به گزارش پایگاه 598، رفتن نزد پزشک غیر هم جنس سوال بسیاری از مخاطبان است در زیر پاسخ علما را جویا میشویم.
آیت الله مکارم شیرازی
مادام که دسترسى به پزشک همجنس است به غیر همجنس مراجعه ننماید، مگر در موارد ضرورت یا جایى که همجنس توانایى کافى ندارد.
سوال: در صورتى که عمل جرّاحى، یا پانسمان، منوط به نظر یا لمس عورت باشد، آیا اولویّت با هم جنس است؟
جواب: همجنس اولویّت دارد.
چنانچه در شهرى هم پزشک زن و هم پزشک مرد باشد، مراجعه بیمار زن به پزشک مرد در دو صورت زیر چه حکمى دارد؟
الف) در صورت تساوى علمى و مهارت تخصّصى دو پزشک (زن و مرد).
جواب: الف) اگر احتیاج به معاینه بدنى و نظر و لمس داشته باشد باید به پزشک زن رجوع کند.
مطابق نظر آیت الله سیستانی پرسش:
گاهی پزشک معالج، لازم میبیند که بخشی از بدن زن نامحرم را باز کند و
احیاناً ممکن است آنجا، از جاهای حساس باشد جز آلت تناسلی آیا باز کردن بدن
نامحرم به هنگام معاینه و یامعالجه جایز است؟
اولاً: با وجود پزشک زن هر چند با پرداخت ویزیت گران؟
ثانیاً: بیماری چندان مهم نیست، ولی به هرحال او مریض شده و به پزشک مراجعه کرده است.
ثالثاً: اگر پزشک بخواهد به آلت تناسلی نگاه کند حکم آن چیست؟
پاسخ:
۱ ـ. با وجود پزشک زن، مراجعه به پزشک مرد جایز نیست مگر آنکه حق ویزیت
آنقدر زیاد باشد که او از عهده پرداخت آن نتواند بیرون آید.
۲ ـ. و اگر در آن صورت ترک معالجه به ضرر و زیان افتد و یا به رنجی گرفتار شود که تحمل پذیر نیست، جایز است.
۳
ـ. به هر تقدیر باید به اندازه ضرورت و ناچاری اکتفا شود و اگر معالجه
بدون نگاه مستقیم میسر باشد مانند نگاه در صفحه مانیتور و یا در آینه،
احتیاط ترک نشود.
پرسش: مراجعه یک خانم
به دکتر مرد در صورتی که دکتر زن حاذقتر از وی را سراغ نداشته باشد چه
حکمی دارد؟ و همچنین جهت انجام عمل پزشکی مثل سونوگرافی و رادیولوژی رجوع
یک خانم به پزشک مرد چه حکمی دارد؟
پاسخ:
اگر زن برای علاج مرضی ناچار شود که نزد پزشک مرد برود و آن پزشک به لحاظ
تخصص بهتر باشد و یا عنایت بیشتری به مریض مینماید، رفتن نزد پزشک مرد
اشکال ندارد؛ و چنانچه معالجه متوقف بر نگاه به بدن زن یا لمس آن با دست
باشد جایز است؛ و چنانچه بتواند به یکی از آن دو (دیدن و لمس) اکتفا کند،
دومی جایز نیست.
حضرت آیت الله خامنه ای: اگر ضرورت ندارد و لمس و نظر حرام میشود جائز نیست.
حضرت آیت الله صافی: با وجود مماثل مراجعه به نامحرم جائز نیست.
حضرت آیت الله بهجت: در مواردی که مستلزم لمس و نظر حرام است تا به مرحله ضرورت نرسیده جائز نیست.
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: در صورتی که مستلزم نگاه و لمس باشد جائز نیست.