کد خبر: ۴۳۴۹۰۳
زمان انتشار: ۱۵:۰۵     ۱۲ آذر ۱۳۹۶
بر اساس آمار بانک مرکزی، متوسط قیمت سکه تمام طرح جدید از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ معادل ۳۴۸ هزار تومان بوده است. توزیع ۷۹۰۰۰ سکه در آن دوره تقریبا مبلغی معادل ۲۷۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مشرق، غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت در مجلس و عضو فراکسیون مستقلان (طیف نزدیک به لاریجانی و حامی دولت روحانی) درباره رفتارهای احمدی‌نژاد و یارانش طی روزهای اخیر به خبرآنلاین گفته است:

۷۹۰۰۰ سکه در دولت مدعی پاکدستان توزیع شده است؛ آنها جلوی دوربین نان و پنیر می خوردند و پشت دوربین سکه توزیع می کردند و در طول ۸ سال روزی ۲۷ سکه دزدی کرده‌اند این‌ها موضوعاتی است که باید رسیدگی می شد.

هرچند رفتارهای این روزهای احمدی‌نژاد، قابل دفاع نیست، اما اتهامی که این نماینده حامی دولت روحانی به دولت قبل مطرح کرده و در رسانه‌های اصلاح‌طلب و ضدانقلاب منعکس شده، عجیب است.

ادعای توزیع ۷۹۰۰۰ سکه در ۸ سال دولت‌های نهم و دهم، رقم سنگینی را شامل می‌شود که فقط از محل بودجه دولتی قابل تامین است.

بر اساس آمار بانک مرکزی، متوسط قیمت سکه تمام طرح جدید از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ معادل ۳۴۸ هزار تومان بوده است. توزیع ۷۹۰۰۰ سکه در آن دوره تقریبا مبلغی معادل ۲۷۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

اگر به نرخ روز  حساب کنیم (هر سکه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان)، ۷۹۰۰۰ سکه رقمی حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان می‌شود که حدودا معادل سه سال بودجه عمرانی کشور و سه سال یارانه نقدی پرداختی به مردم است.

سال

میانگین قیمت سکه تمام طرح جدید (ریال)

۱۳۸۴

١٠٦٥٨٢٧

۱۳۸۵

١٤٤١٩٦٢

۱۳۸۶

١٧٢٨٧٦٨

۱۳۸۷

٢٠٥٣٩٢٧

۱۳۸۸

٢٤١٥٠٨٠

۱۳۸۹

٣٢٥٠٦٥١

۱۳۹۰

٥٦٧١٣٧٣

۱۳۹۱

١٠٢٠٥٧٣٦

متوسط قیمت سکه در ۸ سال دولت‌های نهم و دهم

٣٤٧٩١٦٦

بدیهی است اگر دولت‌های نهم و دهم ۷۹۰۰۰ سکه توزیع کرده بود حتما وجه آن را باید از بودجه و خزانه برداشت می‌کرد. همانطور که ذکر شد پول لازم برای خرید این تعداد سکه حدود ۲۷۵۰۰ میلیارد تومان محاسبه شده است. اگر چنین پولی از خزانه برداشت شده بود، قطعا دیوان محاسبات که مسئول بررسی تخلفات از بودجه‌های سنواتی است، این تخلف را فاش کرده و به آن رسیدگی کرده بود. خصوصا آن که دیوان محاسبات نشان داده با دولت احمدی‌نژاد شوخی نداشته و کوچک‌ترین تخلفات آن دولت را نیز رسیدگی کرده است.

این سوال از نماینده رشت مطرح است که چطور توزیع ۷۹۰۰۰ سکه تاکنون از سوی دیوان محاسبات و سایر نهادهای نظارتی مورد تایید قرار نگرفته است؟ اگر هم ادعای این نماینده، درست است نهادهای نظارتی باید پاسخ دهند که چرا تاکنون این تخلف را مورد بررسی قرار نداده‌اند و به نرخ روز ۱۱۰ هزار میلیارد تومان پول سکه‌ها را از احمدی‌نژاد مطالبه نکرده‌اند؟

 لازم به ذکر است بر اساس آمارهای بانک مرکزی، میانگین درآمدهای عمومی بودجه دولت در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ برابر با ۴۱.۶ هزار میلیارد تومان و مجموع آن بیش از ۳۳۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

اگر دولت قبل ۷۹۰۰۰ سکه توزیع کرده بود، به معنای آن است که ۸.۲ درصد کل درآمدهای عمومی بودجه سنوات ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ را صرف توزیع این سکه‌ها کرده اما تاکنون دیوان محاسبات متوجه این تخلف نشده است.

سال

درآمدهای عمومی بودجه دولت (میلیارد ریال)

۱۳۸۴

۴۶۴۴۵۶

۱۳۸۵

۲۳۱۱۲۶

۱۳۸۶

۲۹۸۲۰۳

۱۳۸۷

۳۷۹۳۳۹

۱۳۸۸

۴۶۰۷۳۷

۱۳۸۹

۳۸۴۲۸۸

۱۳۹۰

۵۴۴۴۷۰

۱۳۹۱

۵۶۸۲۰۳

میانگین

۴۱۶۳۵۲.۷

مجموع

۳۳۳۰۸۲۲

به نظر می‌رسد اظهارات جعفرزاده، نیازمند توضیحات نهادهای نظارتی است شاید هم فقط ادعاهای نادرست علیه دولت قبل است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۶ - ۱۴ آذر ۱۳۹۶
۰
۰
هرچند رفتارهای این روزهای احمدی‌ نژاد، قابل دفاع نیست!
عزیز دل دقیقا جاش را می تونی مشخص کنی؟ اینکه هیچ کسی نمی تونی جواب قانع کننده ای بهش بدهد و فقط فحش بهش می دند
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها