سرویس اندیشه دینی پایگاه 598، «در يك دورهاي ميگفتند «چرا همه را دعوت به اشك ميكنيد؟ آنچه كارساز است علم مبارزه است؛ بايد علم مبارزه را بياموزيد»! امروز نيز برخي ميگويند: «بهجاي اشك بايد عاشورا را تحليل كرد»!
البته كسي منكر اين نيست كه بايد عاشورا را تحليل كرد و با تطبيق آن بر شرايط موجود بتوان از اين وضعیت سخت عبور كرد و به روشني و آگاهي رسيد و با شناخت جبهه حق و باطل به مصونيت رسيد؛ ولي راه اصلي عبور جبهه حق از اين همه شبهه و فتنه و از اين همه تهديد و تطميع، فقط تحليل نيست. بلكه بايد راهي براي ورود به متن حادثه پيدا كرد.
معبر اصلي عبور از فتنهها و شبهههايي كه شيطان در طول تاريخ ايجاد كرده - كه شايد پيچيدهترين آن در دنياي امروز باشد - این دو مسيري است كه با عاشورا باز شده است: يعني اولاً ارتباط عاطفي با عاشورا و اشك بر عاشورا و ديگري زيارت. يعني به لقاء عاشورا و صاحب عاشورا رفتن و عهد خود را با او تجديد كردن كه اين عهدها، همان زيارتنامهها است. اين دو باب، مهمترين راههاي دستيابي به شفاعت نبي اكرم(ص) در عاشورا است. بر اين اساس مهمترين كانونهايي كه ميتوانند رفع شبهه و فتنه كنند، دو كانون هيئت و زيارت است.»
آیت الله سید محمّد مهدی میرباقری، صفر۹۲