به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، در سپتامبر 2015 (شهریور 94)، اهداف دستور کار مبانی توسعه پایدار
2030 که 17 هدف اصلی و 169 هدف فرعی دارد برای اقدام عملی همه کشورها برای
تحقق حکومت یکپارچه در سازمان ملل ارائه شد. ایران نیز از کشورهای شرکت
کننده در این اجلاس بود که متعهد به اجرای این سند شد و پس از آن سند ملی
آموزش 2030 جمهوری اسلامی ایران با مدیریت و برنامهریزی دفتر یونسکو در
ایران با تشکیل 30 کارگروه تخصصی تدوین و آماده و در تاریخ 20 آذر 95
رونمایی شد.
رهبران کشورهای عضو سازمان ملل، در سپتامبر 2015 در
اجلاس عالیرتبه سازمان ملل تعهد کردند دستور کار جهانی توسعۀ پایدار 2030
را در سیاستگذاریهای کلان خود در سطح ملی از اول ژانویه سال 2016 اجرایی
کنند، براین اساس در بخش اهداف آموزشی موضوع آموزش و یادگیری مادامالعمر
باکیفیت، برابر و فراگیر برای همه با محوریت یونسکو تعیین شده که ایران
نیز متعهد به اجرای آن است. مؤلفههای کلیدی در برنامه آموزش 2030 عبارتند
از: برابری و فراگیر بودن، دسترسی برابر، عادلانه و باکیفیت، برابری
جنسیتی، کیفیت آموزش و یادگیری مادامالعمر.
در چارچوب عمل به 2030
به واژههایی همچون شهروند جهانی و برابری جنسیتی اشاره شده است که این
مباحث از سوی برخی صاحبنظران و کارشناسان بهویژه در شورای عالی انقلاب
فرهنگی مورد نقد است و حتی برخی معتقدند که تصویب و اجرای این سند
دگرگونیهای بسیاری را در آموزش کشور ایجاد خواهد کرد که از جمله آن
میتوان به حذف کلیشههای جنسی و ارائه آموزشهای جنسی به کودکان و حذف
برخی مفاهیم قرآنی و ارزشی از کتابهای درسی بهبهانه ترویج صلح و نبود
خشونت اشاره کرد.
در همین رابطه ابراهیم سحرخیز معاون سابق وزارت
آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هدف چهارم، دستور کار مبانی توسعه پایدار
2030 معطوف به آموزش و پرورش است، اظهار کرد: در بخش آموزش سند 2030 به
راهکارها و اهدافی اشاره شده است که در ظاهر جاذبههایی دارند اما با ایهام
نیز همراه هستند و سازمانهای بینالمللی میتوانند مطابق تفسیر خود آنها
را دستاویزی برای محکومیت ایران در مجامع بینالمللی بکنند.
وی
افزود: در سند 2030 مباحثی همچون شهروند جهانی، تساوی جنسیتی و عدمخشونت
ذکر شده است؛ تساوی جنسیتی بر فرصتهای برابر آموزشی میان دختران و پسران
تأکید دارد و هماکنون چنین وضعیتی را در ایران داریم بهگونهای که دختران
در آموزش عالی از پسران سبقت گرفتهاند و در آموزش و پرورش نیز به این
مسئله توجه شده است البته در بحث کیفیت آموزش میان مناطق شهری و روستایی
تفاوتهایی را شاهد هستیم که باید حل شود.
معاون سابق وزارت آموزش و
پرورش گفت: اگر تساوی جنسیتی یعنی تمام سرفصلها با نگاه اومانیستی غرب
ترویج و تبلیغ شود این موضوع با نگاه اسلام در تضاد است، در اسلام بحث
عدالت وجود دارد یعنی دختر و پسر با توجه به تفاوتها در خلقت و شخصیت
استحقاق رشد داشته باشند و نباید دختران را مانند پسران دانست بلکه باید به
تفاوتهای آنها نیز توجه کرد برهمین اساس این تفاوتها در کتابها و
برنامههای درسی نیز لحاظ میشود.
سحرخیز تصریح کرد: در سند تحول
بنیادین به موضوع عدالت تربیتی اشاره شده است یعنی زنان و دختران با توجه
به ویژگیهایی که دارند امکانات پیشرفت برایشان فراهم میشود و تفاوت
دختران و پسران در فراهم کردن امکانات در نظر گرفته میشود.
وی با
اشاره به اینکه سازمانهای بینالملل به ارائه برخی آموزشها در مدارس
معتقدند، گفت: ممکن است از ایران نیز بخواهند آموزشهای جنسی را به مدارس
وارد کند. در سند 2030 به موضوع عدمخشونت اشاره شده است، تمام ملت ایران
طرفدار صلح هستند و ما نمیخواهیم در مدارس خشونت را ترویج دهیم چرا که
بیشترین لطمه را از جنگ دیدهایم و قربانی تروریسم هستیم.
معاون
سابق وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: اگر سند 2030 یونسکو از عدمخشونت سخن
میگوید بهدنبال حذف مفاهیم ایثار، شهادت و مبارزه در برابر اسرائیل از
کتابهای درسی هستند و این موضوع منجر به بیهویتی نسل ایرانی میشود. چرا
باید اسطورههای کشور و پاکسازی فرهنگ ایثار، شهادت و استکبارستیزی مدنظر
باشد؟
سحرخیز مطرح کرد: طبق سند 2030 ایران باید اطلاعات آموزشی
خود را از سطح مدرسه تا ستاد بهصورت شفاف و قابل دسترس در اختیار یونسکو
قرار دهد اما باید توجه داشت که یونسکو زیرمجموعه سازمان ملل و تحت نفوذ
برخی کشورها مانند آمریکاست، سازمانی بینالمللی که با دریافت پول از
عربستان، کودککشی در یمن را تبرئه میکند حالا چگونه میخواهیم اطلاعات
کشور را در اختیار آنها قرار دهیم؟
وی عنوان کرد: با اجرای سند
آموزش 2030 باید محتوای کتابهای درسی با سیاستهای آنها هماهنگ باشد از
سوی دیگر در بحث تربیت معلم نیز ورود خواهند کرد. حال سؤال این است که؛ آیا
باید تک تک تعاریف آنها را بپذیریم؟
معاون سابق وزارت آموزش و
پرورش افزود: سند آموزش 2030 با امضای معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد که
براین اساس کارگروه ملی آموزش 2030 موظف است برنامه اجرایی و نظارتی تحقق
کامل آموزش 2030 را در سطوح ملی و استانی با بهرهگیری از تمام ظرفیتهای
موجود در دستگاههای اجرایی مرتبط و همسو با اهداف برنامههای توسعه کشور،
اسناد راهبری توسعه، نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و
اهداف برنامه توسعه پایدار تهیه کند.
سحرخیز مطرح کرد: در شرایطی
که سند تحول بنیادین اجرا نمیشود سند 2030 در دستور کار قرار گرفت، سند
تحول بومی است و در شورای عالی مصوب شده و سالها برای تدوین آن تلاش
کردهاند اما توجهی به آن نمیشود.
وی با اشاره به اینکه بعد از
تهیه سند 2030 بهبهانه اینکه معلمها بازنشسته شدهاند و ظرفیت دانشگاه
فرهنگیان پاسخگو نیست، افزود: به این بهانه قرار است معلمان بهصورت آزاد
جذب شوند و ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان نیز کاهش یافته است.
میگویند سند 2030 الزامآور نیست اما معاون اول رئیس جمهور دستور تشکیل
کارگروه برای اجرای آن را صادر کرده است.
معاون سابق وزارت آموزش و
پرورش بیان کرد: دولت بهجای اینکه سند تحول را اجرا کند برای اجرای سند
2030 هزینه میکند و ردیف اعتباری خاصی نیز برای اجرای سند تحول تعریف نشده
است. محتوای سند یونسکو مبتنی بر سکولاریسم بوده و این ضعف دولت است که
2030 را اجرا میکند.