به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا، بر اساس آمارهای رسمی سازمان راهداری چند ده هزار خودروی فرسوده در
ناوگان باری و مسافری جادهای کشور همچنان در حال تردد هستند که در کنار
آلودگی محیط زیست تاثیر قابل توجهی نیز بر بالا رفتن مصرف سوخت دارند.
در
این فضا دولت یازدهم از ماههای ابتدایی فعالیت خود اعلام کرد که به دنبال
اجرایی کردن سیاستی است که در دل آن با حمایت از صاحبان خودروهای فرسوده،
فرایند نوسازی با سرعت و قدرت دنبال شود. اما با وجود گذشت چند سال از
آغاز این فرایند هنوز بخش قابل توجهی از کار اجرایی نشده است.
در
این رابطه رییس سازمان راهداری بارها اعلام کرده که نرخ تمام شده
اتوبوسهای نو با تسهیلاتی که از سوی بانکها به رانندهها پرداخت میشوند
فاصلهای قابل توجه دارد و از این رو بسیاری از صاحبان این خودروها برای
نوسازی ماشین هایشان نیاز به آورده چندصد میلیونی خواهند داشت، موضوعی که
صحبتهای جدید رییس جمهوری نشان از آن دارد که دولت برای حل آن برنامه
ریزیهایی را آغاز کرده است.
روحانی در صحبتهای امروز خود گفته که
باید دستگاههای مختلف از جمله وزارت راه و شهرسازی، وزارت نفت و وزارت
صنعت برنامه ریزیهایی را انجام دهند تا تردد خودروهایی که عمر آنها بعضا
به ۷۰ سال نیز میرسد متوقف شود.
رییس جمهوری برای حل این مشکل بار
دیگر به سراغ منابع حاصل از صرفه جویی در مصرف سوخته رفته و گفته وزارت
نفت میتواند با تزریق این منابع جدید به فرایند نوسازی ناوگان نیمی از
منابع مالی لازم برای نوسازی هر خودرو را پرداخت کند.
هرچند رییس
جمهوری اعلام نکرده که این فرایند از چه زمانی و با چه ساز وکاری کلید
خواهد خورد و البته فرایند باز پرداخت این تسهیلات چگونه برنامه ریزی
میشود، اما به نظر میرسد با اهمیتی که این موضوع نزد دولت پیدا کرده
احتمالا نوسازی روزهای تازهای پیش روی خود خواهد دید. روحانی گفته که
دولت دوازدهم با قدرت بیشتری نسبت به قبل نوسازی را دنبال میکند و همین
امر راه را بر خداحافظی با هزاران خودروی دودساز فعال در جادههای ایران
باز خواهد کرد.