همچنین هیوندای اکسنت با افزایش 10 میلیون تومانی با قیمت 107 میلیون تومان به فروش میرسد. این خودرو قبلاً با قیمت 97 میلیون و 900 تومان توسط کارخانه به مشتریان عرضه میشد. جک S3 اتوماتیک نیز با رشد 5 میلیون تومانی به قیمت 78 میلیون رسید.
هفته گذشته نیز در بازه خودروهای صد میلیون تومانی، سراتو محصول سایپا در سایه بی توجهی متولیان بازار و قیمت گذاری خودرو و با عدم تحویل این خودرو توسط شرکت درطول یک هفته ۱۴ میلیون تومان! گرانتر شد که البته پس از انتقادات و رصد فضای مجازی شرکت سایپا مجبور شد قیمت ۱۴ میلیون گرانتر شده این خودرو را به حالت سابق برگرداند. اتفاقی که هیچ واکنشی از سوی سازمان صنعت و شورای رقابت را درپی نداشت!
حرف های متضاد سازمان بازرسی و وزارت صنعت
در
این بین دیروز رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: سازمان بازرسی در بحث گرانی
خودروها ورود کرده است و گرانی خودروی سراتو تا ۱۴ میلیون تومان منتفی
اعلام شد.
قاضی سراج در رابطه با عملکرد و اقدامات سازمان بازرسی در بحث
گرانی خودروها از ورود این سازمان به این موضوع خبر داد و اظهارکرد:
مسئولان خودروسازیهای داخلی را در این زمینه خواسته ایم و گروههای سازمان
بازرسی مستقر و در حال بررسی هستند. وی با بیان اینکه گرانی خودرو سراتو
تا ۱۴ میلیون منتفی شد.
اما دیشب وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: موضوع گرانی خودرو
داخلی کذب محض است و انتشار خبری درباره اینکه ورود سازمان بازرسی مانع از
گران شدن خودرو شده نیز تکذیب می شود. بر اساس اعلام این وزارتخانه،
خودداری از گران شدن خودرو نقدی داخلی در شرکت خودرو سازی سایپا، یک تصمیم
داخلی بوده است و در یک فرآیند قانونی انجام شده است. وزارت صنعت، معدن و
تجارت همچنین هر گونه تصمیمی برای گران شدن خودرو داخلی را رد کرد.
ورود کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به موضوع گرانی خودرو
البته
علی رغم ادعای وزارت صنعت، دو روز قبل نیز نایبرئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس
از ورود این کمیسیون به موضوع گرانی خودرو خبرداد. محمدرضا امیرحسنخانی
نماینده مردم طبس در مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون اصل ۹۰ رسیدگی به
موضوع گرانی خودروهای داخلی و بحث ایمنی خودروهای تولید داخل را در دستور
کار خود قرار داده و این موضوع در کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ در حال
بررسی است.
امیرحسنخانی خاطرنشان کرد: ما در حالی در کشور شاهد افزایش قیمت
خودروهای داخلی هستیم که ایمنی و کیفیت آنها تغییری نمیکند و کار باید به
گونهای باشد که ما شاهد افزایش کیفیت و ایمنی خودروهای داخلی متناسب با
افزایش قیمت آنها باشیم. وی افزود: موضوع دیگری که در این پرونده مطرح
میشود بحث ممنوعیت واردات خودروهای خارجی است که این مسئله به افزایش قیمت
خودروهای داخلی و حتی خارجی کمک کرده است.
به گزارش الف، اواخر مرداد ماه وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش
واردات تمام خودروهای سواری را متوقف کرد. به این ترتیب از آن زمان واردات
خودروهای خارجی ممنوع شد.
چند روز قبل میثم رضایی رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو گفت: در
نشست کمیسیون زیربنایی دولت، تعرفه واردات و ضوابط ثبت سفارش خودرو نهایی
شد که بر این اساس سقف ارزش گمرکی خودروها 40 هزار دلار تعیین شده و
تعرفهها نیز در چهار گروه مشخص شدهاند.وی در ادامه اظهار داشت: این ضوابط
و تعرفهها طی چند روز آینده در دولت نهایی و اجرایی خواهد شد و بر این
اساس، سایت ثبت سفارش واردات خودرو نیز تا چند روز دیگر باز میشود. رضایی
توضیح داد: طبق مصوبه کمیسیون زیربنایی دولت، سقف ارزش گمرکی خودروهای
وارداتی 40 هزار دلار تعیین شده و واردات خودروهای با حجم موتور تا 3 هزار
سیسی مجاز است.
البته در شرایطی که حجم خبرهای ضدونقیض درخصوص تصمیم دولت برای افزایش
تعرفه واردات خودرو می باشد اما دولت به جای شفافسازی سکوت اختیار کرده
است، بهنظر میرسد که مجموعه دولت تاکنون به تصمیمی نهایی درباره
دستورالعمل واردات خودرو به کشور دست پیدا نکرده است.