کد خبر: ۴۳۶۱۷
زمان انتشار: ۱۴:۲۰     ۱۶ اسفند ۱۳۹۰
مدير كل دفتر پشتيباني آموزش عالي وزارت علوم با اشاره به وضعيت جمعيتي كشور در 15 سال آينده خبر از كاهش جمعيت 18 تا 24 سال كشور با كاهش 700 تا 800 هزار نفري طي 15 سال آينده داد و گفت: تا سال 94 رشد نزولي براي ورود دانشگاه خواهيم داشت.
مهر، سعيد قديمي صبح امروز در همايش رونمايي از نخستين سند راهبردي توسعه علوم پايه گفت: در 60 سال گذشته جمعيت 18 تا 24 سال كشور كه به دانشگاه مي روند رشد صعودي داشته است. در سي و سه سال گذشته با رشد اين جمعيت همواره دغدغه ورود به دانشگاه را داشته ايم.

وي گفت: در 60 سال گذشته نيز اين جمعيت رشد داشته و در سال 89 تعداد جمعيت ذكر شده به 12.2 ميليون نفر افزايش يافته است.
 
اين مقام مسئول در وزارت علوم با بيان اينكه از سال 89 تا 15 سال آينده شاهد رشد نزولي اين جمعيت خواهيم بود، ادامه داد: در سال 94 سالانه نزديك به 3 ميليون نفر و به طور متوسط 700 تا 800 هزار نفر از اين جمعيت كاهش مي يابد كه فرصتي مناسب براي ارتقاي كيفي آموزش عالي به شمار مي آيد.
 
قديمي در بخش ديگر سخنان خود با اشاره به جمعيت دانشجوياني كه در حوزه علوم پايه تحصيل مي كنند، گفت: حدود 7 درصد از جمعيت 4.2 ميليوني دانشجويي كشور را دانشجويان علوم پايه تشكيل مي دهند اين 7 درصد معادل 250 هزار دانشجوي علوم پايه است. ازميان اين جمعيت 2 درصد در رشته رياضي، 2 درصد در رشته شيمي، 1.5 درصد در رشته فيزيك، 1.5 درصد در رشته علوم زيستي و كمتر از يك درصد در حوزه علوم زميني تحصيل مي كنند.
 
وي با تاكيد بر اينكه 50 درصد از توليدات علمي كشور توسط اين جمعيت 7 درصدي صورت مي گيرد، از برنامه پنجم توسعه به عنوان يك فرصت به منظور تحول بنيادي در آموزش عالي ياد كرد و در ادامه اظهار داشت: در سرفصل آمايش آموزش عالي حدود 6 ماده مكلف به انجام دو تكليف بازنگري سرفصل و تدوين و ارتقاي شاخصهاي كيفي شده است چرا كه جايگاه علوم پايه بسيار برجسته است اما در برنامه پنجم توسعه بحث علوم پايه نسبت به علوم انساني كمتر مورد توجه قرار گرفته است.
 
قديمي با ابراز اميدواري از اينكه اين سندها آموزش عالي را براي برنامه توسعه 6 و 7 حوزه علوم پايه را جانمايي كند، اظهار داشت: بازنگري ماده 18 سند آمايش آموزش عالي مربوط به ظرفيت هايي است كه در برنامه پنجم توسعه فعالانه عمل مي كند.
 
مجري شوراي برنامه ريزي آموزشي وزارت علوم با اشاره به اسناد بالادستي به سه ويژگي متخصصان ايراني اشاره كرد و گفت: به روز بودن دانش متخصصان، ايراني بودن و تربيت بر اساس طرح و بازنگري سرفصل به منظور تربيت اين افراد متخصص از جمله ويژگي متخصصين ايراني است.
 
وي گفت: تصويب سند در شوراي عالي انقلاب فرهنگي از گام هاي بعدي است همچنين ايجاد و تقويت برنامه براي ورود تكاليف وزارت علوم در برنامه هاي ششم و هفتم توسعه آموزش عالي كشور از ديگر اهداف وزارت علوم است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها