کد خبر: ۴۲۹۲۲۴
زمان انتشار: ۱۱:۴۴     ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
یادداشت ۵۹۸؛
مهدی فاطمی صدر
این روزها آرام‌آرام این صدا در اردوگاه خودی قوت می‌گیرد که خط حجاب را نه‌می‌توان نگه داشت، و برای حفظ عقبه از این جبهه عقب باید نشست.

قاعده‌ی جنگ البته آن است که عقب‌روی بی‌برنامه هم‌واره بیش از پیش‌روی متهورانه تلفات می‌دهد، و پرسش از روشن‌فکران ریشویی که حجاب را حاشیه می‌دانند آن است که خاک‌ریزی که به پشت آن عقب می‌نشینند را می‌شناسند؟!

واقعیت آن است که حجاب حکم روشنی دارد و قدر متیقن آن مصرح است؛ یعنی با این ادعا که فقهاء چیزی تولید نه‌کرده‌اند و یا منتظر اقدام علمی حوزه‌ها هستیم، نه‌می‌توان وقت‌کشی کرد و از اقامه‌ی آن شانه خالی کرد.

در گام بعد، حجاب سهل‌تر از هر حکم دیگر شریعت احرازپذیر است. در باره‌ی ربا حکم روشن است اما بانک‌ها روی کاغذ مدعی عقود شرعی هستند، یا مورد موسیقی و رمان و سینما؛ امر حجاب اما با یک نگاه هر نامتخصصی قابل احراز است.

در نهایت، حکم اولی حجاب نه مشمول حکمی دومی است و نه خود حکمی حکومتی است که به‌توان آن را پایان‌یافته تلقی کرد. در مورد ماه‌واره فتوای فقهی هم‌آن ابزار مشترک بودن آن است که زمانی با احکامی حکومتی هم‌راه بوده است، و عدول ضروری و زودازود ما از ممنوعیت اقتضائی آن آسیبی به اصل حکم شرعی نه‌می‌زند.

با این مقدمه، تعطیلی اقامه‌ی حجاب فارغ از نتیجه‌ی ظاهری در خلاصی ما از مبارزه‌ی شرمنده با شل‌حجاب‌ها، دلالت‌هایی در عمق دارد: عقب‌نشینی سازوار از اقامه‌ی شریعت.

یعنی زمانی که از اقامه‌ی یک حکم اولی قطعی قابل احراز عدول می‌کنیم، این پیام را می‌دهیم که کل شریعت اسلامی را قابل مذاکره می‌دانیم و اهل تنازل هستیم.

به این معنا حجاب تازه یک نقطه‌ی شروع است که با مصالحه با متهتک‌ها بر سر آن راه را بر تنازل از هر حکم شرعی دیگر باز می‌شود و این مسیر البته انتهاء نه‌دارد.

حتا اگر ما بر عقب‌نشینی خود از حجاب برچسب مصلحت هم به‌چسبانیم، باز این مسأله مطرح است که از چه نه‌توان شرب خمر با مساوات ارث یا ازدواج با هم‌جنس را به مصلحت پذیرفت؟!

این مسیر عملی تنازل از اقامه‌ی شریعت البته خطی نظری به موازات خویش دارد؛ یعنی تولید روایتی عرفی از دیانت و شریعت که این عقب‌روی را در خود مستند می‌کند.

هم‌الان معممین مدرنی در میان ما هستند که از انکار علمی وظیفه‌ی حکومت در اقامه‌ی حجاب آغاز کرده‌اند و با انکار اصل حجاب به زودی به موقعیت این روزهای مفتی تونس هم خواهند رسید که فتوای حلیت ازدواج دختران مسلمان با غیرمسلمان را صادر کرد و ارث زن و مرد را یکی دانست.

یعنی در این مسیر بازنویسی نظری شریعت باز حجاب نقطه‌ی شروع عقب‌روی ما است و در نهایت خواه‌ناخواه به نفی نظری اصل اقامه‌ی حکومت اسلامی هم خواهیم رسید.

جماعت متهتکان متجاهر به فسق، در این عرفی‌سازی البته بیش‌تر نقش پیش‌ران را دارند؛ بدنه‌ی این اتفاق خود معممین و پاس‌دارها و دانش‌جوها و فعالان اجتماعی و اصحاب رسانه‌ و سیاست‌مدارهای جبهه‌ی ما خواهند بود.

شروع این مسیر البته حجاب شرعی است که گاه چادر چرخی یا عرف خودساخته‌ی ناجا یا اختراعات حراست دانش‌گاه و دادگستری تصور می‌شود؛ پایان مسیر اما اصل شریعت است و حکومتی که بر اساس آن ساخته شده است.

این یعنی حجاب خاک‌ریز آخر ما است، و باید ایستاد و بدون تردید جنگید...
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۴ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۶
۴
۰
اشتباه بزرگ مسوولین دلسوز اما نادان این است که خیال می کنند راه چاره
حجاب کارهای فرهنگی و تبلیغی است! آنها خیال می کنند که باید ایمان در
قلب همه اول رسوخ کند تا بعد احکام اسلام اجرا شود. اما این خطای محض
است. حتی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله هم وظیفه نداشت - و نمی توانست
- که به زور ایمان را وارد قلب کسی بکند. اما او ماموریت داشت جامعه را
مدیریت کند که حتی افراد بی اعتقاد و کافر مجبور شوند برای زندگی در
حکومت اسلامی ظواهر اسلام را رعایت کنند. چرا؟ چون هدف از ایجاد تمدن
اسلامی این است که فردی که می خواهد سالم و مومنانه زندگی کند بتواند
راحت زندگی کند. اساسا همه حدود شرعی برای مواردی است که گناه علنی باشد.
اما حالا اگر کسی در خلوت خود هر قدر هم گناه کند حکومت و مسلمین نه تنها
وظیفه ای برای برخورد با او ندارند که تازه موظف به پرده پوشی هستند. اما
همینکه گناه علنی شد و دو نفر یا چهار نفر - بسته به نوع گناه- آن را
مشاهده کردند حد واجب می شود. جتی اگر کسی سه بار روزه خواری علنی بکند
باید اعدام شود. چرا که چنین عملی مساوی اعلام جنگ با حاکمیت اسلام است.
آری. اسلام موظف به اصلاح ظاهر است و برای مساله نفاق در حاکمیت حق ایجاد
می شود. اگر قرار بود باطل در اظهار وجود خود آزاد باشد که اصلا نفاق
ایجاد نمی شد.

اشتباه دوم همان مسوولان انشاء الله نادان این است که می گویند در زمان
پیامبر و ائمه برخوردی با بی حجابی نبوده و حتی برعکس برخی زنان آزادانه
بی حجاب می گشته اند!  اما حرف حقی است که معنایش را تحریف کرده اند. چرا
که در اسلام کنیزان حجاب ندارند. چرا؟ چون کالا هستند و اتفاقا اگر کسی
آنها را بخواهد می تواند بخرد یا با شرایطی حتی اجاره کند. اما زن آزاده
کالایی برای عرضه نیست. لهذا اتفاقا وجه تمایز زن برده و آزاد در همین
حجاب است. در صدر اسلام اساسا برخوردی در زمینه بی حجابی رخ نمی داد چرا
که هیچ زن آزادی نمی خواست با کنیز اشتباه شود. امروزه ظاهرا بردگی از
بین رفته اما هنوز برده صفتی و تمایل به عرضه کردن خود در بازارها در
بسیاری از زنان هنوز باقیست. در اینجا است حاکم شرع موظف به تعزیر و
مبارزه با حرمت شکنی علنی است. چرا که اساسا چیزی به نام قانون اختیاری
در تمام دنیا معنا ندارد و اگر خدا قانون گذار است و قانونی گذشته حتما
اجباری است. کسی که با دستور خدا مخالف است رسما شرک ورزیده

اشتباه سوم آن مسوولان و حتی بعضا برخی حزب اللهی های دلسوز اما باز هم
ساده لوح این است که می گویند وقتی گناهان بزرگی مانند رباخواری و مال
حرام در میان مردم هست و حیا و غیرت را از بین می برد برای چه با بی
حجابی برخورد کنیم؟ این هم حرف حقی است که از آن اراده باطل شده است. بی
شک باید با رباخواری و ورود مال حرام و ژلاتین خوکی و.. به سفره های مردم
مبارزه کرد و این جریان فاسد را از سرچشمه مهار کرد اما اولا این مساله
ابدا نفی مبارزه با بی حجاب ها در سطح شهرها نیست. درست همانطور که تلاش
برای ریشه کن کردن کاشت خشخاش هیچ منافاتی با جمع آوری معتادان خیابانی
ندارد و هر دو کار به موازات هم لازم است.
  ثانیا باید دقت کرد که چرا همه سرمایه گذاری دشمن امروز روی مساله بی
حجابی است و چرا هرگز چنین تلاشی را به این شدت روی سایر گناهان ندارد.
دلیلش این است که اولا بی حجابی امروز علنی ترین جلوه حرمت شکنی و مبارزه
با اجرای قانون خدا است و ثانیا اثر آن آنی و فوری است. اگر اثر مال حرام
چند سال و ماه طول می کشد که خود را نشان دهد اما اثر بی حجابی فورا خود
را به صورت به لجن کشیدن نسل جوان و افزایش طلاقها و فرزندان طلاق و سقط
جنین و... خود را نشان می دهد.
تنها کسانی که صحنه دردناک جسد یک جنین بی گناه سقط شده را ندیده اند و
یا کسانی که هرگز ضجه ها و گریه های فرزندان طلاق در دادگاههای خانواده
را نشنیده اند می توانند بگویند بیرون بودن چند تار مو خطری ندارد!
مقایسه بی حجابی با گناهی همچون اختلاس چیزی شبیه مقایسه دندان درد با
سرطان است. البته سرطان بسیار مهمتر و جدی تر از بیماری پیش پا افتاده ای
مثل دندان درد است اما سرطان نیاز به درمان طولانی دارد اما دندان درد را
یک ساعت هم نمی توان معطل کرد و فورا باید با اقدام انقلابی با آن برخورد
نمود. اثر بی حجابی آنی است و برخورد آنی و ضربتی را می طلبد.  این نکته
مهمی است که برخی از درک آن عاجزند.

اشتباه  چهارم همان مسوولان اینکه می گویند برخورد شدید و ضربتی اثر
ندارد. حال آنکه این سخن خطای محض است.
هیچ چیزی به اندازه زور  و اجبار در فرهنگسازی موثر نیست. کما اینکه همه
کارهای تبلیغی در خصوص بستن کمربند
ایمنی بی تاثیر بود اما با اقدام قاطع و اجباری و برخوردهای پلیس در طی
یک دهه به صورت فرهنگ درآمد.. ایرانیان
حسرت رانندگی منظم و مرتب اروپا را می خورند اما نمی دانند اروپاییان هم
شلخته رانندگی می کردند و این نظم و ترتیب
نتیجه چند دهه سخت گیری و جریمه های نجومی برای نخلفات رانندگی است که در
طی چند نسل فرهنگ رانندگی صحیح
را نهادینه کرده است. اگر در ایران هم روند قاطع دهه شصت برای چند دهه
ادامه می یافت و چند نسل حجاب  برایشان ملکه ذهنی می شد خود به خود این
مساله به صورت فرهنگ در می آمد. اما برخوردهای شل کن سفت کن  اثری جز جری
تر شدن بی حجابان نداشته و ندارد.

در پایان اینکه هنوز عده ای مردم ساده لوح هستند که می پرسند اگر بی
حجابی فساد می آورد چرا در غرب فساد نیست و یک پسر جوان غربی با دیدن
دختران نیمه عریان تحریک نمی شود؟ در حالی که این یک خطای بزرگ است. در
واقع آمار وحشتناک تجاوز  به زنان و دختران دیگر از حد متعارف گذشته و
کار به تجاوز به محارم و حیوانات کشیده است و همین کشور سوئد طبق آمارهای
خودش بالاترین میزان گزارش تجاوز در اروپا  را به خود اختصاص داده است.
در واقع اگر آن جوان غربی از دیدن چند زن لخت زیاد تحریک نمی شود به دلیل
آن است که چند ساعت قبلتر با  چند زن دیگر بوده است و فعلا چند ساعتی
برای اوج گرفتن فرصت دارد!  همچنین آنها این مسائل را به صورت یک مساله
طبیعی پذیرفته اند  و آن را به آسانی در فیلمها و سریالها و کارتونهایشان
نشان می دهند. اما متاسفانه وقتی دو نسل ایرانیان برنامه های غربی را به
صورت سانسور شده مشاهده کرده اند باورشان آمده که می شود زن و مرد مختلط
و نیمه برهنه بگویند و بخندند و هیچ اتفاقی هم نیفتد! در واقع این یکی
مصایبی است که انقلاب از دست صدا و سیمای غیر انقلابی دارد می کشد.
پاسخ
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۳ - ۲۱ مهر ۱۳۹۶
۱
۰
جزاکم الله خیرا جزا...
واقعا لذت بردم از این متن، احسنت آقای مهدی فاطمی صدر ان شا الله از مطالب بعدی شما هم استفاده بکنیم.
و همچنین از تحلیل در قسمت نظرات بینندگان نهایت استفاده را بردیم. متنی زیبا و متین بود دست مریزاد.
و از عزیزان در سایت 598 تقاضا دارم، این متن و تحلیل زیر را در قسمت مطالب خبری آورده و با عکسی از یک خانم محجبه برجسته اش کنید، چون در این قسمت صفحه نخست (حاشیه) رجوع کنندگان به مطالب اندک میباشند و اینجانب بصورت اتفاقی کلیک کردم. متشکرم. اجرتان با خدا
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها