سرویس دین و اندیشه پایگاه 598/ هادی چیت ساز؛ کسی را ندیدم که دغدغه دین داری و مذهب داشته باشد و با شنیدن این خبر آشفته نشود. دیروز، در موزه حرم حضرت معصومه (س)، از قرآنی به شکل و شمایل کشتی سه متری، با 70 کیلو طلا، توسط علمای دینی رونمایی شد.
تعجب آور آن است که برخی افراد منتسب به دین و قرآن و صاحب اعتبار و شخصیتهای حقوقی دینی از قرآنهای طلائی تجلیل میکنند. کسانی که سالها در مقدسترین تریبونها چون نماز جمعه و حرم ائمه (ع)، از سادگی و زهد سخن گفتهاند. اما امروز با کشتی قرآنی عکس میگیرند.
چرا عدهای به اسم هنر، به خود اجازه میدهند با آبروی قرآن در جامعه بازی کنند؟ خداوند متعال بارها در قرآن، زندگی تجمل گرایانه را میکوبد. از قارون اسم میآورد که کاخهای طلائی داشت. مظلومیت بزرگ قرآن آن است که قرآنی که بارها بر سر طلا میکوبد، امروز طلا کوب شده است. کدام دلیل عقل و نقلی، به این کار مجوز میدهد؟ کدام منطق و برهانی میگوید قرآن را زر بندند تا به آن بر دیگران مباحات کنند؟
تجلیل از اشرافیت و تجمل گرایی، ضد سادگی است. اصل پسندیدن این فعالیت، نشان از افق تجمل در تفکر تجلیل کننده دارد. خواه تجلیل کننده ساده زیست باشد، یا تجمل گرا برداشت مردم این است که اگر ساده زیست هم باشد، ریاکار است.
به راستی، قرآن مطلا، چه بر فلز باشد و در کنج موزه، چه در گنجینهای باشد در موزه، و چه کشتی مصباح باشد در موزه حرم، چه ارمغانی دارد جز بدبینی و روی گردانی مردم از دین؟ آن هم در ایامی که مردم به شدت درگیر مشکلات اقتصادی هستند و کاسه صبرشان سر ریز شده.
کنفرانس وحدت، شعار اسلام است. از چه رو، این مراسم ارزشی به ضد ارزش تبدیل می¬شود؟ آیا به این فکر نکردند که مردم جهان چه خواهند گفت وقتی بشنوند، مسلمانان قرآن را کشتی طلائی میکنند و در موزه نگاه میدارند. آیا این ضد تبلیغ دین نیست. جای آنکه نزد مسلمانان و مردم جهان، قرآن را تعظیم کنیم، آن را تحقیر کردیم؛ چه عظمت قرآن به محتوای آن است نه به طلا و خطش. تکریم قران به معنویت آن است، و با مادیات نجس نمیشود. اگر توان آن نداریم که تعظیم و تکریم کنیم، حداقل حرمت نگه داریم و تحقیر نکنیم.
*هادی چیت ساز