کد خبر: ۴۲۱۶۳
زمان انتشار: ۰۱:۵۰     ۰۴ اسفند ۱۳۹۰

598:

بالاخره مایکروسافت لوگوی ویندوز ۸ را رونمایی کرد، ویندوز ۸ بازنگری کاملی بر سیستم عامل ویندوز است، برای این که این بازنگری کامل باشد، لوگوی ویندوز هم باید طراحی مجدد می‌شد، در طراحی تازه مایکروسافت تصمیم گرفت که جلوه‌ای از رابط کاربری «مترو» که در ویندوز ۸ از آن استفاده می‌شود، در لوگو به نمایش بگذارد.

قرار شد که شرکت Pentagram این کار مهم را انجام بدهد، مایکروسافت شیفته طراحی‌های گرافیکی کلاسیک این شرکت شده بود که با اصول طراحی مترو کاملا جور بود.

در نشستی مشترک، تعدادی از اعضای شرکت پنتاگرام مثل پائولا شر، مایکل بیروت و دانیل ویل به همراه تعدادی از طراحان و رؤسای بازاریابی مایکروسفات گرد هم آمدند، آنها یک روز تمام به مرور فلسفه طراحی «مترو» پرداختند و تاریخچه برند ویندوز و ارزش آن را با هم مورد بررسی قرار دادند و به ترجیحات این روزهای دنیا در زمینه  طراحی گرافیکی و فناوری هم توجه کردند، چرا که به قول جورج اورول، «برای دیدن آنچه درست در پیش روی ماست، نیاز به تقلایی مداوم داریم.»

در اینجا بود که پائولا شر، زمانی که قرار بود طراحی اولیه انجام شود این سؤال اساسی را مطرح کرد که با وجود اینکه اسم محصول ویندوز است، چرا لوگوهای قبلی ویندوز آدم را به یاد پرچم می‌اندازد؟

پائولا شر، شخصیت بزرگ و قابل احترامی در طراحی است، کافی است نگاهی به صفحه ویکی‌پدیا بیندازید یا یگ جستجوی تصویری در گوگل کنید و طراحی‌های او را مرور کنید.

اگر با هم سیر تکامل لوگوهای ویندوز را مرور کنیم، می‌توانیم پیشرفت‌های فناوری را در لوگوهای طراحی‌شده هم ببینیم. لوگوی وندوز ۱٫۰ ساده بود و تنها از دو رنگ در آن استفاده شده بود، در حالی که لوگوی ویندوز ویستا و ویندوز ۷، پیچیده و دارای جزئیات زیاد بود. به موازات افزایش قدرت کامپیوترها، لوگوهای ویندوز از تعداد رنگ‌ بیشتر، فونت‌های بهتر و جزئیات بیشتر بهره بردند و از جلوه سه‌بعدی هم در آنها استفاده شد که به لوگوها عمق، سایه و جنبه مادی می‌داد.

به این ترتیب در سیر تکامل لوگوهای ویندوز، مایکروسافت از یک لوگوی ساده به یک پرچم مواج رسید، در حالی که واقعا منظور و مراد اصلی مایکروسافت، القای گرافیکی پنجره در لوگویش بود.

اما لوگوی ویندوز ۸، می‌خواهد که واقعا حس پنجره را  به بیننده القا کند. مایکروسافت و ویندوز که می‌خواهند فناوری را در دستان مردم بگذارند، ترجیح دادند در طراحی جدید به ریشه‌ها رجعت کنند و به جای طراحی کاملا تازه، لوگوی ویندوز ۸ ما را به یاد لوگوی قدیمی ویندوز ۱٫۰ می‌اندازد، لوگویی که از خطوط ساده در آن استفاده شده بود و به خوبی حس پنجره را تداعی می‌کرد.

در ویندوز ۳٫۱، برای اینکه حس پویایی و حرکت در بینننده ایجاد شود، جلوه موجی به لوگو اضافه شد.

در ویندوز ایکس پی، طراحی جزئیات بیشتری پیدا کرد و لوگو جلوه سه‌بعدی‌ای با گرادیان‌ها و سایه‌های زیبا پیدا کرد.

در ویندوز ویستا، که تأکید بر رابط کاربری AERO می‌شد، طبیعی بود که از جلوه AERO glass در طراحی لوگو استفاده شود و پرچم هم صاف شد. در ویندوز ۷ هم تقریبا از همین نمای کلای استفاده شد.

اما در لوگوی ویندوز ۸، اهدافی که مد نظر مایکروسافت بود، اینها بودند:

۱- مایکروسافت می‌خواست که لوگو در عین مدرن بودن، کلاسیک باشد و بازتابی از سبک تایپوگرافی بین‌المللی باشد که تأثیر زیادی روی طراحی متروی این ویندوز داشته اشت. به همین خاطر قرار شد که از فونت بولد، مسطح با حاشیه‌های و شکل صاف استفاده شود. فونت استفاده شده در این لوگو ما را یاد فونت‌های تابلوها فردوگاه‌ها و راه‌های زیرزمینی می‌اندازد.

۲- برای مایکروسافت بسیار مهم بود که لوگوی جدید اصول رابط کاربری مترو را یادآوری کند و به جای القای حس مادی، حرکت را تداعی کند.

۳- هدف آخر مایکروسافت هم این بود که لوگوی جدید در عین سادگی، حس اطمینان را در بینندگان برانگیزد. پرسپکتیو ساده‌ای داشته باشد و به موازات تغییر رنگ پشت‌زمینه کامپیوتر، لوگو واکنش نشان دهد و تغییر رنگ پیدا کند تا بر «شخصی» بودن کامپیوترها هم تأکید داشته باشد.


خب! نتیجه این همه فکر، سرانجام لوگویی شد که ملاحظه کردید، دیگر لوگوهای چهاررنگه قدیمی شده بودند و مایکروسافت باید فکری به حالی لوگوی ویندوز می‌کرد.

اما در همین ساعات کوتاهی که از رونمایی لوگوی جدید گذشته است، انتقادها هم کم نبوده است.

لوگوی جدید بعضی‌ها را یاد پرچم بعضی از کشورها و شهرها می‌اندازد: پرچم استان Shetland اسکاتلند، شهر Calais فرانسه، شهر Pärnu استونی، پرچم سابق ایسلند و پرچمی که نیروی دریایی یونان از آن استفاده می‌کند! این لوگو شبیه پرچم فنلاند هم هست.

در عین حال، تغییر نظر مایکروسافت در عدم استفاده از پرچم در طراحی لوگوی هم بسیار مهم است، چرا که شخصی که نخستین بار پیشنهاد کرد که لوگوی نشاندهنده پرچمی باشد که همه رنگ‌ها را نمایش بدهد، کسی نبود جز بیل گیتس! و جالب است که حالا مایکروسافت نظر یک طراح که عضو مایکروسافت نیست، بر نظر بیل گیتس ترجیح می‌دهد.

ویندوز ۸، بی‌شک یک به‌روزرسانی عمده است و ویندوز را قادر می‌کند که نقش یک پل رابط بین ابزارهای موبایل و دسکتاپ را بازی کند. کاربران می‌توانند از تجربه لمسی در ویندوز ۸ لذت ببرند و در آن واحد از نرم‌افزارهای روتین و نرم‌افزارهای لمسی مترو استفاده کنند، در لوگوی جدید مایکروسافت کوشیده است در یک طراحی منیمیال و ساده، دنیایی از مفاهیم را هم بگنجاند، اما گاهی سادگی به جای تداعی راحتی، می‌تواند ابتدایی بودن را القا کند! چرا که برخی‌ از منتقدان گفته‌اند که وقتی بار اول لوگو را دیدند، تصور کردند که لوگو با MS Paint درست شده است!

یک طراح به نام «آرمین ویت» در مورد لوگوتایپ ویندوز ۸ گفته است که فونت استفاده شده زیبا نیست و چیزی شبیه فونت sans serif از آب درآمده است.

بعید هم نیست که به زودی کسانی پیدا شوند که بگویند که لوگوی جدید، نشاندهنده صلیب است و اختلافات مذهبی را هم وارد ماجرا کنند!

انتقادات دیگری را هم به لوگو می‌توان وارد کرد: مثلا طول لوگو، استفاده از آن را دشوار می‌کند، حتی در پست‌های وبلاگی! شما نمی‌توانید عکس بندانگشتی خوبی از آن بسازید.
این لوگو آمیزه‌ای از گرافیک، عدد و حرف است، در حالی که در قسمت گرافیکی طراحی دو بعدی انجام شده است، در قسمت‌های دیگر پرسپکتیو یک‌بعدی لحاظ شده است.
لبه‌ها هم وضعیت متناقضی دارند، در قسمت گرافیکی لبه‌ها تیز هستند، در حالی که در قسمت عددی، لبه‌ها گرد هستند.
نقطه حرف i به نظر خوب طراحی نشده است.
طراحی دوبعدی قسمت گرافیکی هم به نظر چندان منطقی نیست، می‌دانید به جای اینکه این قسمت نشاندهنده رابط کاربری مترو باشد، در بار اول چه چیزی را یاد من می‌اندازد؟ کودک خردسالی که را سعی دارد یک پرسپکتیو سه‌بعدی از یک خانه یا جسم را با  بزرگ کشیدن قسمت‌های جلویی و کوچک کشیدن غلوآمیز قسمت پشتی، روی صفحه نقاشی بکشد! به علاوه این قسمت شکل پنجره را هم القا نمی‌کند، من با دیدن آن در بارو اول به یاد دیوار آجری افتادم، نه پنجره!

به نظر می‌رسد که سه جزء لوگو با هم ارتباط درست و حسابی برقرار نمی‌کنند و هر کدام ساز خود را می‌زنند!

نظر شخصی من در مورد لوگوی ویندوز ۸، بسیار منفی است، اما جالب است که افرادی پیدا شده‌اند که در فرصتی کوتاه، طراحی‌های بهتری انجام داده‌اند:

در طراحی پیشنهادی اول، من حس متروی بسیار بهتری دارم، دیگر لوگو شبیه دیوار خشتی نیست! و من حتی حرکت و حس باز شدن پنجره را هم در لوگو می‌بینم.

طراحی دوم رنگی‌شده طراحی لوگوی اول است. در شرایطی که دنیا رنگی است و لوگوهای قبلی ویندوز هم رنگی بودند، ما چرا طرفدار استمرار نباشیم؟

در این میان بعضی‌ها برای مختصر و مفید شدن و کاستن از طول لوگو، این لوگو را پیشنهاد کرده‌اند:

خیلی‌ها هم تقارن را دوست دارند:

این طراحی هم بد نیست:

حتی این طراحی ابتدایی هم بهتر حس مترو را ایجاد می‌کند!

با این حجم از انتقادات و پیشنهادات سازنده، بعید نیست که مایکروسفات در لوگو تجدید نظر کند.

راستی، نظر شما در مورد لوگوی ویندوز ۸ چیست؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها