کرد: با وجود تشکیل ستاد بحران و اعزام چند گروه تجسس متاسفانه به دلیل شرایط بد جوی، بارندگی شدید و این‌که ارتفاع کوه دنا حدود 4000 متر است، هنوز لاشه هواپیما پیدا نشده است.

وی با تاکید بر این‌که باید سیستم ELT این هواپیما فعال می‌شد، افزود: این سیستم بلافاصله پس از برخورد با مانع بایستی فعال می‌شد تا موقعیت جغرافیایی هواپیمای را ارسال می‌کرد، اما سیستم مذکور عمل نکرده و هیچ سگنالی را تا الان ارسال نکرده است.

علوی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود سیستم مذکور در هواپیمای آسمان فعال نبوده است، تصریح کرد: بعید می‌دانم چنین مسئله‌ای اتفاق اتفاده باشد، این موضوع با جان انسان‌ها ارتباط دارد و نمی‌توان با این مسئله بازی کرد. احتمالا این سیستم از کار افتاده یا حساسیت آن کم شده است. این موضوع در کمیسیون عمران مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با بیان این‌که خیلی از مسائل سقوط هواپیمای ای تی آر در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، افزود: با توجه به شرایط جوی منطقه، دید بسیار کم و فشار ابرهای متراکم نباید پرواز با این هواپیما انجام می‌شد.

آخوند، وزیر راه و شهرسازی به یاسوج پرواز کرد

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی صبح امروز جهت بررسی آخرین وضعیت سانحه هواپیمای شرکت آسمان عازم یاسوج شد.



اختصاص دو پرواز برای یافتن اجساد مسافران هواپیما

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور در ارتباط با آخرین اقدامات صورت گرفته برای کمک به حادثه‌دیگان سقوط هواپیما به فارس گفت: اورژانس هوایی یاسوج جهت جست‌وجو در کوه‌های پادنا و سیسخت به پرواز درامد و هم اکنون در مرکز eoc آماده باش کامل وجود دارد.

وی افزود: دو پرواز اورژانس هوایی یاسوج و گچساران در ساعت 7 و10 دقیقه صبح امروز جهت جست‌وجوی اجساد مسافرین هواپیمای تهران به یاسوج اختصاص یافت وبه سمت کوه‌های پادنا و دنا اعزام شدند. تلاش امدادرسان اورژانس هوایی کهگیلویه وبویراحمد همچنان جهت جستجو ادامه دارد.

خالدی گفت: پرواز بالگردهای این سازمان بر فراز رشته کوه‌های دنا با روشن شدن هوا آغاز شده، اما توده‌های سنگین و پرفشار در ارتفاعات باعث کاهش دید عمودی و افقی شده است.

رصد سه نقطه احتمالی برای وقوع حادثه و پرواز پهبادها

محمدسعید شرفی، مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی به فارس گفت:‌ از شب گذشته در 10 منطقه مستقر شده‌ایم و 3 تیم جست‌وجوی «سازمان هواپیمایی کشوری»، «شرکت فرودگاه‌ها» و «شرکت آسمان» عملیات جست‌وجو را انجام می‌دهند.

وی که در منطقه وقوع حادثه مستقر ‌است، افزود: تا ساعت 5 صبح امروز منطقه را رصد کردیم و به 3 گزینه رسیدیم؛ از ساعت 6 صبح با حرکت پهپادها و همچنین جست‌وجوی 200 نفر از کوهنوردان در مناطق اطراف عملیات جست‌وجو آغاز شده است. همچنین از یاسوج و شیراز هلی‌کوپترهای جست‌وجو حرکت کردند و در حال حاضر در حال رصد هوایی منطقه هستند.

مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی بیان کرد:‌ طبق اطلاعات هواشناسی تا ساعت 12 امروز هوا در منطقه مناسب است و امکان جست‌وجو وجود دارد و از ساعت 12 مجدداً به علت بارش‌ها و مه امکان جست‌وجو کمتر می‌شود. عملیات جست‌وجو از ساعت 5 صبح آغاز شده است و تا همین الان پهپادها در ارتفاعات پایین و تیم هوانوردی و هلی‌کوپتری در ارتفاعات بالا در حال جست‌وجو هستند.

وی اظهار داشت: در شرایط نامساعد جوی اگر امکان جست‌وجو از طریق کوهنوردان و هلی‌کوپترها فراهم نبود فقط پهپادها عملیات جست‌وجو را انجام می‌دهند؛ اما هنوز هیچ یک از تیم‌های زمینی، هلی‌کوپتری و پهپادی در ارتباط با اینکه اثری از لاشه هواپیما یافته باشند به ما اعلام نکرده‌اند.

اعزام تیم‌های دی‌وی‌آی به منطقه سقوط هواپیما

سردار محمدرضا مقیمی، رئیس پلیس آگاهی ناجا به فارس گفت: دو اکیپ تیم های دی وی آی برای شناسایی اجساد قربانیان به محل اعزام شدند. تیم های کمکی تشخیص هویت پلیس آگاهی ناجا در آماده باش کامل به سر می‌برند.

وی افزود: دو اکیپ تیم های دی وی آی استان اصفهان در همان ساعات اولیه همانند سایر سازمان ها به منطقه حادثه اعزام شدند و همچنین تیم های دی وی آی استان های چهار محال و بختیاری، اصفهان و فارس در آماده باش کامل هستند.



بازخوانی ۲۴ ساعته جعبه سیاه هواپیما

علیرضا منظری، معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری به تسنیم گفت:‌ ELT سیستمی است که به ماهوار نصب می‌شود و سیگنال‌هایی که از آن ساطع می‌شود به ماهواره ارسال شده و محل وقوع سانحه را نشان می‌دهد. حالا این‌که این هواپیما چرا نمی‌تواند سیگنال‌های ELT را ارسال کند، باید هواپیما را پیدا کرده و آنرا ببینند و بگویند علت چیست.

وی افزود: آن چیزی که مشخص می‌کند چه اتفاقی برای هواپیما روی داده، اطلاعات جعبه سیاه و موقعیت سقوط هواپیماست. کارشناسان فنی زمانیکه موقعیت افتادن هواپیما را ببیند می‌تواند درباره این‌که چه اتفاقی برای هواپیما افتاده، اظهارنظر کنند.

منظری تاکید کرد:‌ اظهارنظرها درباره دلایل سقوط هواپیمای ATR فرضیات اشخاص بوده و کارشناسی نیست. ارتباط رادیویی که هم‌اکنون ثبت شده این بوده که هواپیما در آن نقطه طبق دستورالعمل ارتفاع را تغییر می‌داد، اطلاع داده است و مرکز کنترل این اجازه را داده است.

وی بیان کرد:‌ اطلاعات جعبه سیاه نشان می‌دهد چه اتفاقی قبل از وقوع حادثه روی داده است، اگر جعبه سیاه پیدا شود ظرف 24 ساعت قابل خواندن است. اگر هواپیما مستقیم سقوط کرده باشد اجزای هواپیما راحتر پیدا می‌شود اما اگر هواپیما به کوه برخورد کرده باشد پیدا کردن قطعات و جعبه سیاه آن مقداری مشکل است.

چه کسی و چگونه فهمیده که همه سرنشینان جان باخته‌اند؟!

ساعات زیادی از تایید خبر سقوط هواپیمای تهران-یاسوج می‌گذرد اما هنوز کسی نتوانسته خود را به محل حادثه برساند. وضعیتی که به گفته مسئولان ناشی از شرایط بد جوی در محل حادثه است و البته مشکلاتی مانند فقدان بالگردهای دید در شب هم به کمک آن آمده است.

اما وقتی هنوز کسی نتوانسته به محل حادثه برسد و لاشه هواپیما و پیرامون آن را بررسی نماید، از کجا متوجه شده‌اند که تمامی سرنشینان هواپیما جان باخته‌اند؟ آیا می‌شود گفت چون برخورد سهمگین بوده و در ارتفاعات سرد رقم خورده و...، پس حتما همه سرنشینان جان باخته‌اند؟ اگر آن احتمال های ضعیف رخ داده باشد و کسی جان به در برده باشد چه؟ آیا یاس و نومیدی بر همه مان مستولی شده که حتی کورسوی امیدی به بقای هیچ کدام از سرنشینان هواپیمای سقوط کرده نداریم یا موضوعی ناگفته، مسئولان را به این اطمینان رسانده است؟!


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها