تحلیل استراتژیهای محور مقاومت و غرب در تنشهای منطقهای؛
بر این اساس شاخص بهای مصرفکننده کل جهان در سال ۲۰۱۶، نسبت به سال ۲۰۰۰، ۲٫۵ برابر شده، که به معنی ۲٫۵ برابر شدن قیمت کل کالاهای محاسبه شده در این فاصله است.
این گزارش همچنین نشان میدهد این شاخص برای مصرفکننده ایرانی در همین زمان، ۱۲٫۳ برابر شده، که ۵ برابر میانگین جهانی است.
بر همین اساس با این شاخص قیمتها در ایران طی ۱۰ سال گذشته افزایش ۴٫۹ برابری را تجربه کرده که پس از سودان در میان کل کشورهای دنیا در مقام دوم قرار دارد.
این تفاوت به معنی رشد بیملاحظه نقدینگی اقتصاد ایران نسبت به اقتصاد جهانی است. بسیاری از کارشناسان، تعمیق ساز و کارهای ربوی در اقتصاد ایران و عدم توجه به تولید را علت اساسی این مشکل میدانند.