به گزارش پایگاه 598، نسیم نوشت: عباس آخوندی وزیر
راه و شهرسازی حسن روحانی در گفتگو با روزنامه اصلاح طلب اعتماد که متلعق
به الیاس حضرتی نماینده لیست امید در مجلس شورای اسلامی است به شهردار
کنونی تهران حملات بی سابقهای کرده تا نشان دهد خصومت تیم اقتصادی روحانی
با محمدباقر قالیباف همچنان بر مدار صعودی قرار دارد. او در این مصاحبه با
کسوت وزیر راه و شهرسازی دولت مستقر جمهوری اسلامی حاضر شده، اما نکته قابل
توجه اینکه او اغلب وقت گفتگو را برای حمله به قالیباف استفاده کرده است.
او
گفته قالیباف با BRT، خیابان ولیعصر را تعطیل کرده است! شما بودید چه
میکردید. کسی هست که نداند اگر BRT و مترو نبود الان اوضاع ترافیک چگونه
بود؟
او در بخش دیگری از مصاحبه اش با اعتماد
حتی اذعان کرده چه کسی گفته ما به شهرداری کمک نکردیم، ما در سال ٩٥، ۴۵۰۰
میلیارد تومان به شهرداری کمک «نقدی» کردیم. باید گفت: آقای آخوندی کل
بودجه وزارت راه چقدر است؟ شما اگر پول داشتید اوراق خزانه برای اداره
وزارت خانه تان منتشر نمیکردید، کمک مالی به شهرداری پیشکش! اگر پول
داشتید میرفتید و بدهی چند ده هزار میلیاردتومانی تان را به پیمانکاران
بدبخت میدادید.
او همچنین درباره توسعه حمل و نقل ریلی هم حرفهای
جالبی زده: "اگر شهردار تهران آقای قالیباف حمل و نقل ریلی را اصلیترین
اولویت خود قرار میداد، امروز شاهد تحولی عظیم در سیستم تردد در تهران
بودیم و امروز کل طراحی شهر متفاوت بود. " باید از او پرسید بس چرا در
دوران شما روند حمل و نقل ریلی متوقف شد و به سمت خرید هواپیما رفتید؟ اقای
آخوندی میدانید اگر به جای خرید هواپیما به سراغ توسعه حمل و نقل ریلی
میرفتید هم میتوانستید اشتغالزایی فوق العادهای برای ایرانیها ایجاد کنید
و هم با پولی که هواپیما خریدید کل کشور را به قطار متصل کنید چرا نکردید و
چرا به سراغ نیاز فقط ۵ درصد جامعه- خرید هواپیما- رفتید؟
کارشناسان
معتقدند مهمترین هدف آخوندی از این حملات ناشیانه و کاملا سیاسی و
غیرکارشناسی به شهردار تهران، به حاشیه راندن عملکرد ضعیف خود در وزارت راه
و شهرسازی از تیررس منتقدان بوده است. چرا که تنها بررسی مختصر عملکرد
وزیر راه و شهرسازی روحانی زیر ذره بین واقعیت، حیرت دست اندرکاران امر را
به دنبال خواهد داشت.
از ناکامی در به سرانجام رساندن طرح مسکن
مهر در طول چهار سال وزارت او گرفته تا فقدان اجرای ساخت مسکن اجتماعی و
شکست سنگین در نوسازی بافت فرسوده.
دایره سه طرح مذکور بخش مهمی از جمعیت کشور را تحت
پوشش خود داشته و عدم اجرای آن تبعات جدی اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.
بر این موارد باید کاهش شدید ساخت آزاد راه و بزرگراه و از همه مهمتر اجرای
ناچیز نوسازی شبکه حمل و نقل ریلی را هم افزود.
ناگفته نماند که
نبض صنعت ساختمان هم در طول این چهارسال به شماره افتاده و برش بزرگی از
فعالان اقتصادی تنها به دلیل عملکرد ضعیف او در این صنعت قید حضور خود در
بازار مسکن را زده اند.
او که به اذعان کارشناسان مستقل، جزء
ضعیفترین وزرای اقتصادی دولت روحانی و ضعیفترین وزیر مسکن- راه و شهرسازی
بعد از انقلاب است، چطور از عملکرد خود غافل شده و به دیگران میتازد؟
او باید پاسخ دهد چرا نتوانسته حتی یک مسکن اجتماعی
برای ملت ایران بسازد؟ باید بگوید چرا رشد ساخت بزرگراهها و راههای
روستایی در دوران وزارت او در مقایسه با دوران علی نیکزاد به شدت کاهش
یافته است و باید بگوید چرا ساخت و ساز در دوران وی منفی ۱۶ است؟ چرا به
قول رئیس جمهور همه بخشها از رکود خارج شدند، اما حوزه تخصصی او هنوز در
رکود است؟ چرا و چرا و دهها چرای دیگر که دوباره و در روزهای آینده از آن
خواهیم گفت. آیا عملکرد وزارت راه و شهرسازی فقط همین است که چند عدد
هواپیما با تامین مالی مبهم و وثیقه سنگین از طرف خارجی بخریم و هیچ کار
دیگری نکنیم؟!