کد خبر: ۴۲۴۷۱
زمان انتشار: ۰۰:۰۱     ۰۴ اسفند ۱۳۹۰
سخنگوي وزارت امور خارجه گفت سفير آذربايجان را احضار و متن اعتراضي خود را به آنها ارائه كرديم؛ شرايط منطقه حساس است و همه بايد مراقب فتنه هاي رژيم صهيونيستي باشند.
رامين مهمانپرست سخنگوي وزارت امورخارجه كشورمان روز گذشته در نشست هفتگي با خبرنگاران در پاسخ به سؤالي در خصوص حمايت هاي جمهوري آذربايجان از رژيم صهيونيستي و اينكه گفته مي شود اين كشور ايستگاه امني براي جاسوسان موساد شده، گفت: ما انتظار احساس مسئوليت طرفيني در كشورهاي منطقه داريم. شرايط منطقه حساس است و همه بايد با هوشياري متوجه فتنه هاي رژيم صهيونيستي باشند.
وي گفت: دام هايي كه رژيم صهيونيستي در منطقه دنبال مي كند، مي تواند كشورهاي منطقه را گرفتار كند و بايد با هوشياري مراقب تردد عناصر امنيتي رژيم صهيونيستي بود.
وي با ذكر اين نكته كه ما تذكرات لازم را به آذربايجان داديم و سفيرشان را احضار و متن اعتراضي خود را به آنها ارائه كرديم، خاطرنشان كرد: البته مقامات جمهوري آذربايجان فعاليت عناصر صهيونيستي در اين كشور را رد كرده و ادعا دارند كه چنين تحركي نيست.
ادعاي مطرح شده مبني بر دخالت ايران در انفجارهاي گرجستان، هند و تايلند سؤال ديگري بود كه در اين نشست مطرح شد كه مهمان پرست اين اتفاقات را جرياني سازماندهي شده خواند كه با ادعاي مقامات آمريكايي در خصوص ترور سفير عربستان در واشنگتن آغاز و پس از آن ادعا شد كه اين قضيه در آذربايجان دنبال مي شود و در پي آن حوادث دهلي، گرجستان و تايلند رخ داد كه اينها نشانگر يك سلسله تحركاتي است كه مي تواند به هم مرتبط باشد و نشان از سناريويي است كه هدف اصلي آن متهم كردن كشور ما به فعاليت هاي تروريستي و در راستاي تخريب چهره جمهوري اسلامي است.
مهمان پرست با بيان اينكه نقش صهيونيست ها كاملاً در اين سناريو روشن است، گفت: صهيونيست هايي كه متهم به ترور دانشمندان هسته اي ما هستند براي فرار از اين اتهام دست به اتهام زني عليه كشور ما و ايجاد حوادثي در كشورهاي مختلف زدند تا صحنه سياسي را نسبت به خود تغيير دهند.
وي ادامه داد: منافقين كه در شرايط سختي به سر مي برند و اخراج شان از عراق آنها را دچار مشكلات جدي كرده به عناصر رژيم صهيونيستي تبديل شده اند تا به ملت ما ضربه وارد كنند.
به گفته وي تحقيقات بايد ادامه يابد تا عناصري كه توسط رژيم صهيونيستي اين داستان ها را طراحي و دنبال كردند، شناسايي شوند.
سخنگوي وزارت خارجه كشورمان در ادامه نشست سه شنبه با خبرنگاران در پاسخ به سؤالي در خصوص انتقال گروهك تروريستي منافقين از پادگان اشرف به ليبرتي و خروج قطعي آنها از عراق، اين را موضوعي خواند كه جزو مسائل حاكميتي عراق محسوب مي شود و گفت: ما از اين اقدام ملت عراق و اراده دولت آن استقبال كرديم و از آن حمايت مي كنيم و چنانچه افرادي از مجموعه منافقين آماده بازگشت به كشور باشند، استقبال مي كنيم.
مهمان پرست وجود عناصر تهديدكننده امنيت و گروه هاي داراي سوابق تروريستي در منطقه و به خصوص كشورهاي همسايه را به هيچ وجه مورد حمايت هيچكدام از كشورها و ملت هاي منطقه ندانست و افزود: عزم ملت عراق و خواست دولت اين كشور آن است كه اينها صحنه منطقه و عراق را ترك كنند.
سخنگوي وزارت خارجه همچنين از كمك هاي سازمان ملل و كميسارياي عالي پناهندگان اين سازمان براي اخراج منافقين از عراق استقبال كرد و اظهار داشت: ما از اين اقدامات حمايت مي كنيم.
يكي از خبرنگاران درباره نتايج سفر هيئت آژانس به تهران سؤال كرد كه مهمان پرست هدف از سفر اين هيئت به رياست معاون مديركل آژانس را بازرسي ندانست و هدف را مذاكره و گفت وگو درباره همكاري ايران و آژانس براي ترسيم چارچوب ادامه گفت وگوها و همكاري ها در آينده عنوان كرد.
وي با بيان اينكه در كشور ما چيزي به عنوان موضوع مورد مذاكره در قالب فعاليت هسته اي وجود ندارد، خاطرنشان كرد: چرخه سوخت در ايران بومي شده و با همكاري و نظارت كامل آژانس و تعهداتي كه ما به آژانس داريم و در قبال آن از حقوقي برخوردار هستيم، اين فعاليت ها در راستاي توسعه كشور ادامه مي يابد.
مهمان پرست در خصوص زمان و مكان اين مذاكرات با اشاره به آمادگي طرفين براي برگزاري اين اجلاس خاطرنشان كرد: فكر نمي كنم در خصوص توافق درباره زمان و مكان مشكلي باشد. جاهايي مطرح بود ولي استنباط مي شود شايد استانبول بيشترين احتمال برگزاري نشست را داشته باشد اما هنوز قطعي نشده است.
مهمان پرست درباره قطع صادرات نفت به انگليس و فرانسه و اينكه گفته مي شود دولت با اقدام وزارت نفت مخالف است، خاطرنشان كرد: ما همواره اعلام كرده ايم كه اولويت سياست خارجي ما توسعه روابط با همه كشورهاست مگر كشورهايي كه به دليل خصومت طولاني و عدم تغيير رويكردشان هيچ تمايلي براي رابطه با آنها نيست كه نمونه اصلي آن آمريكا مي باشد.
سخنگوي وزارت خارجه افزود: اينكه اروپا تحت فشارهاي سياسي آمريكا و رژيم صهيونيستي تصميم اشتباهي را اتخاذ مي كند و رفتار خصمانه اي را عليه مردم ما به اجرا درمي آورد، واكنش هايي را در داخل كشور ايجاد مي كند كه ضربه اصلي اين اقدامات اشتباه كشورهاي اروپايي متوجه مردم خود آنها خواهد بود كه در شرايط سختي به سر مي برند و اين تصميمات غيرمنطقي، مردم و شركت هاي اروپايي را تحت فشار قرار مي دهد.
مهمان پرست با بيان اينكه ما خود را متعهد به تامين انرژي مورد نياز كشورهاي مختلف از جمله اروپايي مي دانيم، گفت: ما انتظار داريم آنها نيز خود را متعهد به تامين منابع درآمدي كشور ما بدانند.
    
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها