کد خبر: ۴۳۶۳۳
زمان انتشار: ۱۶:۴۹     ۱۶ اسفند ۱۳۹۰

سرویس بین الملل 598/ آمریكا حدود دویست هزار مأمور مخفى،شمار زیادى ماهواره‏هاى جاسوسى و بانك‏هاى اطلاعاتى عظیمى را در اختیار دارد. این كشور، هم چنین كامپیوترهاى مجهز به نرم‏افزارهاى تجزیه و تحلیل دارد كه هر ساله صدهزار ره‏گیرى اطلاعاتى از انواع مختلف را مورد بررسى قرار مى‏دهند.شنود دایم ارتباطات از راه دور در سراسر جهان موبایل، فكس،اى.میل و ارتباطات انفورماتیك و هم چنین دریافت و تحلیل تصاویر ماهواره‏اى، در حوزه وظایف سازمان امنیت ملى‏آمریكا (NSA) است.

این آژانس كه مقر آن در فورت مید قرار دارد ،صد هزار نفر را در استخدام خودش دارد كه این افراد در مراكز مختلف در آمریكا وایستگاه‏هاى شنود مستقر در خارج، به كار مشغول‏اند، آژانس امنیت ملى حدود 95% ارتباطات از راه دور را در سراسر جهان تحت كنترل دارد. این حجم عظیم‏اطلاعات به وسیله ابركامپیوترهاى مجهز به نرم‏افزارهاى تجزیه و تحلیل، مورد بررسى دقیق قرار مى‏گیرد.

اینترنت، تحت كنترل شدید
بى‏شك ارتباطات افراد بر روى شبكه اینترنت، تحت كنترل شدید قرار دارد، كاملاً محتمل است آژانس امنیت ملى ایالات متحده با توجه به محتواى ارتباطات روى شبكه، هر لحظه‏آن‏ها را كنترل كند، میهن‏پرستى آمریكایى به گونه‏اى است كه همه شركت‏هاى ارایه دهنده خدمات اینترنتى كه اكثرشان آمریكایى هستند به آژانس امنیت ملى كشورشان اجازه مى‏دهند، داده‏هاى مشتریان‏شان را كنترل كند.

مدتى است كه به طور مداوم این نجوا به گوش مى‏رسد كه شركت عظیم كامپیوترى مایكروسافت پیوند نزدیكى با آژانس امنیت ملى آمریكا دارد،البته این همكارى‏ها در چارچوب‏عملیات شنود و ره‏گیرى انجام مى‏شود. باید بگوییم تنها، آژانس امنیت ملى آمریكا اینترنت را تحت كنترل ندارد، بلكه تقریباً تمام سازمان‏هاى اطلاعاتى آمریكا سرویس‏هاى ره‏گیرى وكنترل خاص خودشان را در مورد اینترنت دارا هستند، این موضوع از CIA تا حتى سرویس اطلاعاتى نیروى دریایى آمریكا را شامل مى‏شود.

رسوایى اشلون
در سپتامبر 1998، نمایندگان پارلمان اروپا در گزارشى شدیداللحن، شنود سیستماتیك ارتباطات مخابراتى در كشورهاى اتحادیه اروپا به وسیله آمریكا را افشا كردند و رسماً ازواشنگتن توضیح خواستند، این تقاضا تاكنون پاسخى نیافته است. دقیقاً قبل از پارلمان اروپا، یعنى در ماه‏هاى آوریل، مه و ژوئیه همان سال، سه تن از نمایندگان مجلس ملى فرانسه به‏نام‏هاى ژرژ سار، رونه آندره و ژان دوگل در مجلس پرسش‏هایى از دولت فرانسه درباره یك سیستم شنود اطلاعاتى جهانى مطرح كردند. نمایندگان عضو پارلمان اروپا مى‏گویند قبل ازانتشار كتابى به وسیله یك محقق نیوزیلندى، از وجود چنین سیستمى باخبر نبوده‏اند.

این كتاب كه قدرت مخفى (Secret Power) نام دارد در سال 1996 به وسیله نیگى هاگرمنتشر شده است. در این كتاب، هاگر به طور جزیى از همكارى مخفى بین آمریكایى‏ها و انگلیسى‏ها در چارچوب پیمان یوكوزا پرده بر مى‏دارد. دیگر اعضاى این پیمان را كانادا،استرالیا و نیوزیلند تشكیل مى‏دهند. مطبوعات از این ماجرا باخبر مى‏شوند. هفته‏نامه كوریه انترناسیونال و به دنبال آن هفته نامه نوول ابسرواتور روى جلدشان را به پرونده‏هاى‏شنودهاى جهانى آمریكا اختصاص مى‏دهند. رسانه‏هاى صوتى و تصویرى فرانسه، فیلمى ویدیویى، از ایستگاه دریافت اطلاعات منویث هیل در انگلستان پخش مى‏كنند. به سرعت‏ترس در فرانسه حاكم مى‏شود. دیگر هیچ تماس تلفنى، فكس یا ایمیلى بدون فكر كردن به آژانس امنیت ملى آمریكا برقرار نمى‏شود. همگان از خودشان مى‏پرسند: آیا من یكى ازكلمات كلیدى را كه روزنامه‏ها نوشتند، در مكالمه‏ام بر زبان آوردم؟ كاربر اینترنت یا مدیر تجارى فلان آژانس تبلیغاتى پرسش‏هایى از این دست را از خودشان مى‏پرسیدند.

شبكه اشیلون براى سرویس‏هاى اطلاعاتى و ضدجاسوسى فرانسه كاملاً شناخته شده است. حتى سرویس‏هاى ویژه فرانسوى در چارچوب قراردادهاى همكارى اطلاعاتى بین‏سرویس‏هاى غربى، از خدمات شبكه اشلون نیز بهره‏مند شده‏اند.

پرسش این جاست كه علت وجودى سیستم اشلون چیست و چرا به یكباره وجود این سیستم تا این اندازه اهمیت یافت؟ برخلاف تصور، پاسخ این پرسش چندان مشكل نیست.ایالات متحده با ایجاد این سیستم، در پى حفظ رهبرى و برترى جهانى‏اش در تمام زمینه‏ها است. فرانسه نیز با سیستم اشیلون خودش، مى‏خواهد استقلال و حاكمیت‏اش را حفظ كند،در مقام مقایسه باید اضافه كرد كه ایالات متحده، میلیاردها دلار در عرصه تكنولوژى فضایى هزینه مى‏كند و فرانسه نیز در مقابل از دانش فنى عالى و شناخته شده‏اى، در زمینه پرتاب‏موشك به فضا بهره مى‏برد و بالاخره این كه هر دو كشور مى‏خواهند هواپیماهاى جنگى و غیرجنگى‏شان را به تمام جهان بفروشند. پس هر دو به سیستم اشلون نیاز دارند.

هفته‏نامه فرانسوى نوول ابسرواتور موفق شده است مصاحبه‏اى با ویلیام اودم، رئیس سابق آژانس امنیت ملى آمریكا در زمان ریاست جمهورى رونالد ریگان، داشته باشد. اودم در این‏گفت‏وگو در پاسخ به اتهام‏هایى كه فرانسویان علیه آمریكایى‏ها درباره شنود متحدان ‏شان مطرح مى‏كنند، با وقاحت و لحنى تحقیرآمیز مى‏گوید: بى‏شك چنین عملیاتى وجود دارد. اماخوب كه چه؟ رسوایى ماجرا كجاست؟ همه دنیا سعى مى‏كنند جاسوسى كنند و شما فرانسوى‏ها جلوتر از همه. اما شما خودتان را در گوشه‏اى پنهان كرده‏اید. ما قراردادهایى باانگلستان و كشورهاى مشترك‏المنافع و هم چنین، ابزار و امكانات قابل توجهى داریم. شما باید سال‏ها تلاش كنید و میلیاردها دلار هزینه كنید تا به سطح ما برسید.

محدودیت‏هاى آژانس امنیت ملى آمریكا
آژانس‏هاى اطلاعاتى آمریكا با وجود در اختیار داشتن ابزار فنى، مالى و انسانى فوق‏العاده، باز هم نمى‏توانند همه چیز را ببینند و شنود كنند. هم چنین فراوانى بیش از حد اطلاعات،مانع بررسى دقیق آن‏ها مى‏شود، شمار اطلاعات خیلى مهمى كه از دید و شنود ماشین جاسوسى عظیم آمریكا پنهان مى‏ماند نیز كم نیست، تا جایى كه مردان اطلاعاتى آمریكا از اطلاعات گول زننده صحبت مى‏كنند.

آژانس امنیت ملى آمریكا نتوانسته است حوادث و وقایع مهمى مثل سوءقصدهاى پیاپى علیه سفارت‏خانه‏هاى آمریكا در آفریقا، عملیات آزمایش هسته‏اى هند و شلیك موشك‏بالستیك كره شمالى بر فراز ژاپن را ره‏گیرى كند، و البته دلایل آن نیز چنین است:
هند تمام كابل‏هاى ارتباطى حساس را زیر زمین دفن كرده بود، كره شمالى كارخانه‏هاى نظامى‏اش رازیر زمین ساخته، و در آفریقا كامپیوترهاى متصل به اینترنت هنوز خیلى كمتر از تلفن است.

در فورت مید، تحلیل‏گران عكس‏هاى ماهواره‏اى كاملاً به خشم مى‏آیند. آن‏ها با همه قدرت‏شان و به ویژه با وجود در اختیار داشتن قوى‏ترین و كارآمدترین كامپیوترها، باز هم از رقابت‏با انسان در یك زمینه بسیار مشكل كه بخشى از وجود آدمى است، ناتوان‏اند: هوش و فراست. آن‏ها متوجه مى‏شوند كه ابزارهاى انسانى نیز با تمام كارایى و اهمیت‏شان بالاخره ظرفیت‏محدودى دارند. مهم‏ترین خطرى كه كارآیى آژانس امنیت ملى را تهدید مى‏كند، گرفتار شدن در دام كلیشه‏ها و سكون است. در فورت مید، سالانه هزاران تن كاغذ خمیر مى‏شود. واین همه ماجرا نیست: پیشرفت و فراگیرى ابزارهاى رمزگذارى در سراسر جهان، به شكل قابل توجهى، مانع مطالعه اطلاعات جمع‏آورى شده از سوى آژانس امنیت ملى شده است.مثل تمام سرویس‏هاى اطلاعاتى جهان، این آژانس نیز حجم زیادى از پیام‏هاى رمزگشایى نشده را حفظ مى‏كند، به امید این كه روزى بتواند این پیام‏ها را رمزگشایى كند یا این كه روزى‏دستگاهى پیش‏رفته‏تر براى این اقدام ساخته شود، اما وقتى این روز فرا رسید و آن پیام‏ها هم رمزگشایى شد، آیا در جوامع جهانى شده امروز كه سرعت حرف اول است، چنین‏اطلاعاتى دیگر بى‏فایده نخواهند بود؟

دقیقاً به همین دلیل است كه آژانس امنیت ملى آمریكا، بى‏وقفه در پى آن است كه كدهاى ویژه برنامه‏هاى رمزگذارى شده را در اختیار داشته باشد. حتى براى این منظور، خود آژانس‏امنیت ملى به تأسیس شركت‏هاى سازنده دستگاه‏هاى رمزگذارى براى رقابت در این بازار اقدام كرده است. هم چنین آژانس براى رسیدن به اهدافش در ارتباط نزدیكى با سازندگان‏تلفن‏هاى همراه و ماهواره‏اى قرار مى‏گیرد. روابط آژانس امنیت ملى با بخش خصوصى، گاه خیلى گرم و صمیمانه است. به عنوان مثال، همگان مى‏دانند كه دفتر مشاوره‏اى بسیارمعروف "Andersen Cosutting" یكى از متحدین خصوصى ویژه آژانس امنیت ملى آمریكا است. اوایل امسال نیز قراردادى بین آژانس و گروه مشاوره‏اى یاد شده به امضا رسیده‏است كه براساس آن آژانس امنیت ملى در قبال دریافت مشاوره به مدت یك سال، 13/8 میلیون دلار به گروه مشاوران یاد شده مى‏دهد.

آژانس امنیت ملى براى فراگیر كردن استاندارد رمزگذارى خودش در ایالات متحده، به شكلى خستگى‏ناپذیر تلاش و مبارزه كرده است و تا اندازه زیادى، مارك زیمر، برنامه‏نویس‏نرم‏افزار معروف PGPرا تحت فشار قرار داده است. شایع است كه سرویس‏هاى اطلاعاتى آمریكا با دست‏كارى در این نرم‏افزار از آن در راه شنود استفاده مى‏كنند.
 
منبع: سایت  www.bangdad.com
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها