کد خبر: ۴۳۷۳۶
زمان انتشار: ۲۰:۳۱     ۱۶ اسفند ۱۳۹۰
در خصوص كشيده شدن انتخابات مجلس به مرحله دوم تحليل هاي مختلفي صورت مي گيرد اما بايد ديد، رفتار مردم ايران كه هميشه نشان داده اند با تحليل هاي رايج قابل پيش بيني نيست در اين برهه به چه صورت خواهد بود.
«خبرگزاري دانشجو»؛ نتايج نهايي اعلام شده انتخابات مجلس در حوزه انتخابيه تهران حاكي از آن است كه در ميان پنج نفر اول، سه نفر از كانديداهاي مشترك جبهه پايداري و جبهه متحد، يك نفر از جبهه پايداري و يك نفر از جبهه متحد حضور دارد.

این در حالی است که در میان 50 نفر بعدي كه به دور دوم راه يافته‌اند، دو نفر از كانديداهاي مشترك جبهه پايداري و جبهه متحد، 22 نفر از جبهه پايداري، 21 نفر از جبهه متحد، دو نفر از لیست منتقدين دولت، دو نفر از ليست خانه كارگر و يك نفر از ليست حاميان ولايت حضور دارند.
 
آنچه هميشه مهم بوده نحوه چيدمان مجلس آينده است؛ مجلسي كه بين طيف هاي اصولگرا، اصلاح طلب و منتقد و متحد دولت مي چرخد.
 
با مروري در برنامه هاي تبليغي جبهه ها، تلاش بسيار حاميان اين طيف ها خواهيم ديد كه به احتمال زياد در مرحله دوم دو چندان خواهد شد. طي دوماه پيش شاهد انتشار بيانيه ها، شب نامه ها و برگزاري جلسات خصوصي و غير خصوصي براي تبليغ كانديداها توسط اقشار مختلف بوديم.
 
به هر حال انتخابات به مرحله دوم كشيده شد و رقابت ها براي كسب 25 كرسي انتخاباتي شهر تهران ادامه خواهد داشت.
 
امري كه به تجربه و از طريق استقراء در انتخابات هاي كشورمان به اثبات رسيده اين است كه در دور دوم اين انتخابات ها، با يك درصدي از كاهش مشاركت روبرو هستيم كه مي تواند از عوامل مختلفي نشات بگيرد كه مجال بحث آن در اينجا نيست.
 
با در نظر گرفتن اين پيش فرض در خصوص انتخابات مرحله دوم مجلس دو دسته تحليل مطرح مي شود.
 
دسته اول اين تحليل ها معتقدند به دليل اينكه جبهه پايداري از هواداران جوان و متعصب برخوردار است، اين هواداران قطعا جزء آن دسته از راي دهندگاني نخواهند بود كه در دور دوم انتخابات ريزش كنند و احتمالا جز درصد كاهش مشاركت دور دوم انتخابات محسوب شوند و نامزدهاي راه يافته اين جبهه به مرحله دوم انتخابات مجلس مي توانند گوي سبقت را از ساير رقباي خود بربايند و وارد مجلس نهم شوراي اسلامي شوند.
 
در دسته ديگر تحليل ها؛ برخلاف تحليل هاي قبلي، حاكي از اين است كه به دليل اختلاف نظر و اختلاف سليقه اي كه بين نمايندگان منتقدان دولت و همچنين اصلاح طلبان با جبهه پايداري و كانديداهاي آن وجود دارد، اين امر محتمل خواهد بود كه آراي سه طيف جبهه متحد، منتقدان دولت و اصلاح طلبان بر روي هم سر ريز شود و موجب عدم ورود كانديداهاي جبهه پايداري به مجلس آينده شوند.
 
در هر حال هنوز دو ماه تا دور دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي باقي است و مردم ايران هميشه نشان دادند كه رفتارشان با تحليل هاي رايج قابل پيش بيني نيست و بايد ماند و ديد كه در عمل مردم در اين انتخابات چگونه عمل خواهند كرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
didi
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۱۰ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۰
۰
۱
باسمه تعالی
یک نظر هم وجود داره که میگه تجربه نشون داده همیشه دور دوم های انتخابات بروبچه های کف خیابونی و حزب اللهی میان شرکت می کنن و بقیه طیف ها کمتر هستن. از اونجایی هم که این طیف غالبا طرفدار پایداری اند احتمالا رای پایداری بیشتر باشه!
ان شاالله
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها