کد خبر: ۴۲۵۹۹
زمان انتشار: ۱۱:۴۷     ۰۴ اسفند ۱۳۹۰
مهر، راه اندازی فیس بوک اسلامی، جاسوسی پلیس نیویورک از دانشجویان مسلمان، ثبت آمار اسلام هراسی در بریتانیا، توسعه بازار لوازم آرایشی و بهداشتی حلال در آمریکا، ساخت موزه برای قرآن 1000 ساله چین و راه اندازی نخستین موزه اسلامی در استرالیا برخی از اخبار مرتبط با مسلمانان جهان طی یک هفته گذشته بوده است.
 
 
مسلمانان خواستار افزایش امنیت مساجد میشیگان شدند

دفتر شورای روابط اسلامی آمریکایی در میشیگان از تمام نمازخانه ها و مساجد در دیترویت آمریکا خواست اقدامات پیشگیرانه و احتیاط آمیز خود را برای پرهیز از خرابکاریهای متعصبانه افزایش دهند.

براساس بیانیه مطبوعاتی دفتر شورای روابط اسلامی آمریکایی در میشیگان، پلیس در حال بررسی چندین رویداد از خرابکاری احتمالی ضد اسلامی در شهر است.

براساس اظهارات داوود ولید مدیر اجرایی دفتر شورای روابط اسلامی آمریکایی در میشیگان مرکز مسلمانان بکا در این شهر مورد هدف خرابکاران و متعصبانی قرار گرفته که روی دیوارهای این مسجد با اسپری شعارهای ضد اسلامی نوشته اند.

مسلمانان این منطقه اعتقاد دارند این مسئله باید تحت عنوان جرم ناشی از انزجار مورد بررسی قرار گیرد، چرا که پیش از این در اوایل ماه جاری یکی از معابد سیکها نیز مورد حمله نژادپرستان قرار گرفته بود.

ولید تأکید کرد : ما از تمام مساجد این شهر خواسته ایم تا اقدامات امنیتی و پیشگیرانه داشته باشند، متأسفانه در جامعه ای که زندگی می کنیم افرادی هستند که به اماکن عبادی بی احترامی می کنند و این روزها به نظر می رسد به هیچ چیز احترام نمی گذارند.

تمسک به اسلام عامل رهایی استرالیا از نژادپرستی است

تحقیقات جدید نشان می‌دهند آموزش مبانی و آموزه‌های اسلامی به جوانان مسلمان استرالیایی می‌تواند به آنها کمک کند با ستادهای اسلام هراسانه و نژادپرستانه‌ای که پس از یازدهم سپتامبر علیه مسلمانان و دین اسلام راه‌اندازی شده مقابله کنند.

کوایندی ودومستری ویراستار این تحقیق که در حومه شمالی و غربی ملبورن انجام شده گفت: بواسطه این تحقیق مشخص شد یکی از راهکارها رسیدن به نتایج سالم برای جوانانی که با نژادپرستی روبرو هستند استفاده از تعالیم و آموزه های دینی آنها است.

این تحقیق که در دانشکده مطالعات جهانی و در بخش برنامه ریز علوم اجتماعی انجام شده تلاش کرده که درک وسیع تر و بینشی عمیق تر برای سازمانهای خدمات اجتماعی فراهم کند تا بتوانند برنامه ها و سیاستهای مؤثرتری ارائه کنند.

وی تأکید کرد این تحقیقت نشان می دهد اسلام دینی عاری از خشونت است و تعالیم اسلامی به وضوح نشان می دهد مقابله به مثل عملی غیرقابل قبول است. از این رو جوانانی که با فضای نژادپرستانه رو به رو می شوند و احساس خشم می کنند می‌توانند با رجوع به تعالیم و آموزه های دینی خود رویکردهای بهتری در واکنش به این نژادپرستان اتخاذ کنند.

این تحقیق نشان می دهد جوانان مسلمان استرالیایی که در منطقه انجام تحقیق زندگی می کنند با انواع اشکال تبعیض رو به رو هستند.

فیس بوک اسلامی راه‌اندازی می‌شود

نخستین شبکه جهانی و اسلامی "سلام جهان" به عنوان نسخه حلال و اسلامی فیس بوک با هدف ممانعت از ارائه محتوای حرام شبکه‌های اجتماعی غربی و هدف گرفتن 50 میلیون کاربر ظرف 5 سال آینده راه اندازی می‌شود.

عبدالواحد نیازوف یکی از متصدیان "سلام جهان" در نخستین اجلاس این شبکه در استانبول که با حضور 250 نفر از 40 کشور جهان برگزار شد گفت: مسلمانان جهان، نماینده خوبی در دنیای اینترنت ندارند.

قرار است وب سایت " سلام جهان" به عنوان یک شبکه پیشگام در عرصه شبکه اجتماعی اسلامی با هدف ایجاد یک فضای حلال برای مسلمانان در اینترنت راه اندازی شود.

عبدالواحد نیازوف از تاجران مسلمان اهل سیبری اظهار داشت: محتوای شبکه های اجتماعی کنونی چندان امن نبوده و مملو از محتوای حرام هستند، نمی خواهیم جوانان ما این ایده ها را بپذیرند.

یک گروه از سرمایه گذاران ترک و روس ده ها میلیون دلار برای توسعه این سایت که قرار است به نسخه اسلامی فیس بوک تبدیل شود سرمایه گذاری کرده اند.

چین برای قرآن 1000 ساله موزه می‌سازد

بمنظور نگهداری از قرآن هزار ساله، یکی از شهرهای شمال غربی چین درنظر دارد با بودجه ای معادل 635 هزار دلار موزه ای بنا کند.

مقامات شهر دانگشیانگ در استان گانسو اعلام کردند قصد دارند موزه ای به مساحت 800 متر مربع با سالنهای نمایش و سیستم نمایش دیجیتال بنا کنند.

این نسخه قدیمی از قرآن دربرگیرنده 536 صفحه است که در سال 2009 در شهر دانگشیانگ کشف شده است.

کارشناسان چین، بریتانیا و ژاپن این نسخه را به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و اعلام کرده اند این قرآن بین قرون 9 تا 11 نوشته شده است.

این موزه قرار است با استفاده از متودهای پیشرفته اقدام به حفظ و نگهداری این کتاب آسمانی قدیمی کرده و روند تخریب آن را آهسته تر کند.

کار ساخت این موزه از ماه آوریل ( فروردین) آغاز و تا پایان سال میلادی خاتمه خواهد یافت.

اتفاقات خشونت بار را نباید به مسلمانان نسبت داد

انجمن دانشجویان مسلمان دانشگاه با برگزاری هفته آگاهی درباره اسلام که دربرگیرنده جلسات بحث و گفتگوهای متعدد بود حقیقت و پیام اصلی اسلام و عدم تعمیم هر اتفاق خشونت بار به اسلام و مسلمانان را مورد تأکید قرار دادند.

در مراسم هفته آگاهی درباره اسلام ، انجمن دانشجویان مسلمان دانشگاه کلمبیا با برگزاری نشستها، سمینارها و جلسات مختلف تلاش کرد باورهای نادرستی که درباره اسلام و مسلمانان وجود دارد را از بین ببرد.

ایرم بیلجیک رئیس انجمن دانشجویان مسلمان این دانشگاه ابراز امیدواری کرد که این نوع مراسم بتواند مردم را درباره اسلام، مسلمانان و فرهنگ مسلمانان آگاه تر کند.

وی به عنوان یک مسلمان ترک تبار گفت: یک فرهنگ خاص را نمی توان نماینده تمام فرهنگهای اسلامی دانست، چرا که مسلمانان از فرهنگهای مختلفی تشکیل شده اند و همه این فرهنگها امت بزرگ اسلام را تشکیل داده است.

برای تبیین مسئله فرهنگ مسلمانان و فرهنگ اسلام و تنوع فرهنگی مسلمانان به عنوان پیروان دین اسلام ، انجمن دانشجویان دانشگاه کلمبیا این هفته را برگزار کرد تا علاوه بر همتایان خود در داخل دانشگاه جامعه عمومی نیز نسبت به این امر آگاهی پیدا کند.

علی سید از اعضای کمیته برگزاری این مراسم و عضو انجمن دانشجویان مسلمان با یادآوری حملات کلامی که مسلمانان پس از یازدهم سپتامبر با آن رو برو شدند اظهار داشت: بسیاری حتی نمی دانستند که چرا ما به عنوان مسلمانانی که دوستان آنها هستیم با چنین رویکردهایی رو برو شده ایم.

در یکی از نشستهای این هفته که با عنوان " همسایه مسلمان" برگزار شد سخنرانها با باورها و تعمیمهای ناروایی اشاره کردند که درباره اسلام در جامعه وجود دارد.

لیلا ابو لوگو استاد انسان شناسی با انتقاد از این باور که برخی زنان مسلمان را به عنوان افراد بیچاره و نومیدی می دانند که زیر سلطه مردان مسلمان هستند، گفت: تا کنون کتابهای بسیاری در این رابطه نوشته شده و باورهای بسیار غلطی را به جامعه منتقل کرده اند. این کتابها میلیونها نسخه فروش داشته و در ترویج بسیاری از این باورها نقش داشته است.

وجاهت علی درباره نفوذ رسانه در باورهای آمریکاییها درباره اسلام نیز در رابطه با عدم تعمیم باورهای نادرست به همه مسلمانان صحبت کرد و گفت: من او نیستم و او من نیست، او نماینده تمام مسلمانان جهان نیست.

ساخت موزه اسلامی استرالیا آغاز شد

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی که به استرالیا سفر کرده طی یک مراسم ویژه در ملبورن کلنگ ساخت نخستین موزه اسلامی استرالیا را به زمین زد.

مراسم ویژه آغاز کار ساخت موزه اسلامی ملبورن با حضور اکمل الدین احسان اوغلو در محی ساخت این موزه، با حضور چند نفر از رهبران جامعه اسلامی و نمایندگان دولتی از جمله نخست وزیر ایالت ویکتوریا، وزیر منطقه ای استرالیا و نماینده ویژه سازمان همکاری اسلامی در استرالیا که از بنیانگذاران این موزه هم محسوب می شود برگزار شد.

قرار است این موزه بر تاریخ مسلمانان استرالیا و سهم آنها در این کشور و همچنین تاریخ و تمدن اسلامی به طور کلی تمرکز کند. این موزه به عنوان فضایی برای تعمق و یادگیری درباره اسلام و همچنین انسجام فرهنگی ایالت ویکتوریا به ویژه شهر ملبورن درنظر گرفته می شود.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در سخنرانی خود پس از افتتاح این موزه اظهار داشت: تمدن اسلامی در ساخت تمدنهای دیگر نقش به سزایی داشته است که این نقش از طریق هنر، فرهنگ و تنوع غنی اسلام بر پایه تساهل و صلح کاملا مشخص است.

ساخت موزه اسلامی استرالیا می تواند درک مردم این کشور از اسلام را ارتقا دهد و به ساخت پلهای ارتباطی کمک کند، سازمان همکاری اسلامی نیز از این ابتکار عمل مهم حمایت خواهد کرد.

استقبال مسلمانان هند از طرح پرسشهای شرعی تلفنی و اینترنتی

مسلمانان هندوستان برای دریافت پاسخ به پرسشهای دینی خود درباره موضوعات شخصی و خانوادگی به یک سیستم جدید تماسهای تلفنی و نامه های الکترونیکی رجوع می کنند تا با روحانیون مسلمان ارتباط برقرار و نظر آنها را درباره سؤالهای مورد نظر خود جویا شوند.

محمد ذبیح الله بیگ دبیر مرکز ارشاد و تحقیقات اسلامی ابن القیم اظهار داشت: قسمت اعظم سؤالات مسلمانان هندوستان را که از طریق این سیستم جدید مطرح می شود درباره احکامی است که اسلام برای موضوعات شخصی مقرر کرده است.

وی افزود:  اما باید به این نکته توجه داشت که این سیستم بیشتر مورد توجه زنان قرار می گیرد چرا که برای آنها پرسیدن سؤالهایی که دارند از این طریق راحت تر از شیوه چهره به چهره است. شمار مسلمانان هندوستان که به دنبال دریافت یک توصیه و یا فتوا از سوی علمای مسلمان از طریق تلفن و نامه های الکترونیکی هستند افزایش یافته است.

بسیاری از این پرسشها با محوریت مسائل شخصی و خانوادگی مطرح می شود اما در این میان برخی درباره مواضع اسلام پیرامون سرمایه گذاری در بازار بورس نیز سوالاتی مطرح می کنند.

متصدیان سیستم جدید پاسخگویی به سؤالات شرعی اظهار می دارند که این سیستم محبوبیت رو به افزایشی دارد و حتی تماسهایی از سوی مسلمانان خارج از هندوستان نیز با آن صورت گرفته است.

نمایشگاه بیزانس و اسلام در موزه متروپلیتن نیویورک برگزار می‌شود

موزه متروپلیتن نیویوک از روز 14 مارس ( 24 اسفند) میزبان نخستین نمایش هنری " بیزانس و اسلام" خواهد بود که پیش از برگزاری به علت انتخاب موضوع از سوی بسیاری از منتقدان هنریو مورخان مورد توجه قرار گرفته است.

در آغاز قرن هفتم شرق مدیترانه از سوریه تا شمال آفریقا استانهای جنوبی و ثروتمند امپراطوری بیزانس بود. تاپایان قرن هفتم، این منطقه مرکز جهان اسلام شد.

این نمایشگاه نخستین نمایشگاهی است که به ارائه و نمایش ویژگی پیچیده این منطقه و هنر و فرهنگ استثنائی آن در دوره تحول – از تغییر نقش به عنوان یک ایالت بیزانسی تا تکامل جایگاه در جهان اسلام درحال توسعه- پرداخته است.

تعامل ایجاد شده میان سبکها و فرهنگهای امپراطوری بیزانس و سبکها و فرهنگهای اسلامی از طریق تصاویر، دین و تجارت به وضوح مشخص است.

علاقه غیرمسلمانان به لوازم آرایشی حلال

بدنبال نخستین همایش بین المللی شکل گیری خطوط تولید لوازم آرایشی حلال بسیاری از شرکتهای بزرگ لوازم آرایشی حلال اقدام به ارائه محصولات طبیعی خود در این عرصه کرده و با استقبال خوبی مواجه شده است.

اهلام مومین مالک شرکت لوازم آرایشی شفا به عنوان یک شرکت داری مجوز محصولات آرایشی حلال که زمانی تنها در بازار خاورمیانه کار می کرد گفت: درحال حاضر تقاضا برای محصولات حلال در حال افزایش است، تمام محصولات ما دارای گواهی تأییدیه حلال هستند و در ساخت آنها از هیچ محصول حیوانی یا الکلی استفاده نمی شود، این محصولات کاملا طبیعی و گیاهی هستند.

در اکثر لوازم آرایشی از محصولات طبیعی استفاده می شود اما در برخی از محصولات ترکیبی از محتوایات برای مصرف کنندگان حلال چالش برانگیز است که در این میان می توان به محصولاتی اشاره کرد که از منابع حیوانی گرفته می شود و در ساخت آنها از کلاژن، اسید هیالورونیک، کارمین سدیم و گلیسیرین استفاده می شود.

براساس اظهارات مومین، درحال حاضر برای این مواد جایگزین حلال پیدا شده است و ما راهی یافته ایم تا برای مثال یک ماده گیاهی را جایگزین گلیسیرین کنیم که کارکرد آن درست به همان شکل است.

اگرچه برخی از استانداردهای منطقه ای برای شرکتهایی که خود را حلال معرفی می کند وجود دارد اما براساس اظهارات مومین شرکت لوازم آرایشی شفا تنها شرکت آمریکایی در این عرصه بوده که دارای گواهی تأیید محصولات حلال خود است.

در سال 2005 بخش لوازم آرایشی و بهداشتی 9 درصد بازار جهانی محصولات حلال را دراختیار داشت اما اکنون براساس آمارهای موجود این بخش  سهم بزرگی از بازار درحال رشد حلال را که محصولات آن را 8/1 میلیارد نفر در سراسر جهان استفاده می کنند در اختیار دارد.

ماه حسین گمبلز بنیانگذار شرکت محصولات مراقبت از پوست صاف پیور به عنوان یکی از شرکتهای دارای گوای حلال اظهار داشت: بسیاری از غیر مسلمانانی که از ماهیت این نوع محصولات آگاه هستند نیز سهم بسزای در رشد بازار محصولات حلال آرایشی و بهداشتی ایفا می کنند.

فرانسه ادعای حلیت گوشتهای پاریس را تکذیب کرد

وزیر غذا در فرانسه ادعاهای صورت گرفته از سوی رهبر جبهه ملی فرانسه که با هدف جلب توجه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و به دست آوردن رأی بیشتر مبنی بر اینکه تمام گوشتهای پاریس حلال هستند صورت گرفته را تکذیب کرد.

یک سخنگوی وزارت غذا در فرانسه اعلام کرد براساس قانونی که از ابتدای سال تصویب شده گوشت حلال تنها از سوی تأمین کننده براساس درخواستهای موجود تولید می شود. اگر یک کشتارگاه در نزدیکی یک جامعه اسلامی قرار دارد آنها می توانند گوشت حلال مورد نیاز خود را با ارائه درخواست تأمین کنند.

مارین لوپن رهبر حزب جبهه ملی فرانسه مدعی شد تمام گوشتهای در پاریس به فروش می رسد بدون استثنا حلال است و درنظر داردعلیه برخی فروشگاه های بزرگ زنجیره ای برای گمراه کردن مصرف کننده به دادگاه شکایت کند.

وی با اشاره به اینکه برای ادعای خود مدرک دارد گفت: این وضعیت نوعی سرپوش گذاشتن است. دولت یک ماه است که از این وضعیت خبر دارد.

این درحالی است که دومنیک لاگلویا رئیس انجمنی که نماینده تولید کننده گوشت در فرانسه است ادعاهای لوپن را یک اقدام سیاسی دانست و اظهار داشت: مطرح کردن اینکه همه گوشتهایی که در پاریس به فروش می رسد حلال است کاملا نادرست بوده و حقیقت ندارد.

رئیس جمهور فرانسه ایجاد مناقشه گوشت حلال را تقبیح کرد

رئیس جمهور فرانسه رقیب جناح راستی خود را در انتخابات ریاست جمهوری به ایجاد یک مناقشه ساختگی بر سر ادعای وی در رابطه با حلال بودن تمام گوشتهایی که در پاریس به فروش می رسد متهم کرد.

نیکولاسارکوزی رئیس جمهور فرانسه نیز مارین لوپن رئیس حزب جبهه ملی فرانسه را متهم به ایجاد یک مناقشه ساختگی کرد و گفت: هیج مناقشه ای در این رابطه وجود ندارد ما هرساله 200 هزار تن گوشت در این منطقه مصرف می کنیم که 5/2 درصد آن حلال است.

لوپن که همراه با حزب خود روی افزایش هراس از نفوذ مسلمانان کار می کنند تا رأی بیشتری به دست آورد اظهار داشته است که تمام کشتارگاه های پاریس از شیوه های ذبح حلال استفاده می کنند اما این امر را اعلام نمی کنند و دولت ماه ها است که از این مسئله خبر دارد.

این درحالی است که وی روز سه شنبه 2 اسفند ماه به نوعی اظهارات خود را تغییر داد و گفت: تمام گوشتی که در این منطقه وجود دارد مشکوک به حلیت و شیوه ذبح اسلامی است اما هیچ برچسبی روی آن وجود ندارد که این مسئله را مشخص کند.

تلاش برزیل برای توسعه سهم خود در بازار جهانی گوشت حلال

تولیدکنندگان گوشت برزیل که می‌خواهند سهمی از بازار جهانی غذای حلال به ارزش 400 میلیارد دلار داشته باشند تلاش می‌کنند تمام استانداردهای دینی و بهداشتی را برای گرفتن گواهی حلال به دست آورند تا بتوانند به بازار بزرگ جهان اسلام و مسلمانان جهان راه یابند.

میشل عبدحلابی مدیرکل و مدیر اجرایی اتاق بازرگانی عرب – برزیلی گفت: اظهار داشت: تا کنون هیچ شکایتی در رابطه با اعتبار حلال بودن این گوشت صورت نگرفته است.

همزمان با طلوع خورشید در شهر کوچک پالمیرا دو گویسا در جنوب شرقی گوئیسا کار واحد حلال مینروا آغاز می شود. در این واحد سه مرد مسلمان به صورت شیفتی کار می کنند تا 1600 رأس گاو را براساس اصول شرع اسلام ذبح کنند.

واحد حلال مینروا که سومین تولید کننده گوشت گوساله در برزیل است قسمت اعظم کار خود را به ذبح حلال اختصاص داده است، این واحد بزرگترین واحد از 10 واحدی است که در برزیل فعالیت و روزانه تولیدی معادل 350 تن دارد.

 درحال حاضر حدود 40 درصد از صادرات کلی گوشت برزیل را محصولات حلال تشکیل داده اند که بیش از 95 درصد آن به خاورمیانه و کشورهای آسیایی صادرمی شود. براساس آمار سال 2011 ، کمتر از 28 هزار مسلمان در برزیل زندگی می کنند. این درحالی است که فدراسیون اسلامی برزیل این تعداد را حدود یک و نیم میلیون مسلمان عنوان می کند.

اتاق بازرگانی عرب برزیلی اعلام کرده است که هیچ ونه لغزشی را در رابطه با تحقق فرآیند حلال از سوی تولید کننده گوشت نمی پذیرد.

حلابی اظهار داشت: ما صادر کننده برزیلی، مرجع ارائه گواهی حلال و مقامات کشاورزی دامداری برزیل را از رویکردهای خود مطلع و اعلام کرده ایم که اگر هرگونه لغزشی در تحقق استانداردهای حلال ایجاد شود ما اجازه صادرات به کشورهای اسلامی را لغو خواهیم کرد.

کشورهای اسلامی نیز که بدنبال تضمین حلیت گوشت حلال برزیل هستند، نمایندگانی را به این کشور اعزام کرده تا فرآیند ذبح شرعی را از نزدیک مشاهده و از انطباق آن با استانداردهای اسلامی اطمینان حاصل کنند. ارائه گواهی حلیت به گوشت در برزیل برعهده هیئتهای مستقل است که از سوی کشورهای اسلامی مورد تأیید قرار گرفته اند. وزارت کشاورزی این کشور نیز مسئول کنترل بهداشت و اعتبار برچسبهای محصولات است.

رفع محتوای اسلام هراسانه از مبانی آموزشی افسران پلیس آمریکا

مزمان با انتقادهای شدید در مورد استفاده از محتوای اسلام هراسانه در تربیت افسران پلیس آمریکا، پلیس فدرال این کشور مدعی شد تلاش کرده صدها اسناد اهانت آمیز به اسلام و مسلمانان را از بین ببرد.

مایا بری مدیر اجرایی مؤسسه عرب- آمریکایی اظهار داشت: نتیجه گیری در این رابطه دشوار است، در بخش آموزش اف بی آی نباید مشکل فرهنگی وجود داشته باشد، اما به نظر می رسد برخی  تعصبات ریشه دار نسبت به جوامع عرب آمریکایی و مسلمان آمریکایی در این واحد وجود داشته باشد.

یک تحقیق داخلی صدها سند با محتوای اسلام هراسانه را که توسط اف بی آی برای آموزش افسران استفاده می شده را شناسایی کرده است. تصدیق این محتوای اسلام هراسانه هفته گذشته در دیدار اف بی آی با برخی گروه های مسلمان اعلام شده است.

کریستوفر آلن سخنگوی اف بی آی اظهار داشت که برخی اسناد از بین رفتند چرا که این اسناد اهانت آمیز بوده و برخی دیگر به علت بی اعتباری نابود شدند. این درحالی است که اسناد از بین رفته تنها یک درصد از  160 هزار سند بررسی شده بود.

اف بی آی چهار معیار را برای از بین بردن این اسناد ذکر کرده است از جمله اشتباهات واقعی، معنای ضعیف و ارائه اطلاعات غیر دقیق درباره آنها این معیارها را تشکیل داده اند .

اف بی آی همچنین اعلام کرده درنظر دارد یک سند به عنوان معیاری برای عدم استفاده از محتوای ضد اسلامی برای تعلیم افسران پلیس منتشر کند. همچنین وزارت دادگستری آمریکا نیز درنظر دارد ماه آینده یک راهبرد فرهنگی برای چگونگی رفتار مسلمانان و اعراب در اقدامات ضد ترور منتشر کند.

جاسوسی پلیس نیویورک از دانشجویان مسلمان

بدنبال افشای جاسوسیهای پلیس نیویورک از سازمانهای دانشجویی بدون هیچ هشداری، گروههای مسلمانان آمریکایی خواستار حمایت از حقوق دانشجویان مسلمان شدند.

ابراهیم هوپر مدیر ارتباطات ملی دفتر شورای روابط اسلامی در واشنگتن طی بیانیه ای اعلام کرد: مقامات دانشگاه ها باید در خط دفاعی از دانشجویان مسلمانی باشند که حقوق آنها به واسطه تاکتیکهای غیر قانونی دپارتمان پلیس نیویرک پایمال می شود. دپارتمان پلیس نیویورک به نوعی عمل می کند که گویی فراتر از قانون بوده و مدیریت تمام افراد و نهادها را نیز برعهده دارد.

این فراخوان به دنبال افشای مسئله مونیتور شدن دانشجویان مسلمان در گزارشی از سوی آسوشیتدپرس صادر شده که حتی از آنچه که پیشتر مشخص شده بود نیز فراتر رفته است.

براساس گزارش آسوشیتدپرس، پلیس مأموری را با لباس شخصی به مناطق مختلف اعزام کرده که حتی نام دانش آموزان و تعداد دفعاتی که آنها نماز می خوانند را نیز یادداشت کرده است.

کاراگاهان پلیس همچنین به طور روزانه تمام پایگاههای اینترنتی مرتبط با دانشجویان مسلمان و سازمانهای اسلامی را زیر نظر می گیرند تا هیچ گونه خطایی در آنها به ثبت نرسد.

پل بران سخنگوی دپارتمان پلیس نیویورک تصدیق کرده است که وب سایتهای چندین سازمان اسلامی دانشجویی به طورقانونی طی سالهای 2006 و 2007 زیر نظر گرفته شده است.

سلیم پاتل از اعضای بنیانگذار انجمن دانشجویان مسلمان دانشگاه راتلج اظهار داشت: ما از این که هدف گرفته شده ایم آزرده خاطر هستیم.

پاتل فارغ التحصیل سال 2002 دانشگاه راتلج با تأکید بر این که دانشگاه ها باید برای دانشجویان امن باشد گفت: این افراد تنها جاسوس دانشجویان مسلمان نبودند بلکه آنها جاسوسی کل دانشگاه را برعهده داشتند.

گروه های حقوق مدنی مسلمانان اقدامات پلیس را در رابطه با دانشجویان مسلمان تقبیح کرده و آن را نقض حقوق مدنی و دینی دانشجویان دانستند.

مخالفت یکی از اساتید دانشگاه بغازیچی ترکیه با حجاب دانشجویان

یکی از اساتید آموزش زبان فرانسه از دانشگاه بغازیچی با ارسال نامه های الکترونیکی از دانشجویان محجبه خود خواسته وقتی در کلاس درس وی حاضر می‌شوند حجاب نداشته باشند، وی مدعی شده نمی تواند دانشجویان محجبه را شناسایی کند.

اصلی ترکان آموزگار زبان فرانسه این دانشگاه طی نامه خود اظهار داشته است که می خواهد دانشجویان محجبه خود در کلاس همانطوری حضور یابند که درعکس مربوط به فرم امتحانات خود حضور می یابند.

تا پیش از سال 2010، دانشجویان نمی توانستند با حجاب برای کارت شناسایی دانشجویی خود عکس بگیرند.

ترکان به عدم ارائه مجوز ورود به کلاس به دانشجویایی که کلاه می گذازند مشهور است و صدها نفر از دانشجویان رفتار وی با دانشجویان محجبه را نقض حقوق فردی و آزادی بیان توصیف کرده اند.

مرکز انتخاب دانشجو در سال 2011 یک راهبرد آموزش عالی منتشر کرد که این راهبرد دربرگیرنده التزامی بر داشتن حجاب برای دانشجویان محجبه در تصویر کارت شناسایی دانشجویی آنها است.

نخستین مسجد جهان اسلام نوسازی می‌شود

وزارت امور اسلامی، اوقاف و دعوی و ارشاد عربستان درنظر دارد مسجد تاریخی قبا را در شهر مدینه بعنوان نخستین مسجد جهان اسلام نوسازی کند.

سنگ بنای مسجد قبا توسط پیامبر اعظم اسلام (ص) پس از مهاجرت آن حضرت از مکه به مدینه گذاشته شد. کار ساخت این مسجد در سال 622 میلادی به پایان رسید.

دکتر محمد الامین بن خاطری رئیس دفتر وزارت اموراسلامی در مدینه اظهار داشت: این پروژه توسط وزارت امور اسلامی در ریاض تصویب شده و تحقیقات و بررسی تمام زوایای آن به زودی کامل می شود.

دکتر توفیق السدیری  معاون وزیر امور اسلامی نیز اظهار داشته است که این پروژه با مسئولیت دفتر امور اسلامی در مدینه اجرایی می شود.

امیر مدینه و رئیس کمیسیون توسعه مدینه نیز اعلام کرده است این کمیسیون ماه گذشته توسعه مسجد قبا و محوطه میقات مدینه را تصویب کرده است. این پروژه براساس تحقیقات انجام شده از این این کمیسیون انجام خواهد شد.

تحقیقات این پروژه بر توسعه مسجد قبا با ساخت محوطه های خارجی، پارکینگ و سایه بان تمرکز کرده است. قسمتی از این پروژه نیز به ساخت دروازه های ورودی اختصاص می یابد که با ویژگیهای سنتی و فرهنگی آن همخوانی داشته باشد.

انجمن مسلمانان شمال آمریکا تأسیس شد

مسلمانان شمال آمریکا اقدام به راه اندازی یک سازمان اسلامی ملی جدید در شهر سانیساید کرده تا نماینده جریان غالب مسلمانان در شمال آمریکا بوده و فعالیتهای بیشتری از مسلمانان در سطح جامعه ارائه کند.

انجمن مسلمانان شمال آمریکا نخستین گردهمایی خود را به مناسبت افتتاح این انجمن برگزار کرد و قرار است نخستین همایش بزرگ خود را با محوریت "صلح و بشریت" روز 3 ژوئن 2012 ( 13 خرداد) برگزار کند.

مؤسسان این انجمن اظهار داشتند انتظار می رود در همایش آینده این انجمن حدود 20 هزار نفر شرکت کنند.

سخنرانی اصلی همایش صلح و بشریت برعهده دکتر محمد طاهر القدری نویسنده " فتوا علیه تروریسم " است. این گروه همچنین در نظر دارند شخصیتهای دینی از ادیان مسیحی و اسلام را نیز دعوت کند و گفتگوی بین دینی را نیز در دستور کار قرار دهند.

انجمن مسلمانان شمال آمریکا به عنوان یک گروه غیر انتفاعی همچنین درنظر دارد دفاتری را در شهرهای بزرگ آمریکا و کانادا افتتاح کند این دفاتر از سوی اعضای هیئت مدیره در لس آنجلس، شیکاگو، هیوستن و کانادا تشکیل می شود.

مسلمانان افغانستان در اعتراض به هتک حرمت قرآن تظاهرات کردند

بیش از 2 هزار نفر از مردم مسلمان افغانستان در اعتراض به هتک حرم قرآن در یک پایگاه نظامی هوایی آمریکایی در افغانستان تظاهرات کردند.

مسلمانان افغانستان خواستار دیدار با رئیس جمهور بر سر مسئله هتک حرمت قرآن و سایر مطالب و کتابهای دینی شدند و اعلام کردند که اگر درخواست آنها مورد توجه قرار نگیرد بار دیگر نیز تظاهرات می کنند.

جان آلن فرمانده نیروهای امریکایی درافغانستان عذرخواهی کرد و اظهار داشت که این رویداد مورد بررسی قرار می گیرد.

پس از یک دهه جنگ در افغانستان، هتک حرمت قرآن در این پایگاه نظامی افغانستان احساسات ضد آمریکایی را در مردم افغانستان برانگیخته است، چرا که افغانستان اعتقاد دارند سربازان خارجی به فرهنگ و دین آنها احترام نمی گذارند.

همزمان با پخش خبر هتک حرمت قرآن حدود 100 نفر از تظاهرات کنندگان در مقابل پایگاه نظامی بگرام در شمال کابل جمع شدند و خشم مردم با افزایش این جمعیت تظاهرات کنندگان نیز بیشتر شد.

آمار اسلام هراسی در بریتانیا ثبت می‌شود

مسلمانان بریتانیا با راه‌اندازی یک خط تلفن درحالی که نرخ رو به رشد اسلام هراسی را در جامعه بریتانیا مورد نظارت قرار می دهند در نظر دارند به قربانیان جرایم ناشی از انزجار دینی کمک کرده و به ثبت آمارهای سوء استفاده های بی وقفه بپردازند.

فیاض موقال مدیر گروه غیر انتفاعی " موضوعات دینی" گفت: بسیاری از مردم فکر می کنند جرم اسلام هراسانه وجود ندارد و در این رابطه مدعی می شوند که اگر چنین جرایمی وجود  دارد آمار آن کجاست؟

گروه "موضوعات دینی" با هدف کمک به روشن شدن وسعت حقیقی این مشکل برای مسلمانان اقدام به راه اندازی پروژه " سنجش میزان حملات ضد اسلامی" کرده است.

موقال این پروژه را فرصتی برای جامعه اسلامی می داند تا بگوید ما می توانیم این پرونده را براساس حقایق ارائه و در اختیار مقامات قرار دهیم . اگر فردی از جامعه مسلمان مورد حمله و یا سوء استفاده قرار گرفت و حتی برگه ای دریافت کرد که روی آن اظهارات مناقشه برانگیز درباره مسلمانان نوشته شده بود ما مایل به دریافت گزارش آن هستیم.

براساس قوانین وزارت کشور بریتانیا پلیس موظف است تمام جرایم انزجاری را ضبط کند که در آن میان جرایم انزجاری ناشی از انزجار و نفرت دینی نیز قرار می گیرد.

درحالی که دولت انگلستان از سال 2006 یهودستیزی را به صورت جداگانه ثبت کرده تا کنون اقدامی در رابطه با حملات اسلام هراسانه انجام نداده است.

در کنار سازمانهایی چون دیده بان اسلام هراسی، اینگیج و کمیسیون حقوق بشر اسلامی، گروه "موضوعات دینی" به قربانیان این جرایم کمکهایی نیز ارائه می دهد.

شخصیتهای آکادمیک بریتانیا اظهار می دارند هراس از اسلام و مسلمانان در بریتانیا درحال افزایش است. دکتر لئون موسوی از اساتید دانشگاه لنکستر در بریتانیا که درباره اسلام هراسی تحقیقاتی انجام داده اظهار داشت: اسلام هراسی از مشکلات شایع در بریتانیا است، افزایش آموزش بیشتر در مدارس و ارتقای دانش مسلمانان درباره دین خود از جمله راهکارهایی است که می توان برای مقابله با این مشکل در پیش گرفت.

در اجرای این پروژه گروه "موضوعات دینی" تلاش می کند به گزارش پرونده هایی از حملات اسلام هراسانه بپردازد که بر زندگیهای اقیت مسلمان در بریتانیا تأثیرگذار بوده است.

نظرسنجی های انجام شده توسط فاینشنال تایمز نشان می دهد بریتانیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی مسلمانان را با دیدگاه ناشی از شک و تردید در نظر می گیرد.

تحقیقات ایونینگ استاندارد نیز نشان می دهد که بیشتر ساکنان لندن دیدگاه های منفی نسبت به مسلمانان دارند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها