کد خبر: ۴۳۵۲۵
زمان انتشار: ۱۲:۱۲     ۱۶ اسفند ۱۳۹۰
در دنیای دانلود فیلم و سریال، می توان گفت هیچ سایتی بیش از Mediafire مورد رجوع قرار نمی گیرد. دلیل این امر، عدم محدودیت هایی است که این سایت دانلود، در اختیار کاربران می گذارند تا به راحت ترین شکل دانلود کنند. امروزه تقریباً تمام سایت های دانلود فیلم و سریال، این فایلها را در این سایت قرار می دهند.در چند روز گذشته، کمیته فیلترینگ در اقدامی جسورانه، منشاء فساد، یعنی خود سایت Mediafire را فیلتر کرد و با این کار، قصد داشت عملاً قسمت اعظمی از کارایی کل سایتهای دانلود فیلم و سریال را مختل کند. اما به نظر می رسد عدم تأمل کافی بر این کار، تبعات سهمگین تری را به همراه خواهد داشت که به آن اشاره می کنیم.

سرویس نقد رسانه پایگاه 598/ مشکل فرهنگی ای که حدوداً با شروع پخش سریال های کره ای و سپس سریال  Lostو فرار از زندان و 24 گریبانگیر جامعه ما شد، رونق «سریال بینی» بود. پس از آمدن سی دی ها و دی وی دی های سریالهای کره ای که از سیما درحال پخش بود، به مرور سریالهای هالیوودی نیز جای خود را هم در بازار ایران و هم در سایت های دانلود فیلم باز کردند.

در چشم بر هم زدنی، سریالهای 5 فصلی و 10 فصلی هالیوودی در دسترس آسان جامعه قرار گرفت و شاید کمتر جوانی باقی ماند که مشغول آنها نشده باشد. چنین فراگیری ای، البته ناگزیر بود و شاید نتوان مسئولین را مقصر آن دانست. البته مدتی فیلترینگ سایتهای دانلود فیلم و سریال اوج گرفت، اما از طرفی آن فراگیری به قدری گسترده بود که هر سایت به محض فیلتر شدن، با تغییر مختصری در آدرس (که برای کاربران قابل حدس بود) سایت خود را مجدداً بالا می آورد. از طرف دیگر، سرویس های عبور از فیلترینگ نیز روز به روز تنوع و تکثر و گسترش سریعی می یافت. حتی پایین آوردن سرعت یکی از این سرویس ها نیز نتوانست جلوی ظهور سرویس دوم را بگیرد.

در دنیای دانلود فیلم و سریال، می توان گفت هیچ سایتی بیش از Mediafire مورد رجوع قرار نمی گیرد. دلیل این امر، عدم محدودیت هایی است که این سایت دانلود، در اختیار کاربران می گذارند تا به راحت ترین شکل دانلود کنند. امروزه تقریباً تمام سایت های دانلود فیلم و سریال، این فایلها را در این سایت قرار می دهند.

در چند روز گذشته، کمیته فیلترینگ در اقدامی جسورانه، منشاء فساد، یعنی خود سایت Mediafire را فیلتر کرد و با این کار، قصد داشت عملاً قسمت اعظمی از کارایی کل سایتهای دانلود فیلم و سریال را مختل کند. اما به نظر می رسد عدم تأمل کافی بر این کار، تبعات سهمگین تری را به همراه خواهد داشت که به آن اشاره می کنیم.

اصولاً «سریال بینی» یک نوع اعتیاد است؛ کسی که شروع به دیدن سریالی، آن هم سریالهای جذاب هالیوودی می کند، مانند معتادی می شود که حاضر است هرکاری بکند تا در موقع معین، مواد مورد نظر خود را استعمال کند. یک سریال بین، وقتی قسمت جدید سریال مورد علاقه اش آپلود می شود، حاضر است به هر قیمتی شده آن را دانلود و تماشا کند. البته شاید تصور چنین اعتیادآوری برای مخاطبی که تاکنون گرفتار سریال های هالیوودی نشده دشوار باشد و نتواند آن را با نمونه ای ایرانی تطبیق دهد. اما فی الواقع همینگونه است.

بر این اساس، به نظر می رسد فیلترینگ Mediafire نه تنها موجب کمتر شدن دانلودها نخواهد شد، بلکه دو خطر جدی را در پی خواهد داشت. خطر اول، بالا رفتن تقاضا برای سرویس های عبور از فیلترینگ است که این واقعیت را پس از فیلترینگ Mediafire به وضوح می توان دید. (به دلیل جلوگیری از ترویج، از ارائه شواهد معذوریم)

اما پیامد دومی که این فیلترینگ دارد، بالاتر رفتن مراجعات به سرویس های دانلود پولی می باشد. معمولاً سایت ها هر فیلم و سریال را حداقل در دو سرور آپلود می کنند. یکی Mediafire و دیگری سرور سایت خودشان که برای استفاده از آن، از مخاطبین خود مبلغ بسیار ناچیزی را دریافت می کنند؛ همچنین سرورهای حتی ایرانی بسیاری که خدماتی تقریباً مانند Mediafire ارائه می کنند و هنوز باز هستند،  مورد استفاده این سایت ها هستند که این فیلترینگ، تنها موجب رونق گرفتن جیب آنها و البته گسترش خدماتشان خواهد شد.

لذا متأسفانه باید گفت این فیلترینگ در نهایت، منجر به دو پیامد خطرناک، یعنی همه گیر شدن سرویس های عبور از فیلترینگ و نیز روانه شدن شاید صدها ملیون تومان به کیسه ی سایت های دانلود فیلم خواهد شد که نتیجتاً شاهد گسترش چشمگیر آنها و رونق گرفتن و رشد قارچی و سریع این تجارت در اینترنت خواهیم بود.

اما راه حل چیست؟ چگونه می توان جوانان و سایر مردم را اقناع کرد که این آثار، مخرب اند و نباید ذهن و قلب خود را با آنها آلوده کرد؟ می توان راه های دم دستی پیشنهاد داد، اما به نظر می رسد تا نظام و خصوصاً حوزه، واقعاً احساس نکند «جامعه دچار مشکل فرهنگی است» هر راه حلی بصورت بی میلانه ای مورد بی توجهی قرار خواهد گرفت. هر وقت حکومت فهمید که جامعه مشکل فرهنگی دارد، آنوقت خودش به دنبال راه حل خواهد گشت و بر روی درمان سرمایه خرج خواهد کرد. منتها گویا تا موقعی که این سیر تباهی فرهنگی، تهدید مستقیمی برای پست یا جیب مسئولی نباشد، کسی بیمار نیست که بی جهت با پرداختن به این مسائل، خود را نزد مردم بی کلاس و عقب مانده جلوه دهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها