به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، وزیر راه در همایش بررسی ایمنی راه ها در مجمع جهانی راه یکی از دلایل
افزایش حوادث و تلفات رانندگی را ارزان بودن هزینه سوخت دانست و گفت: حمل و
نقل عمومی با قیمت تمام شده سفر در ایران ارتباط ویژه ای دارد. از آن جایی
که هزینه سفر با خودروی شخصی از تهران تا کرج مقرون به صرفه تر از تردد با
قطار است، به سختی می توان این جمعیت را به حمل و نقل ریلی منتقل کرد. تا
زمانی که کشور ما دومین کشور ارزان سوخت دنیا باشد، حمل و نقل عمومی مزیت
چندانی ندارد.
عباس آخوندی افزود: بین ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار
دستگاه کامیون در ایران داریم که ۲۰ سال است در نوسازی این ناوگان موفق
نبوده ایم. دلیل اش این است که وقتی می توان با سوخت ارزان که ۱۰ درصد قیمت
جهانی سوخت خودروهای سنگین است در جاده های کشور تردد داشت، دیگر دلیلی
برای تغییر خودروی پرمصرف و نوسازی ناوگان وجود ندارد به خصوص این که ۲۰
درصد این تعداد کامیون ها بسیار فرسوده هستند.
وی یکی دیگر از راهکارهای کاهش حوادث را مدیریت هوشمند جاده ها برشمرد و
آن را شامل همه اقدامات اعم از مدیریت سیستم، نصب تجهیزات، نصب دوربین،
سامانه MIM، سامانه های یکپارچه امدادی و غیره دانست و گفت: دست یابی به
این اقدامات، به فرایندهای بزرگ تری همچون ارتقای دانش فنی کاربران سامانه
ها، سرمایه گذاری کلان ریالی، آموزش کادر و سطح هماهنگی ها نیاز دارد.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: روزانه این ۵/۲ میلیون نفر با ۵۵۰ هزار
وسیله نقلیه شهری وارد تهران و عصرها از پایتخت خارج می شوند. اهمیت ایمنی
سفر این تعداد مسافر فارغ از اهمیت کاهش مصرف سوخت و آلایندگی مطرح می شود
که با افزودن این ها، اهمیت موضوع دوچندان می شود. بنابراین چاره ای جز
انتقال تردد عمومی به حمل و نقل ریلی، نداریم.