به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، آموزش و پرورش به دنبال تحول در روشهای آموزشی مدارس است و تلاش
میشود حاکمیت حافظه محوری بر مدارس به خلاقیت تبدیل و جریان صرف آموزش در
مدارس کمرنگ شود و مسائلی همچون تربیت و مهارت مدنظر قرار بگیرد. معیار
انتخاب مدرسه برتر صرفا کسب رتبههای علمی در کنکور و در یک کلام مقیاس
آموزشی نباشد و هر مدرسهای که دانشآموزان را برای زندگی اجتماعی آماده
کند، مورد تقدیر مسئولان و خانوادهها قرار بگیرد.
در این میان کنکور جریان آموزشی حاکم بر مدارس را جهت داده و معلمان کتابهای کمک آموزشی را برای خرید به دانشآموزان توصیه میکنند.
گردش
مالی 845 آموزشگاه آزاد فقط در تهران سالانه 500 میلیارد تومان است،
موسسات کنکور وارد مدارس شده و اقدام به برگزاری آزمون برای دانشآموزان
کنکوری میکنند و سوالی که هنوز بی پاسخ مانده، چرایی ورود موسسات خصوصی به
دوره ابتدایی و درگیر کردن دانشآموزان با آزمون و تست است و باید به این
سوال پاسخ روشنی داده شود، ورود موسسات خصوصی و برگزاری آزمون در مدارس
ابتدایی چه سودی را برای دانشآموزان دارد؟
در روزهای گذشته نیز علی
لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی کنکور را نقد و عنوان کرد: کنکور معضل
جدیدی را در کشور ایجاد کرده است لذا باید اختیاراتی به دانشگاهها داده
شود تا بتوانند افراد فاضل را انتخاب کنند، زمانی تصویب کردیم کنکور
برداشته شود اما سازوکار آن در وزارتخانهها سامان نیافت؛ اگر آقای
نهاوندیان بانی شوند و بروند سازمان سنجش را منحل کنند این مسئله حل
میشود، تا آنها هستند نمیتوانند بگذارند این مشکل حل شود.
در همین
رابطه مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش اظهار کرد: هماکنون
اختلاف نظر ما با سازمان سنجش در این است که 80 درصد ظرفیت پذیرش دانشجو
براساس سوابق تحصیلی و بدون کنکور به رشتهها و دانشگاههایی اختصاص دارد
که جذابیتی برای داوطلبان ندارد.
وی افزود: هم اکنون رقابت اصلی
برای برخی رشتهها و دانشگاههاست که تعدادی محدود و نهایت 10 هزار نفر در
آنها پذیرش میشوند اما کل سیستم آموزشوپرورش و دانشآموزان کشور را به
خاطر این تعداد محدود آسیبپذیر کردهایم.
دبیرکل شورای عالی
آموزشوپرورش گفت: کنکور فقط ذهنیت علمی داوطلبان را میسنجد و سایر
جنبهها از جمله شرایط روحی و روانی لازم برای ورود به یک رشته سنجیده
نمیشود با این وجود اگر باز هم بپذیریم، کنکور بهترین روش برای جذب دانشجو
است حداکثر 10 هزار نفر از آن نفع میبرند.
نوید ادهم تصریح
کرد: سیستم آموزش وپرورش و حتی دبستانهای کشور هماکنون درگیر کنکور
شدهاند و تصور ما این است مافیای کنکور به شدت فعال هستند و اجازه حذف
کنکور را نمیدهد این در حالی است که بسیاری از کارشناسان آموزشی و مسئولان
کشور نارضایتی خود را از این روش پذیرش دانشجو اعلام کردهاند و باید برای
حذف کنکور تحقیق علمی و تلاش لازم انجام شود.