کد خبر: ۴۲۷۱۱
زمان انتشار: ۱۴:۲۲     ۰۴ اسفند ۱۳۹۰
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس موسسه آموزشی پ‍‍‍‍‍‍ژوهشی امام خمینی(ره) شب گذشته در دفتر مقام معظم رهبری درقم ملاک ارزش اخلاقی در دین اسلام را قرب به خدا دانست و گفت : هر کاری که به انسان کمک کند تا به خدا نزدیک شود ارزشمند است.

وی افزود: وقتی انسان فهمید که قرب خدا ارزشش از همه چیز بالاتر است آنگاه برای انجام فرامین الهی انگیزه پیدا می کند؛ و هر کاری که بیشتر انسان را به خدا نزدیک کند ارزشش از دیگر کارها بیشتر خواهد بود.

این استاد حوزه و دانشگاه اولین قدم برای ارتباط با خداوند را کسب معرفت معرفی کرد و گفت: اگر انسان بفهمد که ارتباط با خدا از همه چیز مطلوب تر است و بدانیم که با چه کسی ارتباط برقرار کرده ایم آنگاه به لذتی دست می یابیم که بالاتر از آن وجود ندارد.

آیت الله مصباح یزدی در تبیین حقیقت لذت اظهار داشت: لذت دارای مراتب مختلفی است که پایین ترین آن لذت های حسی است و بالاترین آن لذتی است که با حواس پنج گانه قابل درک نیست؛ برای تقریب ذهن می توان در این زمینه لذت بردن محب از شنیدن نام محبوش را مثال زد.

وی با اشاره به روایتی از امام سجاد علیه السلام گفت: حضرت می فرماید مومن اگر محبت الهی در دلش باشد از غیر یاد خدا نباید لذت ببرد؛ درک این مرتبه از عشق برای خیلی ها سخت است.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، سه شرط لذت بخش بودن چیزی برای انسان را اینطور توضیح داد: اول اینکه باید آن چیز برای انسان مناسب باشد مثلا در اینکه غذا با ذائقه ما سازگار باشد، دوم اینکه بین آن چیز با انسان ارتباطی وجود داشته باشد و او این ارتباط را درک کند مثلا اگر بوی خوشی در فضا وجود دارد او شامه اش سالم باشد و بتواند آن را درک کند.

این استاد اخلاق حوزه سومین شرط از لذت بردن انسان از چیزی را توجه و تمرکز به آن دانست و گفت: وقتی انسان همزمان با خوردن چیزی، مطالعه کند آن طور که باید از خوردن لذت نمی برد ولی اگر تمام ذهنش معطوف به خوردن شد آنگاه لذت بیشتری خواهد برد.

آیت الله مصباح یزدی درک لذت بیشتر را منوط به توجه بیشتر عنوان کرد و ادامه داد: علت اینکه لذات انسان متفاوت است این است که ملایمت و تناسب انسان با چیزهای مختلف متفاوت است و قوای ادراکی تفاوت دارند و اینکه توجه ما نسبت به لذت های مختلف متفاوت است.

وی در تبیین اینکه چه چیزهایی با انسان تناسب دارد گفت: هر چیزی که نیاز وجود ما را برطرف کند ملایمت ایجاد می کند، کمالات وجودی ما نیز تناسب ساز هستند مثل علم داشتن، که جزو نیازهای زیستی انسان نیست ولی فطرت کمال جوی آدمی طالب آن است.

رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بالاترین نوع ملایمات را رابطه انسان با خالق دانست و گفت: آن وجودی که موجودیت همه چیز وابسته به اوست و اصل بقاء ما به دست اوست و آخرین نقطه کمال انسانی رسیدن به اوست، این با هیچ کدام از دیگر ملایمات زندگی قابل قیاس نیست.

وی لذت ارتباط با خدا را مقدس ترین و پاک ترین لذت ها توصیف کرد و تصریح کرد: اگر ما به دنبال لذت بردن هستیم باید ببینیم چه کاری ما را به این لذت بی نهایت نزدیک تر می کند، هر چیزی که در این مسیر به ما کمک کند مطلوب است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها