كارگردان فيلم سينمايي «معبد جان» با بيان اينكه هيچ ارگاني براي ساخت اين فيلم با من همكاري نكرد، گفت: هيچ كس جرأت نمي كرد «معبد جان» را بسازد.
به گزارش فارس، نشست نقد و بررسي فيلم سينمايي «معبد جان» با حضور «محمد درمنش» كارگردان، «محسن درمنش» برنامه ريز، «رضا توكلي» و «شكرخدا گودرزي» بازيگران، «عزيزالله حاجي مشهدي» منتقد سينما و «آذر شباني نژاد» طراح صحنه و لباس صبح امروز در سالن شماره 3 سينما فلسطين برگزار شد.
بنابراين گزارش، در ابتداي اين نشست، شكرخدا گودرزي بيان داشت: متأسفانه به دليل شرايطي كه به وجود آمده، فيلم ها بيشتر به سمت گيشه و نگاه گيشه پسند رفته است و فيلم ها از لحاظ كيفي دچار افت شده است. از طرف ديگر از فيلم هاي خاص كه در آن انديشه اي عنوان مي شود كمتر حمايت مي شوند و فيلمسازان عمدتاً به دنبال تهيه كننده خارج از ايران مي روند يا كلاً از اين كار منصرف مي شوند. البته اتفاقات خوبي چون موفقيت فيلم «جدايي نادر از سيمين» نيز در سينماي ايران رخ داده است.
وي ادامه داد: به نظر بنده اكران فيلم در گروه مخاطب خاص براي تربيت مخاطب فرهيخته مناسب است.
در ادامه اين نشست حاجي مشهدي، بيان داشت: بسياري عنوان مخاطب خاص را نمي پسندند، اما بايد بگويم اكران مخاطب خاص براي مخاطب حرفه اي است. حرفه اي هايي كه هم سينماي بدنه و هم فيلم هاي خاص و با مضاميني چون فيلم «معبد جان» را مي بينند.
* تغيير فرهنگي، رفتاري فيزيكي نمي پذيرد
در ادامه اين نشست، درمنش بيان دشت: يكي از مديران اوقاف شمال كشور، 400 درخت را قطع كرد، به اين دليل كه افراد به اين درختان دخيل مي بستند، اما به نظر من تغيير فرهنگي، رفتار فيزيكي نمي پذيرد. بايد خرافه را در اذهان قطع كرد، اگر اين كار محقق شود، موفق شده ايم. به صورت كلي در فيلم «معبد جان» موضوع خرافه در انديشه ها از بين مي رود.
حاجي مشهدي با اشاره به كارنامه كاري درمنش گفت: آغاز كار آقاي درمنش در مقام كارگردان در ابتداي دهه 80 بود. وي فيلم متفاوتي چون «دوشيزه» را ساخت و فيلم «معبد جان» پنجمين كار درمنش است كه مضمون و درونمايه متفاوتي نسبت به ساير كار هاي درمنش دارد.
اين منتقد ادامه داد: باور و اعتقاد چيزي است كه ايمان و خرافه از آن سرچشمه مي گيرد، امور متافيزيك در اين فيلم بسيار خوب شكافته شده است. البته نبايد فراموش شود خرافه ها از برداشت ناقص باورهاست و در همه اديان ظرفيت بالقوه اي براي آن وجود دارد.
وي در ادامه گفت: فيلم «معبد جان» دغدغه تفاوت بين خرافه و باور را بيان مي كند و داراي ايده اي مناسب، محرك ذهن مخاطب و جذاب و نو است.
* «معبد جان» فيلمي معناگراست
حاجي مشهدي افزود: نگاهي كه در فيلم «معبد جان» به درخت به عنوان سمبل باوري مي شود بسيار مناسب است، اما به عنوان نقيصه بايد بگويم فيلمنامه يك شخصيت محوري به اسم «خليل» دارد كه خيلي آدرس هاي درستي درباره آن به مخاطب داده نمي شود. درحقيقت مشخص نيست كه اين شخصيت در قبال مخالفت با شخصيت سليمان چه چيزي را از دست داده و چه چيزي را به دست مي آورد.
وي ادامه داد: فيلم «معبد جان» فيلمي داستان گو است و شناسنامه اي منطقي حتي زماني خاصي ندارد و رشد و خرافه براي آن مهم است.
وي در ادامه افزود، كارگرداني كه در بين موضوعات مختلف به سراغ يك موضوع مهجور مثل خرافه مي رود، بسيار جسور بوده و نشان دهنده دغدغه وي است. من اين فيلم را در حوزه فيلم هاي معناگرا قرار مي دهم.
در ادامه شكرخدا گودرزي بيان داشت: در حيطه خرافه و خرافه پرستي بحث زياد است و ناشناختگي و جهل 2 طرف آن است و مناسبات اجتماعي و ايماني نامناسب را دامن مي زند.
به دليل ويژگي هاي فيلمنامه شخصيتي كه من بازي مي كنم از شخصيت سليمان خليل نرمال تر است اما خودش را به رخ مخاطب نمي كشد.
* به «معبد جان» ظلم شده است
رضا توكي اظهار داشت: نقشي كه من در اين سريال بازي مي كنم، شخصيتي از قبل تعيين شده است كه در تاريخ افراد زيادي را به اين ترتيب سراغ داريم. افرادي كه تعيين مي شوند تا به خرافه دامن بزنند. البته بايد بگويم به «معبد جان» با تمام ويژگي هايي كه دارد ظلم شده است.
در ادامه نشست آذر شباني گفت: ابتكار و خلاقيت در كار بسيار مهم بود و ما تلاش كرديم از تمام شهرستان ها براي طراحي لباس استفاده كنيم، به طوري كه به قوميت خاصي رو نكرده باشيم.
* هيچ كس جرأت نمي كرد فيلم« معبدجان» را بسازد
درمنش در ادامه خاطرنشان كرد: هيچ كس جرأت نمي كرد فيلم «معبد جان» را با موضوع خرافي بسازد. مديرعامل وقت بنياد فارابي به من گفت اگر اين فيلم ساخته شود به نفع وهابي هاست، اين فيلم لبه تيغي است. نهادهاي ديگر نيز همين را گفتند.
به گزارش فارس، در ادامه اين نشست شكرخدا گودرزي گفت: در سريال «چاه پنجاه» وضعيت ناگواري وجود دارد، 60درصد كار توليد و 40 درصد كار باقي مانده، حقوق بچه ها پرداخت نشده و شركت نفت خودش را كنار كشيده و ما با صحبتي كه با آقاي فرجي و احمدي در شبكه اول سيما داشتيم، راه به جايي نبرديم.
وي ادامه داد: ما براي بازي در فيلم معبد جان نيز حقوق چنداني نگرفتيم.
شباني نيز درباره به اظهار نظرات گودرزي، بيان داشت، فيلم هايي كه حرف جديدي براي گفتن داشته باشند، براي نمايش دچار مشكل مي شوند.
به عنوان مثال فيلم هاي «كانديداتور» و «ماه وش» از اين مورد هستند كه مورد بي مهري قرار گرفتند.
درمنش در ادامه گفت: فيلم هاي مخاطب خاص فيلم سينماي بدنه را باور دارد. اين فيلم ها لازم هستند اما در كليت سينمايي ايران كافي نيستند.
شباني در پايان گفت: به دليل اينكه بيشتر آثار آقاي درمنش با بي مهري در نمايش مواجه شده است به نظرم ايشان بهترين گزينه براي اجراي طرح مخاطب خاص بودند چرا كه شرايط نمايش فيلم هاي خاص را با تمام وجود حس مي كنند.
نشست نقد و بررسي فيلم «معبد جان» در حالي برگزار شد كه فيلم به نمايش در نيامد و خبرنگاران حاضر مبهوت از شرايط موجود نمي توانستند سؤالي را طرح كنند و تنها شاهد برگزاري اين جلسه نقد بودند.